شناسهٔ خبر: 43417888 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سخنگوی سازمان آتش نشانی اصفهان مطرح کرد:

مسمومیت ۲ نفر در یک روز با مونوکسید کربن در اصفهان

اصفهان- سخنگوی آتش نشانی اصفهان با اشاره به مسمومیت دو نفر در یک روز با مونوکسید کربن در اصفهان گفت: توجه به داغ بودن دودکش بهترین آزمایش برای اطمینان از سلامت کارکرد بخاری است.

صاحب‌خبر -

فرهاد کاوه آهنگران در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به مسمومیت دو نفر در یک روز با مونوکسید کربن در اصفهان اظهار داشت: متأسفانه در شرایطی که بحران کرونا هر روز عده‌ای را به کام مرگ می‌کشاند، با آغاز فصل سرما عده‌ای در اثر سهل انگاری دچار گازگرفتگی با گاز مونوکسید کربن می‌شوند.

وی افزود: گاز مونوکسید کربن به علت ترکیبات شیمیایی مشابه اکسیژن در خون ترکیب می‌شود و بدون آنکه فرد متوجه موضوع شود به خواب مگر فرو می‌رود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مونوکسید کربن گازی است که در اثر سوخت ناقص کربن ایجاد می‌شود، تصریح کرد: این گاز بسیار سمی است و رنگ و بوی خاصی ندارد به همین دلیل از آن به عنوان «قاتل نامرئی» یاد می‌شود.

کاوه آهنگران باز هم بر میل ترکیبی مونوکسید کربن با هموگلوبین خون اشاره کرد و گفت: میل ترکیبی مونوکسید کربن با هموگلوبین خون ۳۰۰ برابر بیشتر از میل ترکیب گاز اکسیژن است که به محض اینکه میزان مونوکسید کربن در خون فرد افزایش یافت فرد دچار احساس خواب آلودگی و خستگی مفرط می‌کند و درنهایت بیهوش می‌شود و اگر اقدامات امدادی برای فرد انجام نشود در اثر جایگزینی به جای اکسیژن خون در ریه‌ها فرد جان می بازد.

وی اضافه کرد: یکی از نشانه‌های مسمومیت با مونوکسید کربن این است که وقتی شخص محیط خود را تغییر دهد بهبود یافته و در قرار گرفتن مجدد در محیط دچار حالات قبلی می‌شود.

از کلاهک‌های دودکش استفاده کنید

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تمام وسایل و دستگاه‌هایی که از سوخت استفاده می‌کنند را به عنوان مولد مونوکسیدکربن معرفی کرد و افزود: افرادی که در یک فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند ابتدا احساس کرختی و خواب آلودگی می‌کنند و در صورتی که هرچه سریع‌تر مکان را ترک نکنند و یا هوای تازه استنشاق نکنند دچار بیهوشی و درنهایت خفگی ناشی از نبود اکسیژن می‌شوند.

وی اضافه کرد: برای دوری از خطرات گاز مونوکسید کربن مدام توصیه می‌کنیم که برای بخاری‌های گازی منازل حتماً از دودکش‌های کلاهک دار استفاده شود.

کاوه آهنگران به استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از مسمومیت تاکید کرد و گفت: کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به شمار می‌رود.

وی افزود: دقت و توجه به داغ بودن دودکش نیز بهترین آزمایش سلامت دودکش است، اگر لوله دودکش بخاری سرد باشد دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است که در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با باز کردن قسمتی از در یا پنجره تهویه در محیط ایجاد شود.

رنگ شعله بخاری باید آبی باشد

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به رنگ شعله بخاری هم که باید آبی باشد اشاره‌ای کرد و گفت: اگر شعله بخاری آبی نباشد ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده و تولید گاز مونوکسید کربن کند.

وی با اشاره به اینکه نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود باشد، اظهار داشت: شهروندان لازم است از نصب آبگرم کن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه جدا خودداری کنند.

کاوه آهنگران به روش‌های برخورد با افراد مسموم شده با گاز مونوکسید کربن هم اشاره‌ای کرد و گفت: لازم است فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل شده و یقه پیراهن و کمربند و لباس‌های تنگ افراد مسموم را باز شود؛ در صورت امکان اکسیژن دهی به فرد مسموم نیز توسط افراد آموزش دیده انجام شود و بلافاصله با ۱۲۵ و ۱۱۵ تماس برقرار شود.

نظر شما