شناسهٔ خبر: 43322663 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

چهره نگاری عابرانی که ماسک نمی‌زنند

صاحب‌خبر -


علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت جزئیات جرایم کرونا را که روز گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد، تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، او تأکید کرد: باید توجه کرد که جرایم چند دسته هستند؛ یکی بحث ارائه‌دهندگان خدمت است. مانند حمل‌ونقل عمومی. به‌عنوان مثال اگر راننده تاکسی ماسک نزند و شناسایی شود، پلاکش نوشته شده و پلیس می‌تواند این فرد را جریمه کند. راننده تاکسی که ماسک نزند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و به ازای هر مسافری هم که ماسک نزند، راننده تاکسی ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود و مسافرانی هم که ماسک نزدند، ۵۰ هزار تومان هزینه می‌شوند.
رئیسی افزود: اگر اتوبوسی رعایت نکند، چه خودش و چه مسافران، شرکت جریمه خواهد شد و جرایم تا یک میلیون و حتی بیشتر هم خواهد بود. چون سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران ضعیف است، نمی‌توانیم اتوبوس را توقیف کنیم؛ بلکه باید اتوبوس را زیاد کنیم. اما جرایم برای شرکت و راننده متخلف در نظر گرفته می‌شود. در زمینه اصناف به این صورت است که اگر در یک صنف فردی باشد و خودش ماسک نزند و مشتریانی را بپذیرد که ماسک نمی‌زنند، بار اول اخطار کتبی و درج در پرونده، بار دوم ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و بار سوم یک میلیون تومان جریمه می‌شود. بار چهارم نیز مغازه‌اش به مدت یک هفته پلمب می‌شود.
رئیسی افزود: در زمینه افرادی که در خیابان هستند چند مکانیزم وجود دارد؛ اگر پلیس و بازرسان ما فرد خاطی را ببینند، فرد را جریمه می‌کنند. نکته دیگر این است که نیروی انتظامی یکسری دوربین دارد که چهره همه افراد در آن ثبت است. وقتی فرد چهره‌نگاری می‌شود همه اطلاعاتش اعم از کد ملی و... وجود دارد. از همان سیستمی که برای حجاب استفاده می‌شود، از همان برای ماسک هم استفاده می‌شود. اگر فرد ماسک نزند، چهره نگاری شده و برای فرد پیام داده می‌شود و جریمه می‌شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا خودروهای شخصی هم مشمول جریمه می‌شوند و مکانیزم دریافت جریمه‌ها به چه صورت است، گفت: خودروهای شخصی شامل جرایم نیستند. اگر خودرو برای حمل‌ونقل عمومی باشد، شامل می‌شود، اما خودرو شخصی شامل نمی‌شود، اما اگر فرد از خودرو پیاده شود و ماسک نزده باشد، جریمه می‌شود. در عین حال شماره حساب وزارت بهداشت برای واریز جرایم به دولت اعلام شده است.
وی ادامه داد: حال اگر کسی جریمه را نپردازد، مکانیزم اینگونه است که افرادی که جریمه می‌شوند، بدهکار دولت می‌شوند و می‌توانند از هر طریقی آن را دریافت کنند، مانند قبض جریمه‌ای که برای فرد می‌آید یا راه‌های پیش‌بینی شده مانند محاسبه روی قبض آب و برق و تلفن و... در عین حال این جرایم، صرفاً برای حوزه کرونا هزینه می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما