شناسهٔ خبر: 43273293 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مناقشه قره باغ:توافق ارمنستان و آذربایجان بر سر آتش بس موقت/استقبال ایران از آتش‌بس در قره‌باغ

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان جمعه شب پس از انجام مذاکرات در مسکو، بر سر آتش بس در منطقه مورد مناقشه قره باغ به توافق رسیدند.
به گزارش خبرگزاری آریا،«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پس از نشست سه جانبه مسکو، ایروان و باکو در مسکو که 10 ساعت به طول انجامید، بیانیه ای مشترک در این خصوص قرائت کرد و گفت: «طبق توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان، آتش بس در قره باغ از بامداد امروز، شنبه (10 اکتبر/19 مهرماه) وارد مرحله اجرا شده است».
وزیر خارجه روسیه افزود: این آتش بس با اهداف بشردوستانه و با میانجی گری کمیته جهانی صلیب سرخ و بر اساس اصول و ضوابط این کمیته اعلام شده است.
سرگئی لاوروف همچنین تاکید کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر تبادل اسرا و اجساد قربانیان جنگ قره باغ نیز با یکدیگر توافق کردند.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه از وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان دعوت کرد تا روز جمعه برای انجام مذاکره به منظور برقراری آتش بس در قره باغ، به مسکو سفر کنند.
در همین ارتباط، دفتر کاخ کرملین پنجشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ 9 اکتبر (جمعه/18 مهر ماه) به مسکو دعوت شده اند تا با میانجیگری "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه، در این زمینه رایزنی کنند.
جنگ مجدد جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی از 27 سپتامبر (5 مهر) در گرفت. این منطقه در تابستان 2014، در آوریل سال 2016 و همینطور در جولای گذشته نیز شاهد درگیری بین دو طرف بود.

استقبال ایران از آتش‌بس در قره‌باغ
 وزیر امور خارجه ایران از «توقف خصومت‌ها» در قره‌باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان استقبال و آن را به مثابه «گامی به سوی صلح» توصیف کرد.
محمدجواد ظریف پس از اعلام آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در توئیتی نوشت:
«ایران از توقف خصومت‌ها در ناگورنو – قره‌باغ به مثابه گامی به سوی صلح استقبال می‌کند. ما همسایگانمان ارمنستان و آذربایجان را ترغیب می‌کنیم تا در گفت‌و‌گویی اصولی بر مبنای احترام به قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی شرکت کنند. ما از تلاش‌های سازنده روسیه قدردانی می‌کنیم.»

استقبال ظریف از برقراری آتش‌بس در قره‌باغ
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران از توقف خصومت‌ها در منطقه ناگورنو -قره باغ به عنوان قدمی در راستای صلح استقبال می‌کند.
محمد جواد ظریف در استقبال از برقراری آتش بس در ناگورنو -قره باغ در توییتی نوشت: ایران از توقف خصومت‌ها در منطقه ناگورنو -قره باغ به عنوان قدمی در راستای صلح استقبال می‌کند. ما از همسایگان خود، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، می‌خواهیم که بر اساس احترام به حقوق بین الملل و تمامیت ارضی، در گفت‌وگو‌های جدی مشارکت نمایند. از تلاش‌های سازنده همسایه‌مان، کشور روسیه نیز قدردانی می‌کنیم
بدنبال تلاش مقامات روسیه، اولین دور مذاکرات حل بحران منطقه ناگورنو قره باغ، با حضور وزیران امور خارجه آذربایجان و ارمنستان با میانجیگیری وزیر امور خارجه روسیه در مسکو انجام شد.
 
ارمنستان: تنها مرجع حل نزاع قره باغ, گروه مینسک است
وزیر خارجه ارمنستان گفت: توافق نامه مسکو بار دیگر تاکید می کند که تنها مرجع حل نزاع بر سر قره باغ, گروه مینسک است.
شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری گزارش داد: وزیر خارجه ارمنستان گفت: توافق نامه مسکو بار دیگر تاکید می کند که تنها مرجع حل نزاع بر سر قره باغ, گروه مینسک است.
وی گفت: اولویت ما برای روند سیاسی, تضمین حق ارامنه در قره باغ برای تعیین سرنوشت خود در قالب کشوری مستقل است.
در همین حال خبرگزاری فرانسه از استپاناکرت به نقل از یک مسئول جمهوری خودخوانده قره باغ از شلیک موشک های ارتش جمهوری آذربایجان به استپاناکرت، پایتخت این منطقه پیش از برقراری آتش بس خبر داد.

کانادا: ترکیه در مناقشه قره باغ دخالت نکند
وزیر خارجه کانادا با درخواست از ترکیه برای دخالت ندادن خود در مناقشه قره باغ، به این کشور توصیه کرد که به کاهش تنش و تشویق جمهوری آذربایجان برای گفت وگوی صلح با ارمنستان روی بیاورد.
 «فرانسیس فیلیپ شامپین» وزیر خارجه کانادا شامگاه جمعه از ترکیه و دیگر کشورهای خارجی خواست که خود را در مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه «قره باغ کوهستانی» وارد نکنند.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، شامپین که قرار است روز یکشنبه برای گفت وگو با متحدان اروپایی کانادا درباره مناقشه قره باغ به این قاره سفر کند، از «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز خواست بجای اظهارات تنش زا، به کاهش تنش و تشویق باکو به مذاکرات صلح روی بیاورد.
وی در نشست خبری توضیح داد: «پیام من بسیار واضح است، اینکه ترکیه و تمام طرف های خارجی باید از این مناقشه بیرون بایستند... من (با چاووش اوغلو) گفت وگوی جدی در این باره داشتم و موضع کانادا را شفاف سازی کردم».
وزیر خارجه کانادا همچنین افزود که دو طرف توافق کردند هیچ راهکار نظامی برای حل مناقشه قره باغ وجود ندارد.
به نوشته رویترز، روابط آنکارا و اُتاوا طی هفته جاری بعد از تعلیق صادرات فناوری برخی پهپادهای کانادایی به ترکیه و تحقیق درباره استفاده شدن آنها توسط نیروهای آذربایجانی علیه ارمنستانی، به تیرگی گرویده است.

علی اف از آزادسازی چند منطقه دیگر در قره باغ گفت
 الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان عصر جمعه از آزادسازی چند منطقه دیگر از اشغال نیروهای ارمنی در منطقه مورد مناقشه قره باغ گفت .
علی اف در سخنانی که از شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان بطور زنده پخش شد، گفت: ارتش این کشور قصبه « هادروت » و نیز روستاهای «چایلی» , « یوخاری گوزلک»، « گورازیلی» ، « قیشلاق » ، «قاراجالی », « افندیلر» ، « سلیمانلی » و «سور» را در منطقه قره باغ در اختیار گرفت
علی اف همچنین چند روز پیش درباره آزاد سازی مرکز شهرستان « جبرایل» این کشور و چند روستای این شهرستان گفت .
با وجود این که وزیران امور خارجه ارمنستان و آذربایجان به ابتکار روسیه امروز در مسکو دیدار و گفت و گو می کنند، درگیری های نظامی میان نیروهای دو کشور با شدت در منطقه مورد مناقشه قره باغ ادامه دارد.

تداوم درگیری ها در منطقه قره باغ علی رغم درخواست های جهانی برای آتش بس
طرفین مناقشه قره باغ می گویند درگیری های نظامی در این منطقه صبح جمعه نیز ادامه پیدا کرده و دو طرف یکدیگر را با توپخانه و ادوات سنگین هدف قرار داده اند.
 علی رغم درخواست های متعدد جهانی برای آتش بس فوری در منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی» و سفر وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان به مسکو برای شرکت در نشست سه جانبه در این موضوع، اما درگیری ها در این منطقه  ادامه پیدا کرد.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، طرفین درگیر در مناقشه قره باغ، بدون توجه به درخواست ها برای آتش بس و دعوت مسکو برای برگزاری نشست سه جانبه جهت حل اختلافات، به مبارزه ادامه داده و یکدیگر را با توپخانه و ادوات سنگین هدف قرار دادند.
وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که شهر «استپاناکرت» یا همان «خان کندی»، مرکز منطقه قره باغ، از صبح امروز زیر گلوله باران طرف آذربایجانی قرار داشت.
حکومت منطقه قره باغ که ذیل حمایت ارمنستان قرار دارد نیز امروز با اعلام آمار جدیدی از تلفات خود گفت 376 خدمه نظامی آنها طی درگیری ها از تاریخ 27 سپتامبر تا 9 اکتبر، کشته شده اند.
به نوشته رویتر، وزارت دفاع آذربایجان هم می گوید از شب گذشته درگیری ها در خط تماس بین دو طرف در منطقه قره باغ ادامه یافته است.
این در حالی است که وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان امروز به دعوت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به مسکو می روند تا در نشست سه جانبه ای برای گفت وگو درباره مناقشه قره باغ شرکت کنند.
درگیری های شدید نظامی در منطقه «قره باغ کوهستانی» از 13 روز پیش (پنجم مهر) میان ارتش جمهوری آذربایجان و ارتش ارمنستان آغاز شده و از دو روز گذشته نیز حملات به داخل شهرها کشیده شده است.
پیش از این روسیه، فرانسه و دولت ارمنستان از اعزام تروریست های سوری به جمهوری آذربایجان بدست ترکیه خبر داده بودند

وزارت دفاع ارمنستان: به رغم توافق آتش بس عملیات جنگی در قره باغ ادامه دارد
وزارت دفاع ارمنستان از ادامه عملیات جنگی در منطقه قره باغ به رغم توافق اعلامی آتش بس در مسکو خبر داد.
به گزارش  اسپوتنیک، وزارت دفاع ارمنستان امروز -شنبه- اعلام کرد عملیات جنگی در منطقه قره باغ به رغم توافق آتش بس اعلام شده در مسکو ادامه دارد. 
«شوشان استپانیان»، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان تاکید کرد که آذربایجان پهپادهایی را برای حمله به اراضی ارمنستان استفاده کرده است. 
وی گفت: «پس از اعلام توافق بین دو طرف، آذربایجان پهپادهایی را ارسال کرده و به حملاتی را به روستاهای ارمنستان مجاور قره باغ انجام داده است.»
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه از توافق ارمنستان و آذربایجان برای آتش بس در قره باغ بعد از مذاکرات وزرای خارجه دو کشور در مسکو خبر داد.
لاوروف این توافق را ساعت سه بامداد شنبه به وقت محلی و پس از 10 ساعت مذاکره وزای خارجه آذربایجان و ارمنستان اعلام کرد.
وزیر امور خارجه روسیه لحظاتی قبل توضیحاتی را درباره آتش بس توافق شده میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ارائه کرد.
 تی آر تی در خبری فوری به نقل از «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که آتش بس توافق شده میان وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان از ساعت 12 به وقت محلی امروز شنبه دهم اکتبر آغاز می شود.
بنا بر گفته های لاوروف، بعد از برقراری آتش بس، طرفین اقدام به مبادله اسرا و جمع آوری اجساد می کنند، اجساد افرادی که در درگیری های اخیر در منطقه قره باغ جان خود را از دست داده اند. مرحله بعدی این توافق شامل آغاز مذاکرات دو کشور است.
درگیری های جدید ارمنستان و آذربایجان در منطقه قره باغ از روز یکشنبه 6 مهر آغاز شد و نهایتاً روز گذشته وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان بعد از 12 ساعت گفتگو در روسیه با برقراری آتش بس در این منطقه موافقت کردند.

واکنش‌ها به توافق آتش‌بس آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ
پس از تشدید درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» دو طرف در روسیه مذاکره کرده و بر سر اجرای آتش‌بس توافق کردند.
به نقل از الجزیره، آتش‌بس در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» طبق توافق صورت گرفته میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مسکو، وارد فاز اجرایی شد.
وزارت دفاع ارمنستان پس از آغاز اجرایی شدن آتش‌بس در قره باغ اعلام کرد: نیرو‌های ارمنستان در قره باغ دستور نظامی ویژه توقف درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس را دریافت کردند.
رئیس مشترک گروه مینسک روز شنبه ضمن استقبال از اجرای آتش‌بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مناقشه قره باغ، خواستار رعایت «دقیق» آن شد.
وزارت خارجه ترکیه نیز در واکنش به اجرایی شدن آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان گفت: آتش‌بس میان دو کشور نخستین گام و مهم است، اما هرگز نمی‌تواند جایگزینی برای راه‌حل دائمی این مناقشه باشد.
نشست سه‌جانبه با دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره توقف درگیری‌ها در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» که حدود 10 ساعت به طول انجامید دیروز (جمعه) در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شد و دو کشور بر سر اعلام و اجرای آتش بس در این منطقه توافق کردند.
طبق توافق طرفین، از ساعت 12 امروز (شنبه) آتش‌بسی با اهداف بشردوستانه از جمله تبادل اسرای جنگی و دیگر بازداشتی‌ها و همچنین جمع آوری اجساد جان‌باختگان در مناطق درگیری، کمک به غیرنظامیان آسیب دیده در این درگیری با میانجی‌گری و بر اساس اصول کمیته جهانی صلیب سرخ اعلام شد.
از اوایل دهه 1990 جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ درگیر شده‌اند. منطقه ارمنی نشین «ناگورنو-قره باغ» (قره باغ کوهستانی) در جنوب شرق جمهوری آذربایجان در سال 1994 میلادی به اشغال نیرو‌های ارمنستان درآمد و از آن پس با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد.

نظر شما