شناسهٔ خبر: 43465278 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دویست و چهل و چهارمین جلسه شورا؛

افزایش قیمت کرایه حمل و نقل پایتخت در برنامه نیست

تهران- ایرنا- اعضای شورای اسلامی شهر تهران دویست و چهل و چهارمین جلسه شورا تصمیم گرفتند که به جای افزایش قیمت ها کرایه های حمل و نقل پایتخت طرح پیشنهادی به دولت ارائه کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در جریان دویست و چهل و چهارمین جلسه خود میزبان «سید مسعود قریشی» دبیر شورایاری ها منطقه ۱۰ شهرداری تهران بودند.

وی در این جلسه با شروع به چالش‌های کمبود اعتبار و هزینه نگهداشت بالای منطقه ۱۰ تهران از شورای شهر خواست تا به این منطقه نگاه ویژه ای داشته باشند.

او در سخنان خود گفت: این منطقه از محلات کم‌برخوردار تهران محسوب می‌شوند و این عجیب است که این منطقه با معضلات بسیار جزو آخرین مناطق از نظر بودجه قرار دارد و درآمد شهرداری نیز نسبت به سایر مناطق به دلیل نبود ساخت و ساز بسیار پایین است.

قریشی درآمد کم، بودجه کم،   هزینه نگه داشت بالا را از مشکلات منطقه دانست و اظهار داشت که ساماندهی گذر پشت نواب، ساماندهی بخشی از خیابان رنجبر، پیگیری تعریض خیابان امام خمینی از پروژه های موفق در این منطقه بوده است.

در ادامه اعضای شورای شهر تهران نسبت به گزارش قریشی واکنش نشان دادند و مسائلی را مطرح کردند.

«احمد مسجد جامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره این گزارش گفت: بسیاری از مشکلات از سال ۸۸ تاکنون مانده است.

او، وجود دانشگاه  از قرن چهارم تا دوره مغول و تحصیل خواجه نظام الملک در این دانشگاه را از نقاط مثبت منطقه دانست و گفت: باید به عناصر هویت ساز محلات در این منطقه توجه ویژه شود.

در ادامه «ناهید خداکرمی» دیگر عضو شورای شهر نیز با طرح چند پرسش، از شورایاری پرسید که برای حفاظت ساکنان در قبال کرونا چه کرده‌اید؟ آیا برای رفع معضلات منطقه راهکارهایی را پیشنهاد داده‌اید که شهرداری آن را انجام نداده باشد؟  

همچنین «سید محمود میرلوحی» عضو دیگر شورای شهر،   خواستار تملک ۴۰ ملک ریزدانه در انتهای بزرگراه یادگار امام در این منطقه شد و گفت عدم تملک این ۴۰ ملک موجب آشفتگی و بن بست در انتهای یادگار امام شده است که نشست مشترک شهردار و سازمان املاک این مشکل را رفع کند.

«زهرا نژاد بهرام» عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز از رفع فضاهای بی‌دفاع شهری سخن گفت و افزود: ۷۵ درصد از فضای بی دفاع شهری منطقه رفع شده و شاهد بازگشت امنیت و احساس آرامش در منطقه هستیم.

او وی با اشاره به نقطه ضعف این منطقه، گفت: به رغم اخذ ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه در شش ماهه اول نخست بابت کسری پارکینگ، هنوز از این بودجه استفاده نشده و لذا باید اقدامات لازم در خصوص انجام شود.

هشدار به رویه های نامناسب در شهرداری 
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه دویست و چهل و چهارمین جلسه خود به نطق پیش از دستور محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز گوش دادند.

او در زمان نطق خود بروکراسی پیچیده و تمرکز گرا را بیماری مزمن مدیریت شهری تهران دانست و افزود که رویه های نامناسب و تمرکز گرایی در انجام امور در شهرداری مانع تحقق برنامه‌های مدیریت شهری می شود.

سالاری در این نطق گفت که به عنوان یکی از اعضای شورای شهر خود را مکلف به حمایت تمام قد از شهردار تهران می داند  اما در صورت تعلل در اجرای برنامه‌ها و عدم تفویض اختیارات لازم برای تحقق برنامه‌ها، همچنین خود را ملزم به استفاده از تمام ظرفیت‌ها و حقوق قانونی شورا برای پاسخگو کردن شهردار تهران می داند.

او هشدار دادکه با وجود اراده در مدیریت شهری برای تحقق برنامه اما در عمل رویه های نامناسب موجود و تمرکز گرایی در انجام امور در سازمان شهرداری تهران مانع از تحقق برنامه‌ها در فرصت باقی‌مانده می‌شود.

لزوم واریز درآمدهای شهرداری به حساب خزانه 
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه روند جلسه امروز پذیرایی دو تذکر بودند؛ تذکر اول را «محمدجواد حق شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به وضعیت مالی شهرداری تهران ارائه کرد.

او گفت: تمام شرکت های شهرداری موظفند کلیه منابع درآمدی خود را به طور مستقیم، به حساب های درآمدی نزد خزانه شهرداری تهران که به تایید شورای اسلامی شهر رسیده واریز کنند.

حق شناس، در توضیح وضعیت مالی شهرداری تهران افزود که گزارشات واصله نشان می دهد که سازمان فرهنگی و هنری، سازمان ورزش، شرکت برج‌میلاد و موسسه همشهری به سان جزایر جداگانه از سیستم مالی شهرداری فعالیت می‌کنند و تصویب تبصره های بودجه سال ۹۹ مربوط به این موسسات، کوچکترین اثری در تغییر رویه های مالی غلط و غیر شفاف پیشین این سازمان ها و شرکت ها نداشته است.

وی این را هم گفت که روشن است ابهام فراوانی در عملکرد درآمدی و هزینه سازمانها و شرکتهای شهرداری به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی به مسئله مزمن و نهادینه در ساختار مالی شهرداری بدل شده که ادامه آن به این شیوه دیگر ممکن نیست.

سامانه ۱۳۷ نارضایتی ایجاد می‌کند

اعضای شورای اسلامی شهر شهر تهران سخنان «احمد مسجد جامعی» به عنوان دومین تذکر دهنده شورای شهر گوش دادند.

او نسبت به عملکرد سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران انتقاد کرد و خواستار بازنگری در عملکرد این سامانه شد.

مسجد جامعی گفت: شیوه های پاسخگویی این سامانه که در سال ۷۹ راه‌اندازی شده است آنقدر قدیمی است که به جای ایجاد رضایت به نارضایتی دامن می زند و تنها راه ارتباطی مردم با این سامانه هنوز تلفن است در حالی که باید امکان ارسال عکس و فیلم و غیره نیز در این سامانه ایجاد شود.

کرایه ها گران نمی شود


اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچنین در ادامه، لایحه افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه اتوبوس و مترو را در دستور کار قرار داده و با ۱۲ رای آن را رد کردند.

محمد علیخانی در جریان ارائه این لایحه گفت: حمل و نقل عمومی پایتخت شامل اتوبوس مترو تاکسیرانی و پایانه ها بعد از کرونا ماهیانه ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده اند.

او گفت: به جای افزایش کرایه ها درصدد هستیم تا بتوانیم با تصویب پیشنهادی از دولت ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان کمک دریافت کنیم.

علیخانی با بیان این که دولت از درآمد ناشی از جرایم راهنمایی و رانندگی سهم شهرداری را پرداخت نکرده است، اظهار داشت: دولت ۷۲۰ میلیارد تومان از محل جرایم راهنمایی و رانندگی سال ۹۸ و ۵۰۰ میلیارد تومان از همین محل در شش ماه نخست سال ۹۹ به شهرداری بدهکار است.

همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز خود لایحه گردشگری در طرح تفصیلی را بررسی کردند و آنرا برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر فرستادند.
همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران به موضوع ارائه تخفیف به مودیان ورود کردند و پس از بررسی، تشخیص دادند که تخفیف لازم نیست و اثرگذار نخواهد بود و در نهایت این طرح را رد کردند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به موضوع اساسنامه های سازمان املاک شهرداری تهران ورود کردند؛ «سید حسن رسولی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این خصوص گفت: اساسنامه سازمان املاک و آیین نامه معاملاتی آن غیرقانونی است؛ آقای قالیباف شهردار وقت نیز بر اساس آیین نامه معاملاتی سازمان مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان قرارداد خلاف اختیاراتش قرارگاه خاتم الانبیا و منعقد کرده است.

او ادامه داد: اساسنامه شرکت ساماندهی مشاغل و صنوف مزاحم شهر نیز حضور اعضای شورای شهر تقدیم شده است و تقاضا داریم این اساسنامه را نیز تایید و تصویب کنند.

نظر شما