شناسهٔ خبر: 42955111 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آغاز طرح ضربتي واکسيناسيون سگها براي مبارزه بابيماري هاري در نيشابوروزبرخان

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- از ابتدای مهرماه ودر ادامه طرح توسعه مبارزه بابیماریهای دامی و مشترک بین انسان ودام در مناطق روستایی وعشایری و به مناسبت روز جهانی هاری 28 سپتامبر با همکاری دهیاران وخانه های بهداشت تعداد حدود 7000 قلاده سگ صاحبداربصورت رایگان توسط اکیپ های دولتی وخصوص دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری هاری واکسینه می شوند.

به گزارش خبرنگار آریا در نیشابور ،رییس اداره دامپزشکی نیشابور اظهارکرد:  بیماری هاری یک بیماری خطرناک مشترک بین انسان ودام میباشد که درمان ندارد این بیماری حاد ویروسی  سیستم اعصاب مرکزی است که در انسان و حیوان اگر  مورد گزش سگ یا حیوان مبتلا قرار بگیرد  و به موقع اقدامات بهداشتی وواکسیناسیون قرار نگیرد منجر به مرگ میشود


دکترعلی سلیمانی افزود: بیماری از طریق گاز گرفتن یا لیسیدن زخم با محل پاره شدگی پوست بوسیله حیوان هار و چنگ زدن و یا ایجاد خراش منتقل می شود. این بیماری در انسان بصورت انفالیت حاد و کشنده است و دارای علائم اولیه شامل تب،سر درد،بی اشتهایی،تهوع،درد گلو،بی خوابی،بی قراری،حساسیت زیاد می باشد.

وی خاطرنشان کرد : علایم در حیوانات ممکن است به سه مرحله اخطاری،تحریکی،فلجی،تقسیم شود که بسیاری از حیوانات نشانه اولیه بصورت تغیر رفتار مشاهده می شود
ریزش بزاق ،فلج شدن سریع عضلات حلقی و جوشی، در فرم خشمگین سگها و حیوانات،مردم و هر شی متحرک را گاز میگیرند و اشیا خارجی را می بلعند.
در دام های مختلف علایم متفاوتی دیده می شود .

دکتر سلیمانی یاداورشد:  باتوجه به اهمیت پیشگیری از بیماری هاری از مردم در روستاها خواست برای واکسیناسیون سگهای خود با اکیپهای دامپزشکی همکاری کنند.

رییس اداره دامپزشکی نیشابور تصریح کرد: در صورتیکه مورد گزش سگ قرار گرفتید سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه کنید تا محل زخم شتشو وضد عفونی و واکسن و سرم هاری به ایشان تزریق شود.

نظر شما