شناسهٔ خبر: 43064461 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هر ۴۰ دقیقه یک نفر به بیماران فشارخونی در استان یزد اضافه می‌شود

گروه استان‌ها ـ مجری طرح کوهورت قلب سالم یزد با اشاره به اینکه شیوع بیماری فشارخون، دیابت و مشکلات قلبی در استان یزد از میانگین کشوری بالاتر است گفت: هر ۴۰ دقیقه یک نفر در استان یزد به بیماران فشارخونی اضافه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، سیده‌مهدیه نماینده در نشست با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی قلب اظهار داشت: طرح کوهورت قلب از سال 83 در سه استان یزد، اصفهان و تبریز آغاز شد.

نماینده گفت: در هر استان دو هزار نفر از سن 29 تا 74 سال انتخاب شدند که با هدف پیشگیری از بیماری‌های دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و مصرف سیگار تحت نظر قرار گرفتند و تاکنون 15 مقاله از پژوهشی منتشر شده است.

مجری طرح کوهورت قلب سالم یزد افزود: در دوره‌های مختلف این افراد مجدد چک شدند تا تغییرات بدنی، چند درصد دچار فشار خون می‌شوند، ابتلا به بیماری‌ها و ریز فاکتورهای مدنظر بررسی شدند و افرادی که بیشتر در معرض خطر بودند شناسایی شدند.

نماینده افزود: در حال حاضر دیابت، فشار خون و تمام فاکتورهای قلبی استان یزد از میانگین کشوری بالاتر است که شیوع دیابت و فشار خون در استان یزد دو برابر متوسط کشوری است.

وی تصریح کرد: در مدت ده سال از افراد 20 تا 74 ساله پیگیری شدند، نتایج نشان داد که از هر هزار نفر پنج نفر در سال به بیماری‌های قلبی، سکته‌ها، عمل جراحی و تنگ شدن قلب دچار می‌شوند‌، تعمیم یافته آمار نشان می‌دهد در سال حدود دو هزار نفر به بیماری قلبی مبتلا می‌شود، که رقم در روز معادل پنج نفر و تقریبا هر چهار ساعت یک بیمار قلبی در شهر یزد به آمار این بیماران مبتلا می‌شود.

نماینده اظهار داشت: از هر هزار نفر فالوآپ شده 33 نفر به فشار خون می‌شوند، این آمار معادل 13 هزار و 200 نفر به آمار فشار خونی اضافه می‌شود، در واقع 36 نفر در روز و در هر 40 دقیقه یک فشار خونی افزوده می‌شود.

مجری طرح کوهورت قلب سالم یزد ادامه داد: از این هزار نفر 14 نفر دیابتی شدند که معادل پنج هزار و 600 نفر سالانه و روزانه 15 نفر و هر 1.5 ساعت یک نفر دیابتی اضافه می‌شود.

وی گفت: 80 درصد سیگاری‌های این پژوهش سیگاری ماندند، ما توصیه می‌کردیم که ترک کنند اما باقی‌ماندند، به ازای هر هزار نفر شرکت‌کننده در پژوهش سه نفر در سال سیگاری می‌شدند، که معادل 400 نفر در سال، دو نفر در روز است، به عبارت دیگر هر دوازده ساعت یک نفر سیگاری می‌شود.

نماینده ادامه داد: اسیداوریک بالا می‌تواند منجر به بیماری قلبی، فشار خون و دیابت شود، جدای از بحث ژنتیک مربوط به تغدیه مردم است که می‌شود با تغدیه سالم بیماری را کنترل کرد.

مجری طرح کوهورت قلب سالم یزد تصریح کرد: یکی از معضلات کنونی در جامعه بعد از بیماری‌های قلبی، سکته مغری است که به شدت در حال افزایش است، با توجه به اینکه سالمندی روبه افزایش است و از 12 درصد به 25 درصد می‌رسد، افراد مسن بیشتر فشارخون و سکته مغزی دارند.

نماینده با اشاره به اینکه مهم‌ترین ریزفکتور بیماری قلب، فشارخون است تصریح کرد: سیاست‌گزاران و مسئولان استانی اگر قصد دارند تنها یک مداخله برای کنترل بیماری‌های قلبی در جامعه انجام دهند سیاست‌گذاری بر کاهش مصرف نمک است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین منبع نمک نان است، در بررسی از 60 نانوایی مشاهده کردیم که از هر 100 گرم خمیر 1.8 گرم نمک وجود دارد و متوسط مصرف نان روزانه 400 گرم است، تقریبا 7.5 تا 8 گرم نمک فقط از نان گرفته می‌شود در حالی که تنها در روز مجاز به مصرف پنج تا شش گرم نمک هستیم.

نماینده گفت: اگر مصرف نمک در یزد کنترل شود آمار فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی هم کم می‌شود.

انتهای پیام/781/ش

نظر شما