شناسهٔ خبر: 4339785 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مانور دلالان مسکن مهر در شهرهای جدید

افتتاح بخش عمده ای از واحدهای مسکن مهر‌آزاد شدن مجوز خرید وفروش مسکن مهر زمینه ساز ورود دلالان و تجمع مشاوران املاک در شهرهای از جمله پرند وپردیس گردید.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  شروع ساخت واحدهای مسکن مهر باعث ایجاد بازاری پر رونق برای خانه های مسکن مهر در شهرهای از جمله پرند و پردیس گردید.

چند سال گذشته درشهرهای از جمله پرند و پردیس هیچ مشاور املاکی وجود نداشت اما بعد افتتاح برخی از پروژه ها مشاوران املاک به این شهرها آمدند و با خرید واحدهای مسکن مهر به صورت مبایعه نامه ای ساکنان این منطقه را با مشکل روبرو کردند.

براساس این گزارش در چند سال گذشته بسیاری از ساکنان واحدهای مسکن مهر در پرند و پردیس حق خرید وفروش واحدهای مسکن مهر را نداشتند اما بعد از پیگیری های وزیر راه وشهرسازی و معاونان وی مجوز قانونی خرید وفروش مسکن مهر صادر شد.

با صدور این رای بسیاری از متقاضیانی که قصد زندگی در این شهرها را نداشتند و به دلیل نداشتن مجوز حق خرید وفروش با مشکل روبرو شده بودند خیالشان راحت شد .

براساس این گزارش البته بسیاری متقاضیانی که واحدهای مسکن مهر را برای سود آوری و بازار گرمی خود خریداری کرده بودند این روزها با افتتاح واحدهایشان نانشان حسابی وارد روغن شد.

خرید و فروش مسکن مهر در شهرهای جدید اطراف تهران به خصوص در پرند و پردیس وارد فاز دیگری شده است بطوریکه تعداد زیادی از بنگاه‌های املاک در این شهرها خرید وفروش مسکن مهر را انجام می‌دهند و حتی واحدهایی که قرار بود به متقاضیان ذخیره فروخته شود را با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسانند.

در ابتدای ثبت نام مسکن مهر، بیش از 5 هزار متقاضی در شرایط ذخیره قرار گرفتند تا پس از پایان ساخت و ساز، واحدهایی که صاحبان آنها انصراف داده‌اند و یا بیش از ظرفیت ساخته شده است به این متقاضیان فروخته شود اما در حال حاضر که این واحدها به پایان رسیده به جای اینکه به متقاضیان ذخیره داده شود سر از بنگاه های املاک درآورده است.

براین اساس با سری به بنگاه های املاک به خصوص در شهرجدید پرند با واحدهایی روبرو می‌شوید که به اصطلاح "کلید تحویل" هستند و بخش عمده‌ای از آنها را واحدهایی تشکیل می‌دهد که باید به متقاضیان ذخیره در  شرکت های عمران داده می‌شد اما در بازار آزاد به فروش می‌رسد.

در حال حاضر بنگاه‌های املاک در شهر جدید پرند با پرداخت 35 میلیون تومان بابت این واحدها و واحدهای انصرافی که 15 میلیون تومان آن بابت آورده و مابقی به عنوان حق دلالی پرداخت می‌شود، واحدها را از واسطه‌ها خریداری می‌کنند و در بازار آزاد با نرخ بیش از 60 میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

مشخص نیست، این واحدها که در پروژه‌های آماده تحویل هستند چطور به دست بنگاه‌های املاک و دلالان در شهرجدید پرند می‌افتد اما این موضوع باعث شد که سود کلانی از این محل نصیب دلالان و بنگاه‌ها شود.
 براساس این گزارش فریبرز واحدی مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه خرید و فروش مسکن مهر فعالیتی سوداگرانه است، گفت: این موضوع ربطی به دولت پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: این موضوع بارها از سوی وزارت راه و شهرسازی غیر قانونی اعلام شده است، ضمن اینکه این اتفاق در مسکن های دیگر هم اتفاق می افتد.

مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران تصریح کرد: خرید و فروش بدون سند در واحدهای پیش فروش شده هم بارها اتفاق افتاده و در تمام حوزه ها قابل پیش بینی است، بنابراین احتمال سوداگری در تمامی حوزه ها وجود دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص اینکه در این موارد احتمال سوء استفاده وجود داد، بیان کرد: قبلا هم در پروژه‌های انبوه سازی دیده شده بود که یک واحد را به چند نفر می فروختند که مشکلاتی را برای خریداران بوجود می آورد بنابراین این سوداگریها به دولت ربطی ندارد.

براساس این گزارش  حال امیدوار هستیم با آزاد شدن  مجوز خرید وفروش مسکن مهر بتوانیم  بازار سوداگری دلالان را جمع آوری شود.


انتهای پیام/

نظر شما