شناسهٔ خبر: 43350556 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

روایت ژاپن تایمز از اقدام تازه آمریکا علیه ایران

همزمان با نزدیک شدن به دومین دور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور که همواره از تحریم به عنوان ابزار مورد علاقه‌اش در سیاست خارجی استفاده می‌کند، این بار از این ابزار علیه ملت ایران نیز استفاده کرده است که به عقیده تحلیلگران تلاش او برای اعمال این "فشار حداکثری" بر ملتی مقاوم هیچ فایده‌ای نداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، نشریه ژاپن تایمز گزارش داد که ترامپ روز پنجشنبه تحریم های گسترده ای علیه بانک های ایران اعمال کرد تا به خیال خود ضربه آخر و کشنده ای را به اقتصاد ایران وارد کند و در هفته های اخیر تقریباً هر روز اقداماتی علیه مقامات کشورهایی همچون بلاروس، کوبا، نیکاراگوئه، سوریه و ونزوئلا انجام داده است. 

در واقع هیچ کشوری تاکنون به اندازه ایران از سوی آمریکا تحریم نشده است و در مقابل هیچ ملتی نیز همچون ایرانیان تا این حد از خود مقاومت نشان نداده است.

علاقه ترامپ به تحریم، روابط او با متحدان اروپاییش را نیز تحت تأثیر قرار داده است و این کشور را به شدت در فضای سیاست بین المللی منزوی کرده است.

«ریچارد گلدبرگ»، تحلیلگر بنیاد دفاع از دمکراسی ها در این باره می گوید که تفاوت ترامپ با دیگر دولت های آمریکا تحریم افراد و شرکت های خاص به جای هدف قرار دادن اقتصاد کلان و بر هم زدن ثبات دولت های این کشورها است.

ترامپ سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از توافق هسته ای ایران موسوم به برجام خارج شد و «مایک پمپئو» وزیر خارجه او بعدها  ۱۲ پیش شرط برای برداشتن آن تحریم ها ارائه داد.

حال پس از دو سال، دولت ترامپ مدعی است آن تحریم ها، اقتصاد ایران را نابود و متحدان منطقه ای این کشور را از منابع مالی اهدایی ایران محروم کرده است.

به عقیده تحلیلگران در واقع اقدامات ترامپ نه تنها سودی نداشته است که شرایط را بیش از پیش دشوار نیز ساخته است. چون ایران در پاسخ به خروج یکجابنه آمریکا از برجام فعالیت هسته ای خود را از سر گرفته است؛ در

همین حال تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا نیز نتیجه مطلوبی برای آمریکا در پی نداشته است. در کره شمالی نیز اوضاع پیچیده تر شده است.

«بریان اوتول» از مقامات آمریکایی که به اجرای تحریم ها در دولت اوباما کمک کرد، تحریم های اخیر را بیشتر سیاسی و دارای آثار حاشیه ای خواند و گفت این تحریم ها پیوستن دولت آینده آمریکا را به برجام دشوارتر کرده اند. او نیز تحریم را در حصول نتایج مورد نظر آمریکا غیر موثر و شکست خورده دانست.

نظر شما