شناسهٔ خبر: 43111930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

محدودیت‌های کرونایی در کشور افزایش می‌یابد

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: ستاد ملی کرونا به دنبال ایجاد محدودیت‌های جدید کرونایی است و قرار شده اختیارات استانداران در این زمینه بیشتر شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
دکتر قاسم جان بابایی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما، با بیان اینکه ۳۵ درصد از تخت‌های آی سی یو کشور درگیر کرونا شده است افزود: اگر تعداد بیش از آن شود خدمت رسانی به بیماران کرونایی و غیرکرونایی، مشکل می‌شود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تعداد بالای فوتی‌های روزانه ناشی از بیماری کرونا افزود: بسیاری از این فوتی‌ها قابل پیشگیری است.

وی اضافه کرد: اکنون برخی جوان‌ها و حتی افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارند جزو فوتی‌های ناشی از این بیماری هستند و متأسفانه در بخش‌ها افراد میانسال و جوان هم بستری هستند.

آقای جان بابایی با اشاره به این که ویروس کرونا تغییر ماهیت پیدا نکرده و قدرت بیماری زایی آن مانند گذشته، قوی است و ضعیف نشده است، ادامه داد: رعایت نکردن فاصله اجتماعی و مسائل بهداشتی موجب افزایش میزان مرگ و میر شده است.

وی افزود: هر کشوری به هر علتی محدودیت‌ها و دستورالعمل‌ها را نادیده بگیرد بلافاصله بیماری کرونا در آن جا اوج می‌گیرد و موجب افزایش بستری‌ها و مرگ و میر می‌شود.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_318050" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/801838/318050?width=400&height=300"></script></div>

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در خرداد ماه به علت رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم، مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا به حدود ۳۰ نفر رسید و آمار خوبی داشتیم، اما بلافاصله پس از تعطیلات عید فطر، آمار فوتی‌ها افزایش یافت.

آقای جان بابایی افزود: با توجه به آمارها، میزان فوتی‌ها آمار تنگاتنگی نسبت به تعطیلی‌ها دارد و چند روز پس از تعطیلات، افزایش مراجعان سرپایی و بستری و مرگ و میر را داریم.

وی با اشاره به این که روزانه بیش از ۵۰۰ بستری بیمار کرونا در تهران داریم، از مردم خواست مسائل بهداشتی را بیشتر رعایت کنند تا بار بیماری ناشی از کرونا کاهش یابد.

آقای جان بابایی با بیان اینکه حدود دو هزار تخت ویژه را راه اندازی کردیم، افزود: در برخی از موارد، بیماران همزمان علاوه بر بیماری معمولی دچار بیماری کرونا هم هستند بنابراین تفکیک صد درصدی بیماران کرونایی از بیماران غیرکرونایی، امکان پذیر نیست، اما در همه بیمارستان‌ها بخش ویژه کرونا را داریم.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیش از عید، سه هزار نفر به کادر درمانی اضافه شدند و بر اساس دستور رئیس جمهور، هفت هزار نفر دیگر در شرف استخدام هستند.

وی ادامه داد: اکنون از نظر تعداد نیروی انسانی درمانی، چالش جدی نداریم، اما از نظر خستگی و فرسایش، مسأله جدی داریم.

آقای جان بابایی افزود: ستاد استانی کرونا به طور متوسط در هر استان بین ۷۰ تا ۸۰ جلسه داشت و رئیس جمهور هم در ستاد ملی کرونا حداقل هفته‌ای دو بار جلسه رسمی و چند جلسه کارشناسی دارد.

وی اضافه کرد: اکنون ستاد ملی کرونا به نقطه‌ای رسید که می‌خواهد محدودیت‌های بیشتری را ایجاد کند و قرار است اختیارات استانداران در این زمینه بیشتر شود.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_318049" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/801838/318049?width=400&height=300"></script></div>

آقای جان بابایی با اشاره به این که اکثر مدارس به صورت مجازی در حال برگزاری است، گفت: دانشگاه‌ها هم این گونه است، اما متأسفانه مسافرت‌ها و برگزاری مراسم‌ها بی رویه است که شنبه تصمیماتی در این باره گرفته می‌شود.

او با اشاره به این که در موارد زیادی از کادر بیمارستانی دو بار و حتی سه بار به بیماری کرونا مبتلا شدند، گفت: مواردی داشتیم که مبتلایان دوباره، بدحال‌تر شدند و علائم بالینی شدیدتری داشتند و این نشان می‌دهد که ممکن است واکسن این بیماری تأثیر زیادی در ایمن کردن افراد نداشته باشد.

استاندار آذربایجان غربی هم در این برنامه گفت: در ماه‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شد و مشکل خاصی نداشتیم، اما با تغییرات آب و هوایی از حدود ۱۰ روز قبل، افزایش تعداد بیماران را داشتیم و اکنون به نقطه اوج خود رسید و از موج اول در تیر هم بیشتر شده است.

آقای محمدمهدی شهریاری، علت اصلی افزایش بیماری را کم شدن حساسیت‌های مردم و از سوی دیگر کاهش نظارت دستگاه‌های نظارتی بیان کرد و افزود: از نیمه دوم شهریور افزایش مسافرت‌ها را داشتیم و همه این مسائل به افزایش تعداد مبتلایان بیماری کرونا منجر شد.

وی اضافه کرد: با اقدامات خوب و مؤثری که انجام شده است امیدواریم در روز‌های آینده تعداد بیماران کرونایی کاهش یابد.

آقای شهریاری گفت: با اقدامات خوبی که دولت انجام داد و بیمارستان‌های بسیار زیادی که افتتاح شد حدود دو هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی را برای بیماران کرونایی آماده کردیم، اما برخی اوقات تمرکز بیماران در یک شهرستان افزایش می‌یابد که مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

استاندار آذربایجان غربی افزود: در روز‌های گذشته در ارومیه شاهد افزایش تعداد بستری بیماران کرونایی بودیم و ظرفیت بیمارستان‌های دولتی تقریباً کامل شد و به همه بیمارستان‌های خصوصی بخشنامه کردیم تا حداقل از ۲۰ درصد از ظرفیت بیمارستان‌ها را در اختیار این بیماران قرار دهند.

آقای شهریاری اضافه کرد: در زمینه تأمین دارو؛ مشکل خاصی نداریم و اقدامات خوبی از گذشته انجام شده است و دپوی دارو را داریم.

وی از زحمات کادر درمانی تشکر کرد و گفت: اگر این روند افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا افزایش یابد با کمبود کادر درمانی برای مراقبت‌های بهداشتی به ویژه در آی سی یو مواجه می‌شویم.

آقای شهریاری از مردم خواست دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و به مصوبات ستاد استانی و ملی کرونا توجه کنند.

وی اضافه کرد: آمار مبتلایان به بیماری کرونا در کادر درمانی و سلامت استان آذربایجان غربی بالا نیست و فقط یک نفر در شهرستان بوکان، شهید شد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_318051" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/801838/318051?width=400&height=300"></script></div>

استاندار قم نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: در روز‌های اخیر با موج دوم بیماری کرونا و ادامه آن در موج سوم، مواجه هستیم و اکنون در بیمارستان‌های استان قم، ۷۳۵ بیمار مبتلا به کرونا بستری هستند که از این تعداد ۱۳۳ نفر بدحال هستند و ۱۳ نفر در شبانه روز گذشته فوت شدند.

وی با بیان اینکه استان قم در شرایط قرمز قرار دارد، ادامه داد: از نظر تجهیزات بیمارستانی و پشتیبانی کادر درمان، از همان ابتدا تمهیداتی اندیشیده شد و وزارت بهداشت حمایت‌های خوبی انجام داد.

آقای سرمست افزود: خیّران سلامت و گروه‌های مردمی و جهادی هم کمک زیادی کردند و کمبود خاصی نداریم.

وی با اشاره به تعطیلات پیش رو در روز‌های آینده گفت: در پی افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی را به مدت یک هفته آغاز کردیم.

آقای سرمست از مردم خواست استان قم را به عنوان مقصد سفر انتخاب نکنند.

او با تاکید بر اینکه محدودیت‌هایی برای استان قم برای یک هفته در نظر گرفتیم که در صورت لزوم تمدید می‌شود، گفت: همه آموزش‌ها در همه مراکز آموزشی از جمله مدارس و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه؛ غیرحضوری است و صنوف پرخطر، تعطیل هستند و بوستان‌ها و شهر بازی‌ها و مکان پرتجمع، به مدت یک هفته تعطیل هستند.

استاندار قم اضافه کرد: برگزاری همه مراسم و همایش‌ها و مناسبت‌هایی که جنبه مذهبی و ملی دارد، ممنوع شده است.

آقای سرمست افزود: با توجه به این که در آستانه اربعین حسینی قرار داریم راهپیمایی و مراسم نخواهیم داشت.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_318053" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/801838/318053?width=400&height=300"></script></div>


ایجاد محدودیت‌ها در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا کنون هیچ تغییری در ساختار ویروس کرونا اتفاق نیفتاده است ودر کنار رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در دنیا؛ ایجاد محدودیت هاست.

آقای قاسم جان بابایی درباره میزان ذخیره دارو در کشور گفت: در حال حاضر از نظر دارو مشکلی نداریم و این بیماری مراقبت درست لازم دارد و مسأله‌ای که موجب بهبود بیماران می‌شود زحمات کادر پرستاری و پزشکان است.

وی ادامه داد: زمانی برای داروی فاویپیراویر و رمدیسیور تبلیغات زیادی انجام شد و در طول زمان با این که این دارو در اختیار بیمارستان‌ها هست هنوز میزان فوتی در کشور بالاست و مطالعاتی که این دو دارو بتواند موجب کاهش مرگ و میر در این بیماری شود اصلاً وجود ندارد.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که مؤثر‌ترین درمان، مراقبت‌های کادر پرستاری است ادامه داد: تزریق سرم، دارو‌های ضد التهاب مثل کورتون و اینترفرون و کنترل مشکلات بیمار موجب بهبود آنان می‌شود.

آقای جان بابایی گفت: در حال حاضر دارو‌هایی که ثابت شده موجب کاهش مرگ و میر می‌شوند مانند دارو‌های ضد التهاب، ضد لخته و آنتی بیوتیک‌ها به اندازه کافی در داخل کشور موجود است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین نگرانی ها؛ تخت‌های بیمارستانی است افزود: اگر تعداد بیماران کرونایی افزایش پیدا کند، بیمارستان‌های ما پاسخگو نخواهند بود و ممکن است گروه‌های دیگر مثل بیماران سرطانی و سکته‌های قلبی و مغزی آسیب ببینند و مکلف هستیم به آن‌ها خدمت رسانی کنیم.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره پیش بینی ماه‌های بعد هم گفت: ما تابستان بسیار سختی داشتیم و قطعاً پاییز و زمستان آسوده‌ای برای ما نخواهد بود مگر این که مردم دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

آقای جان بابایی ادامه داد: میزان انتقال ویروس کرونا خیلی بیشتر از آنفلوانزاست و قطعاً با ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت‌های ایجاد شده، حداقل مانع از شیوع و گسترش آنفلوانزا به صورت جدی خواهیم شد.

وی افزود: کشور‌هایی مثل برزیل که الآن زمستان را پشت سر گذاشته اند، آمار آنفلوانزا در آنجا بسیار کمتر بوده است.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مردم درخواست کرد برای تهیه واکسن آنفلوانزا خودشان را اذیت نکنند چرا که بسیاری از مردم به این واکسن نیاز نداشته و هزینه بی مورد انجام ندهند تا بازار سیاه برای این واکسن ایجاد نشود.

وی از استانداران کشور درخواست کرد که اواخر هفته مراکز تفریحی، پارک‌ها و مکان‌هایی که امکان ایجاد محدودیت را دارد، این کار را انجام دهند تا موجب شکستن چرخه بیماری شوند.

دکتر طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: امروز پنجشنبه اصفهان به اوج تعداد بستری شدگان از ابتدای اپیدمی تا کنون رسیده است.

وی افزود: تعداد ۱۴۵۲ نفر مجموع بستری شدگان در ۲۲ شهرستان بودند و تقریباً یک سوم ظرفیت تخت‌های شهرستان اصفهان و نیمی از ظرفیت سایر شهرستان‌ها با بیماران کرونایی اشغال شده و همچنین ظرفیت تخت‌های دولتی در اصفهان کاملاً پر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این وضع برای پوشش بیماران بعدی و همچنین بیماران غیرکرونایی زنگ خطر بسیار بزرگی را در استان اصفهان به صدا در می‌آورد.

وی ادامه داد: پدیده دیگری که در روز‌های اخیر شاهد آن بودیم، افزایش نسبت افرادی که تست مثبت دارند نسبت به افرادی ست که تست می‌شوند، به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته ۶۱ درصد از ۲۵۰۰ مورد تست انجام شده مثبت هستند که آمار بسیار بالایی است و نشان دهنده گسترش آلودگی می‌باشد.

دکتر چنگیز گفت: احساس امنیت کاذب و کاهش رعایت دستورالعمل ها، ارتباط مستقیم با اوج گیری بیماری کرونا دارد کما اینکه در سایر استان‌ها هم افزایش تردد، مسافرت‌های درون و برون شهری، کاهش استفاده از ماسک و شستشوی دست که در ماه‌های اخیر افت کرده موجب گسترش بیماری شده است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_318052" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/801838/318052?width=400&height=300"></script></div>

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره شرایط تخت‌های بیمارستانی، دارو و کارکنان پزشکی استان اصفهان هم افزود: از مجموع تخت‌های دولتی و دانشگاهی در اصفهان، ۳۰ درصد ظرفیت کل تخت‌های دانشگاهی با بیماران کرونایی اشغال شده و ۱۰۰ درصد ظرفیت تخت‌های دانشگاهی پر شده است.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌های تأمین اجتماعی، خصوصی و خیریه هم وارد مدار خدمت شده اند ادامه داد: این بیمارستان‌ها طی یک برنامه مشخص از هفته آینده ظرفیتی را به بیماران کرونایی اختصاص خواهند داد.

دکتر چنگیز درباره تجهیزات بیمارستانی هم گفت: در حال حاضر مشکلی نداریم و امیدوار هستیم با یک هفته تعطیلی که در استان اعلام و از امروز پنجشنبه اجرایی شده، نیازی به افزایش ظرفیت تخت‌های آی سی یو نداشته باشیم.

آقای جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: شرایط خوبی نداریم و با توجه به این که در ۱۰ روز گذشته بیش از چهار هزار مراجعه به بیمارستان‌ها و همچنین بیش از ۱۰ هزار مراجعه به مراکز جامع سلامت ۱۶ ساعته داشتیم، نسبت به روز‌های قبل تر، بستری‌ها بیشتر شده و قطعاً باید برای روز‌های آتی تمهیدات را بیشتر کنیم و همچنین رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را در اولویت قرار دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بهترین واکسن و روش؛ استفاده از دستورالعمل‌های بهداشتی است که شاید ما را در برابر همه بیماری‌های حاد تنفسی ازجمله کرونا، آنفلوانزا و سایر بیماری‌های تنفسی کمک کند.

آقای کوهپایه زاده درباره امکانات، دارو و کارکنان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نزدیک به ۳۰ درصد تخت‌های مراقبت‌های ویژه و حدود ۲۵ درصد تخت‌های بستری در اختیار بیماران کرونایی است.

وی افزود: نزدیک به ۱۷۰ بیمارستان خصوصی و دولتی در تهران وجود دارد که ۱۰۵ بیمارستان درگیر بیماران کرونایی است.

آقای کوهپایه زاده ادامه داد: دارو‌هایی که جزو پروتکل دارویی کشور مثل فاویپیراویر و رمدیسیور وجود دارند در اختیار بیمارستان‌های دولتی و خصوصی قرار گرفته است و از نظر دارو و تست‌های پی سی آر مشکلی نداریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ظرفیت ما برای ارائه خدمات به بیماران غیرکرونایی و کرونایی تقریباً در حال تکمیل است.

نظر شما