شناسهٔ خبر: 43305484 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

بسته خبری «صبحانه با پارسینه» از شامگاه تا بامداد؛

از پیشنهاد تست روانپزشکی کاندیدهای ریاست جمهوری تا رکورد شکنی قیمت سکه و دلار در بازار

پارسینه

مشغله فراوان گاهی باعث می‌شود از بخش مهمی از اخبار ساعات گذشته بی اطلاع بمانید یا درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته که در جریان آن‌ها هم قرار نگرفته اید، پارسینه تلاش می‌کند صبح هر روز مهم‌ترین این رویداد‌ها را که گاهی از نظر‌ها دور افتاده و کمتر به آن پرداخته می‌شود به اطلاع مخاطبانش برساند.

صاحب‌خبر -
تحریریه پارسینه| درست در لحظاتی که در کوران مشغله روزانه گرفتار و یا در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته است، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند. پارسینه هیچگونه دخل و تصرفی در اخبار بامدادی ندارد و صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.
 
جریمه عابران بدون ماسک با چهره نگاری

دکتر علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران ضمن اشاره به نامه درخواست ایران برای تمدید زمان پیش پرداخت خرید واکسن کرونا، در عین حال درباره جزییات جرایم کرونا که روز گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد، توضیح داد.

وی افزود: باید توجه کرد که جرایم چند دسته هستند؛ یکی بحث ارائه‌دهندگان خدمت است. مانند حمل و نقل عمومی. به عنوان مثال اگر راننده تاکسی ماسک نزند و شناسایی شود، پلاکش نوشته شده و پلیس می‌تواند این فرد را جریمه کند. راننده تاکسی که ماسک نزند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و به ازای هر مسافری هم که ماسک نزند، راننده تاکسی ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود و مسافرانی هم که ماسک نزدند، ۵۰ هزار تومان هزینه می‌شوند.

آیا سفر هوایی از دسترس مردم خارج می‌شود؟

تصمیم ناگهانی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص افزایش ۱۵۵ درصدی قیمت پرواز‌های داخلی که قرار بود از اول آبان اجرا شود، صدای وزیر راه را نیز درآورد. وی روز گذشته به این موضوع ورود کرد و گفت که «قیمت‌های جدید اعتبار ندارد و لغو شده است.» رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی: ما باید چقدر هر دفعه دست در جیب مردم کنیم؟ آن هم در این شرایط بحرانی که مردم گرفتارند.

چرا شرکت‌های هواپیمایی تابع قانون نیستند و به راحتی دست در جیب مردم می‌کنند و پول از آن برمی‌دارند؟ بر چه اساسی قیمت‌ها را تنظیم می‌کنند؟ الان یک خانواده متوسط در طول سال می‌تواند یک سفر مشهد برود. با افزایش ۶۰ درصدی قیمت‌ها دیگر هرگز نمی‌تواند رنگ هواپیما را ببیند. می‌گویند حاضریم هواپیما را بخوابانیم اگر مردم نتوانند سفر بروند. شما حقی ندارید که هواپیما را بخوابانید. شما هواپیما‌های خود را با پول مردم خریده‌اید.

حکایت شرکت‌های هواپیمایی مثل صنعت خودروسازی شده است، ۱۰ هزار پرسنل سپر بلا قرار می‌گیرند و به ۸۰ میلیون نفر ظلم می‌شود. وقتی قیمت‌ها را بالا می‌برند، ادله می‌آورند که آن ۱۰ هزار نفر در معرض بیکاری قرار گرفته‌اند و خودرو‌هایی را که غیراستاندارد است با بالاترین قیمت ممکن به مردم می‌فروشند و قیمت یک پراید را هم‌ردیف با قیمت جهانی مرسدس بنز کرده‌اند.

در صنعت هوایی هم با وجود هواپیما‌های از رده خارج که البته با سرمایه مردم این کشور خریداری شده، با تهدید تعدیل نیرو، قیمت بلیت پرواز را افزایش می‌دهند، در حالی که قیمت پرواز‌های داخلی ما همین حالا هم نسبت به کشور‌های دیگر گران است.  
ترامپ: نه دیگر کرونا می‌گیرم، نه کسی را مبتلا می‌کنم

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در پیامی در توئیتر از بهبودی کامل خود از ویروس کرونا خبر داد. وی در این پیام توئیتری نوشت: «روز گذشته به طور کامل از تحت نظر قرار داشتن پزشکان کاخ سفید خارج شدم. این بدان معناست که من نمی‌توانم آن (کرونا) را بگیرم (مصون شده‌ام) و نمی‌توانم آن را به کسی بدهم. خیلی خوب است که این را بدانید».

افزایش ۴۵ درصدی میانگین حقوق بازنشستگان کشوری

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اعلام صدور احکام متناسب سازی حقوق بازنشستگان این صندوق گفت: احکام جدید بازنشستگان صادر شده و در سایت صندوق cspf.ir قابل مشاهده و دریافت است.

اکبر افتخاری امروز (یکشنبه) با بیان اینکه متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری در مهرماه جاری اجرا می‌شود، گفت: در اجرای ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه و برای رفع تبعیض در دریافتی حقوق بازنشستگان با تصویب هیئت وزیران، متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری اجرایی و احکام آن صادر شده است.

 وی تاکید کرد: در اجرای مصوبه هیئت وزیران حقوق بازنشستگان کشوری با ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلان هم گروه یا هم طبقه تطبیق داده شده و این تغییرات در احکام این عزیزان قابل مشاهده است.

افتخاری اظهار کرد: میانگین حقوق بازنشستگان در این دوره ۴۵ درصد افزایش یافته است.  

رکورد شکنی دوباره فوتی‌های کرونا در کشور

 دکتر سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲۰ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۸۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۲۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۸ هزار و ۵۴۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح استان‌های در شرایط قرمز کرونا گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.

تلاش رئیس جمهور سابق برای آزادی بقایی؟

رییس دولت‌های نهم و دهم طی نامه‌ای به سیدمحمود علوی ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت معاون خود در دوران حضور در کاخ ریاست‌جمهوری، به «تشریح اقدامات مخرب و غیرانسانی برخی عوامل موثر در دستگاه اطلاعاتی کشور علیه حمید بقایی و یاران نهضت به سوی بهار» پرداخته و همزمان «خواستار برخورد جدی» وزیر اطلاعات دولت دوازدهم با این عناصر شد. دولت بهار به عنوان مرجع اصلی انتشار این نامه، از چیستی اقدامات مخرب مدنظر احمدی‌نژاد جزییاتی منتشر نکرده و بر خلاف روال معمول، متن نامه او را نیز روی خروجی خود قرار نداده است، ولی به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد در حال آغاز تلاش‌هایی برای آزادی نزدیک‌ترین چهره به خود است. /اعتماد
 
صدر پیشنهاد داد؛ تست روانپزشکی برای کاندیدای ریاست جمهوری

سید محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی با آرمان ملی در خصوص انتخابات آمریکا و همچین مناظره‌ بین «بایدن» و «ترامپ» و در پاسخ به این پرسش که ترامپ در حالی موضوع تقلب در انتخابات را مطرح می‌کند که وی رئیس دولت مستقر است و سیستم انتخاباتی توسط دولت او مدیریت خواهد شد. به چه میزان این احتمال وجود دارد که ترامپ که احتمال تقلب در انتخابات را مطرح می‌کند با این حربه، معادلات انتخاباتی را به هم بزند؟، گفت: ترامپ فردی است که دست به تقلب  می‌زند و چنین اقداماتی با روحیات وی سازگار است.

وی افزود: بنده پس از اینکه ترامپ در آمریکا به قدرت رسید و قبل از آن با مشاهده رفتار آقای احمدی‌نژاد به این نتیجه رسیدم که کاندیدای ریاست‌جمهوری قبل از حضور در انتخابات حتما باید مورد بررسی‌ روانشناختی و روانپزشکی قرار بگیرد. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: در چنین شرایطی اگر کسی دارای مشکلات شخصیتی یا نارسیسم باشد و به قدرت برسد آسیب‌های جدی به جامعه خواهد زد. به همین دلیل نیز با توجه به شخصیتی که در طول چهار سال گذشته از ترامپ مشاهده شده احتمال اینکه وی بازی انتخابات را به هم بزند و معادلات را به بهانه تقلب به هم بزند، وجود دارد. این در حالی است که طرف مقابل نیز ضعیف نیست و به‌راحتی بازی را واگذار نخواهد کرد که ترامپ بتواند با بهانه تقلب سرنوشت انتخابات را تغییر بدهد. این اتفاق در انتخاباتی که جورج بوش و الگور در آن حضور داشتند نیز رخ داده که در نهایت جورج بوش به ریاست‌جمهوری انتخاب شد. ترامپ دارای شخصیت غیرعادی است و به همین دلیل احتمال اینکه قصد داشته باشد معادلات انتخاباتی را به بهانه انتخابات به هم بزند وجود خواهد داشت.

 

نماینده سه دوره مجلس بر اثر کرونا درگذشت

فرماندار سردشت گفت: "محمد کریمیان" نماینده ادوار شهرستان‌های سردشت و پیرانشهر در استان آذربایجان غربی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخت. وی در دوره چهارم، پنجم و هفتم نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس بود.
 
اقصی نخشی‌پور روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی پس از چندین روز بستری در بیمارستان، امروز فوت کرد، افزود: وی در دوره چهارم، پنجم و هفتم نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در خانه ملت بود.
 
فرماندار سردشت با آرزوی رحمت الهی برای این نماینده اسبق در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کریمیان صبح امروز در یکی از بیمارستان‌های تهران جان باخته است. همچنین داوود کریمیان، فرزند محمد کریمیان با تایید خبر فوت پدرش گفت: پدرم چهار روز در بیمارستان بستری بود که متاسفانه نتوانست بر بیماری کرونا غلبه کند.
 
تکذیب استعفای رئیس کل بانک مرکزی

یک منبع آگاه در بانک مرکزی، استعفای عبدالناصر همتی را تکذیب کرد و آن را شایعه خواند. در حالی که برخی از کاربران فضای مجازی از استعفای احتمالی رئیس کل بانک مرکزی خبر داده بودند، آخرین پیگیری‌ها از بانک مرکزی حاکی از این است که عبدالناصر همتی همچنان مشغول به کار است و هم اکنون در جلسه هیات دولت حضور دارد.

نادال برای سیزدهمین بار جام قهرمانی را در پاریس بالای سر برد  
 
رافائل نادال، تنیس باز اسپانیایی توانست با غلبه بر نوواک جوکوویچ، مرد شماره یک تنیس جهان برای سیزدهمین بار قهرمان مسابقات آزاد فرانسه در بخش مردان شود.

پیروزی روز یکشنبه رافائل نادال در فینال «رولان گاروس» صدمین برد او در یکی از بازی‌های مسابقات آزاد فرانسه محسوب می‌شود. او در این بازی در سه ست و با نتایج شش بر صفر، شش بر دو و هفت بر پنج نوواک جوکوویچ را شکست داد.

تنیس باز ۳۴ ساله اسپانیایی از سال ۲۰۰۵ تاکنون تنها در دو رقابت «رولان گاروس» (بازی مرحله یک هشتم نهایی سال ۲۰۰۹ و بازی مرحله یک چهارم نهایی سال ۲۰۱۵) شکست خورده است.

قهرمانی رافائل نادال در مسابقات آزاد فرانسه بیستمین قهرمانی او در یکی از مسابقات «گرند اسلم» بود. او به این ترتیب به رکورد راجر فدرر در این زمینه رسید. تنیس باز سوئیسی که تا سال ۲۰۲۱ در رقابت‌ها شرکت نخواهد کرد دریافت بیستمین جام قهرمانی یکی از مسابقات «گرند اسلم» را به رافائل نادال تبریک گفته است.

درگیری نظامیان صهیونیست با یکدیگر ۲۱ زخمی برجا گذاشت 
 
رسانه‌های صهیونیست از زخمی شدن ۲۱ نفر در پی درگیری بین نظامیان این رژیم خبر دادند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست گزارش داد که در درگیری دسته‌جمعی نظامیان صهیونیست در پادگان آموزشی «هار کرین» بین تیپ جفعاتی و هنگ شناسایی، ۲۱ نفر زخمی شدند.

در پی این درگیری که یکی از نظامیان دست به سلاح هم برده است، شماری از نظامیان صهیونیست به بیمارستان منتقل شدند.

منابع صهیونیست علت این درگیری شدید را که درپی آن هفت نظامی به بیمارستان منتقل شدند، اختلاف درباره خط در ورودی اتاق غذاخوری اعلام کرده‌اند.

ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز تحقیقات برای کشف علت این درگیری و نزاع دسته جمعی خبر داد.

رکورد شکنی قیمت سکه و دلار در بازار 
 
محمد کشتی آرای، کارشناس بازار سکه و طلا روز یکشنبه ۲۰ مهر  در خصوص وضعیت بازار طلای کشور گفت: در بازار امروز یک شنبه قیمت هر اونس جهانی طلا بدون تغییر یک هزار و ۹۳۱ دلار و قیمت هر اونس نقره هم ۲۵ دلار و ۲۲ سنت است. در بازار داخلی هم با توجه به افزایش نرخ ارز بهای سکه و طلا افزایش چشمگیری داشت.

کارشناس بازار سکه و طلا افزود: در بازار امروز سکه طرح قدیم با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ تومان، سکه طرح جدید ۱۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و نیم سکه هم باقیمت ۸ میلیون و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد. ربع سکه هم با قیمت ۵ میلیون و ۶۵۰ تومان و سکه‌های یک گرمی هم با قیمت ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

کشتی آرای گفت: هر مثقال طلای آب شده ۱۷ عیار با قیمت ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، یک مثقال طلای ۱۸ عیار با قیمت ۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و یک گرم طلای ۱۸ عیار هم با قیمت یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان معامله شد.

او در ادامه افزود: یک گرم طلای ۲۰ عیار با قیمت ۱ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان، یک گرم طلای ۲۱ عیار با ۱ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان، یک گرم طلای ۲۲ عیار با ۱ میلیون و ۷۲۶ هزار تومان و یک گرم طلای ۲۴ عیار با قیمت ۱ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

د‌ه‌ها نفر از تظاهرکنندگان در بلاروس دستگیر شدند 
 
نیرو‌های امنیتی در مینسک با قهر و خشونت تظاهرات اعتراضی علیه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، را پراکنده کردند. خبرگزاری‌ها با استناد به عکس‌ها و ویدیو‌های منتشر شده گزارش می‌دهند که نیرو‌های پلیس با مضروب کردن تظاهرکنندگان و شلیک گاز اشک‌آور سعی کردند معترضان را پراکنده کنند.

به گفته خبرگزاری‌ها عده زیادی از نقاط گوناگون پایتخت مینسک به طرف مرکز شهر به راه افتادند که با سد نیرو‌های امنیتی روبرو شدند. مأموران برخی از تظاهرکنندگان را دستگیر و آن‌ها را سوار خودرو‌های پلیس کردند.

ارتباط اینترنتی برای چند ساعت محدود یا بسته شد که هدف آن جلوگیری از برقراری ارتباط و هماهنگی میان مخالفان بود. افزون بر این برخی از ایستگاه‌های مترو در پایتخت نیز بسته شدند تا مردم نتوانند به مرکز شهر برسند. یکی از چهارراه‌های عمده شهر نیز بسته شده بود.

انتقاد فاوچی از کاربرد سخنانش در آگهی تبلیغاتی ترامپ 
 
آنتونی فاوچی مشاور ارشد علمی کاخ سفید در مقابله با همه گیری ویروس کرونا می‌گوید کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ بدون اجازه او سخنانش را تقطیع کرده و در یک آگهی تبلیغاتی استفاده کرده است.

در این آگهی تلویزیونی، در حالی که به نظر می‌رسد فاوچی در تایید عملکرد ترامپ در مقابله با همه گیری ویروس کرونا صحبت می‌کند، می‌گوید: "نمی توانم تصور کنم که کسی بتواند بهتر از این عمل کند. "

فاوچی می‌گوید این سخنان که در مصاحبه با شبکه خبری فاکس بیان شده است، در تایید عملکرد کارگروه مقابله با ویروس کرونا در کاخ سفید بوده است.

دکتر آنتونی فاوچی که رییس موسسه بیماری‌های عفونی آمریکاست، هدایت علمی این کارگروه را برعهده دارد.

فاوچی در مصاحبه اش با شبکه خبری فاکس در ماه مارس گفته بود: "من تقریبا تمام وقتم را به این موضوع اختصاص داده ام. من هر روز در کاخ سفید با کارگروه ویژه جلسه دادم. تک تک روزها؛ بنابراین نمی‌توانم تصور کنم که کسی بتواند بهتر از این عمل کند. "

فاوچی همچنین در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری فرانسه فرستاد، گفت: "در نزدیک به پنج دهه خدمت، هیچ گاه به طور عمومی از هیچ نامزد سیاسی حمایت نکرده ام. "

تیم مرتا، سخنگوی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در پاسه گفته است: "این‌ها سخنان خود فاوچی هستند. تصویر به کار گرفته شده مربوط به مصاحبه پخش شده از یک شبکه سراسری است و دکتر فاوچی دارد از عملکرد دولت ترامپ تقدیر می‌کند. "

ترامپ هم در توییتر نوشت: "به طور قطع این‌ها سخنان خود دکتر فاوچی است. به گفته بعضی فرمانداران ایالتی، ما کار خارق العاده‌ای انجام داده ایم. "

در طول هشت ماه گذشته ترامپ و دکتر فاوچی در مواردی درباره نحوه اقدام علیه همه گیری ویروس کرونا دچار اختلافاتی بوده اند، ولی فاوچی از رویارویی آشکار در رسانه‌ها با رییس جمهوری خودداری کرده است.

با این حال، فاوچی در روز‌های گذشته از میزبانی مراسم معارفه نامزد جدید دیوان عالی در کاخ سفید در بیست و ششم سپتامبر انتقاد کرده است.

ابراز تاسف پلوسی از بی برنامگی دولت ترامپ در راستای درمان کرونا
 
نانسی پلوسی، نماینده دموکرات کالیفرنیا طی اظهاراتی ضمن انتقاد از نحوه مدیریت بحران کرونا توسط دولت دونالد ترامپ از این موضوع که دولت آمریکا تاکنون هیچ برنامه‌ای ملی را برای آزمایش و درمان کرونا در دست ندارد، ابراز تاسف کرد.

وی با بیان این موضوع که سیاست‌های دولت ترامپ پیرامون موضوع کرونا ناکافی است، گفت: باید دید چه کسی در میان از هزینه‌ها سود خواهد کرد، قطعا تفاوت‌هایی وجود دارد.

پلوسی در پایان ضمن اشاره به افزایش روز افزون شمار قربانیان در آمریکا، خاطرنشان کرد: تا زمانی که نتوانیم ویروس کرونا را با برنامه ملی مبتنی بر علم از بین ببریم، نمی‌توانیم به فکر بازگشایی مدارس، اقتصاد و جامعه باشیم.

نظر شما