محسن حاجی میرزایی در مراسم اختتامیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی با بیان اینکه سند آماده شده در این دوره مجلس پیرامون سلامت روان است، گفت: پیش نیاز اصلی موفقیت، سلامت جسمی و روانی است و اگر سلامت افراد به مخاطره بیفتد نقش آفرینیهای دیگرشان با اختلال مواجه میشود.
حاجی میرزایی افزود: کرونا نیز پدیده غیرمنتظرهای بود که تعادل جامعه را به هم زد. این سند را به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع میدهم و در خواست میکنم آن را به عنوان یک پروژه ملی مورد توجه قرار دهند.
وی گفت: مجموعه بزرگ آموزش و پرورش نیازمند افکار نو و خلاق و تدابیر راهگشاست. ماموریت آموزش و پرورش بسیار خطیر و پیچیده است و نیازمند اندیشههای خلاق و پویای نیروهای جوان است ما در جست وجوی این سرمایههای ارزشمند هستیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر دانشآموزان در مجلس دانشآموزی برای حل مسائل جامعه به میدان میآیند و به ما راه حل میدهند در حال ارتقای توانمندی و ظرفیتهای خودشان هستند و هرچه قدر توانمندتر باشند بهتر میتوانند نقش آفرینی کنند.
حاجی میرزایی ادامه داد: نمایندگان مجلس دانش آموزی مسئول این هستند که نظرات جمع وسیعی از افرادی که آنها را نمایندگی میکنند جمع آوری کرده و در اختیار قرار دهند نقش مجلس دانشآموزی در درجه اول تقویت مهارتهای اجتماعی است آن چیزی که جامعه ما برای آینده نیاز دارد بیش از فیزیک و ریاضی، توسعه مهارتهای جمعی، افزایش بلوغ اجتماعی و افزایش توانایی حل مسئله است.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: ما به شما نمایندگان برای کمک به نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری آموزش و پرورش نیاز داریم. نمایندگان مجلس دانش آموزی با بدنه بزرگ آموزش و پرورش در تعامل هستند و باید بتوانند نظارت و ارزیابی کنند. مفهوم نظارت در دوران کرونا برای ما عمیقتر و گستردهتر از سالهای گذشته شده و اکنون بسیار حیاتیتر و دشوارتر است. به یک نظارت هوشمندانه، پیگیر و گسترده در تمام سطوح نیاز داریم.
دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند در هیچ کشوری ۱۰۰ درصد نیست
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مواجهه با بیماری کرونا گفت: آیا ما نسبت به عدالت اجتماعی و ترک تحصیل دانش آموزان بی توجه هستیم؟ سیاست آموزش و پرورش این است که خودش را در برابر آموزش همه دانش آموزان با هر امکانات و شرایطی مسئول میداند. در این جلسه گفته شد "آموزش و پرورش در مواجهه با کرونا ناتوان ظاهر شد" درخواست میکنم راهبردها و برنامههای کشورهای دیگر را هم بررسی کنید. ۶۷ درصد ملعمان دنیا برای اولین بار آموزش الکترونیکی را تجربه میکنند. دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند در هیچ کشوری صد در صدی نیست.
حاجی میرزایی افزود: ما نیز از همه روشهایی که اکنون در دنیا ارائه میشود استفاده میکنیم. تاکید کردیم که اصل بر آموزش حضوری است. ما مرجع تعیین پروتکلهای بهداشتی نیستیم، ولی باید آن را رعایت کنیم. با این حال به نگرانی خانوادهها احترام گذاشتیم و امکان آموزش غیرحضوری از طریق شبکه شاد فراهم شد.
به جز پیش دبستانی در سایر پایههای تحصیلی رشد ثبت نام داشتیم
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ منطقه و استانی حق ندارد دانش آموزی را به علت نداشتن ابزار هوشمند تحت فشار قرار دهد تا حتما آن را تهیه کند، گفت: روشهای دیگر هم وجود دارد و یکی از آنها مدرسه تلویزیونی است علاوه بر اینها بستههای خودآموز آموزشی تهیه کردیم. مدیران مدارس ما در سراسر کشور مسئول هستند که اجازه ندهند حتی یک دانش آموز از آموزش محروم شود. در تمام پایههای تحصیلی رشد ثبت نامی داشتیم و جز پیش دبستانی که برای آن برنامه غیرحضوری داریم مابقی دورهها رشد ثبت نام داشته اند.
وی درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز گفت: مفهوم جوانان بیش از ۴۰ بار در بیانیه گام دوم تکرار شده و نشان میدهد نقطه امید رهبری برای ساختن آینده ایران و شکل دادن به تمدن جدید به نسل جوان متکی است و این نسل جوان بار بزرگی بر دوشش قرار گرفته و باید بیش از هرچیز دیگری توانمندیهای خودش را ارتقا دهد. در معاونت پرورشی اقداماتی در حال انجام است و از پیشنهادات و برنامههای جدید هم استقبال میکنم.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اینکه گفته شد دانش آموزی به خاطر نداشتن گوشی و تبلت خودکشی کرده واقعی نیست. دیشب هم در تلویزیون دیدید که با خانواده و معلم او صحبت شد. گزارش تایید شدهای مبنی بر اینکه خودکشی به این دلیل اتفاق افتاده وجود ندارد. بی جهت اخباری که صحت و قطعیت ندارد را اشاعه ندهیم.
حاجی میرزایی با بیان اینکه سندتحول میثاق مشترک و نقطه اتصال وحدت بخش فرهنگیان است، مطرح کرد: هیچ برنامهای بدون اتصال با سندتحول امکان ارائه و اجرایی شدن را ندارد. سندتحول به دنبال معلم باکیفیت، محتوای موثر، نظام سنجش کارامد و افزایش توانمندیهای دانش آموزان است.
کنکور توانایی ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت را ندارد
وزیر آموزش و پرورش افزود: آیا کنکور توانایی ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت را دارد؟ خیر ندارد. باید نظام ارزشیابی قوی خودمان را داشته باشیم. اگر این وجه در کار ما تقویت شود قطعا میتواند برای تحقق سندتحول کمک کننده باشد.
وی خطاب به نمایندگان مجلس دانش آموزی گفت: درخواست من این است که حتما یک ارزیابی از ۹ دوره گذشته به ما ارائه دهید که مشخص شود کجا به اهداف نزدیک و کجا از آنها دور شدیم. از توانمندی نمایندگان مجلس دانش آموزی حتما باید استفاده شود.
∎
حاجی میرزایی افزود: کرونا نیز پدیده غیرمنتظرهای بود که تعادل جامعه را به هم زد. این سند را به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع میدهم و در خواست میکنم آن را به عنوان یک پروژه ملی مورد توجه قرار دهند.
وی گفت: مجموعه بزرگ آموزش و پرورش نیازمند افکار نو و خلاق و تدابیر راهگشاست. ماموریت آموزش و پرورش بسیار خطیر و پیچیده است و نیازمند اندیشههای خلاق و پویای نیروهای جوان است ما در جست وجوی این سرمایههای ارزشمند هستیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر دانشآموزان در مجلس دانشآموزی برای حل مسائل جامعه به میدان میآیند و به ما راه حل میدهند در حال ارتقای توانمندی و ظرفیتهای خودشان هستند و هرچه قدر توانمندتر باشند بهتر میتوانند نقش آفرینی کنند.
حاجی میرزایی ادامه داد: نمایندگان مجلس دانش آموزی مسئول این هستند که نظرات جمع وسیعی از افرادی که آنها را نمایندگی میکنند جمع آوری کرده و در اختیار قرار دهند نقش مجلس دانشآموزی در درجه اول تقویت مهارتهای اجتماعی است آن چیزی که جامعه ما برای آینده نیاز دارد بیش از فیزیک و ریاضی، توسعه مهارتهای جمعی، افزایش بلوغ اجتماعی و افزایش توانایی حل مسئله است.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: ما به شما نمایندگان برای کمک به نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری آموزش و پرورش نیاز داریم. نمایندگان مجلس دانش آموزی با بدنه بزرگ آموزش و پرورش در تعامل هستند و باید بتوانند نظارت و ارزیابی کنند. مفهوم نظارت در دوران کرونا برای ما عمیقتر و گستردهتر از سالهای گذشته شده و اکنون بسیار حیاتیتر و دشوارتر است. به یک نظارت هوشمندانه، پیگیر و گسترده در تمام سطوح نیاز داریم.
دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند در هیچ کشوری ۱۰۰ درصد نیست
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مواجهه با بیماری کرونا گفت: آیا ما نسبت به عدالت اجتماعی و ترک تحصیل دانش آموزان بی توجه هستیم؟ سیاست آموزش و پرورش این است که خودش را در برابر آموزش همه دانش آموزان با هر امکانات و شرایطی مسئول میداند. در این جلسه گفته شد "آموزش و پرورش در مواجهه با کرونا ناتوان ظاهر شد" درخواست میکنم راهبردها و برنامههای کشورهای دیگر را هم بررسی کنید. ۶۷ درصد ملعمان دنیا برای اولین بار آموزش الکترونیکی را تجربه میکنند. دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند در هیچ کشوری صد در صدی نیست.
حاجی میرزایی افزود: ما نیز از همه روشهایی که اکنون در دنیا ارائه میشود استفاده میکنیم. تاکید کردیم که اصل بر آموزش حضوری است. ما مرجع تعیین پروتکلهای بهداشتی نیستیم، ولی باید آن را رعایت کنیم. با این حال به نگرانی خانوادهها احترام گذاشتیم و امکان آموزش غیرحضوری از طریق شبکه شاد فراهم شد.
به جز پیش دبستانی در سایر پایههای تحصیلی رشد ثبت نام داشتیم
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ منطقه و استانی حق ندارد دانش آموزی را به علت نداشتن ابزار هوشمند تحت فشار قرار دهد تا حتما آن را تهیه کند، گفت: روشهای دیگر هم وجود دارد و یکی از آنها مدرسه تلویزیونی است علاوه بر اینها بستههای خودآموز آموزشی تهیه کردیم. مدیران مدارس ما در سراسر کشور مسئول هستند که اجازه ندهند حتی یک دانش آموز از آموزش محروم شود. در تمام پایههای تحصیلی رشد ثبت نامی داشتیم و جز پیش دبستانی که برای آن برنامه غیرحضوری داریم مابقی دورهها رشد ثبت نام داشته اند.
وی درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز گفت: مفهوم جوانان بیش از ۴۰ بار در بیانیه گام دوم تکرار شده و نشان میدهد نقطه امید رهبری برای ساختن آینده ایران و شکل دادن به تمدن جدید به نسل جوان متکی است و این نسل جوان بار بزرگی بر دوشش قرار گرفته و باید بیش از هرچیز دیگری توانمندیهای خودش را ارتقا دهد. در معاونت پرورشی اقداماتی در حال انجام است و از پیشنهادات و برنامههای جدید هم استقبال میکنم.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اینکه گفته شد دانش آموزی به خاطر نداشتن گوشی و تبلت خودکشی کرده واقعی نیست. دیشب هم در تلویزیون دیدید که با خانواده و معلم او صحبت شد. گزارش تایید شدهای مبنی بر اینکه خودکشی به این دلیل اتفاق افتاده وجود ندارد. بی جهت اخباری که صحت و قطعیت ندارد را اشاعه ندهیم.
حاجی میرزایی با بیان اینکه سندتحول میثاق مشترک و نقطه اتصال وحدت بخش فرهنگیان است، مطرح کرد: هیچ برنامهای بدون اتصال با سندتحول امکان ارائه و اجرایی شدن را ندارد. سندتحول به دنبال معلم باکیفیت، محتوای موثر، نظام سنجش کارامد و افزایش توانمندیهای دانش آموزان است.
کنکور توانایی ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت را ندارد
وزیر آموزش و پرورش افزود: آیا کنکور توانایی ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت را دارد؟ خیر ندارد. باید نظام ارزشیابی قوی خودمان را داشته باشیم. اگر این وجه در کار ما تقویت شود قطعا میتواند برای تحقق سندتحول کمک کننده باشد.
وی خطاب به نمایندگان مجلس دانش آموزی گفت: درخواست من این است که حتما یک ارزیابی از ۹ دوره گذشته به ما ارائه دهید که مشخص شود کجا به اهداف نزدیک و کجا از آنها دور شدیم. از توانمندی نمایندگان مجلس دانش آموزی حتما باید استفاده شود.
نظر شما