شناسهٔ خبر: 42925820 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ظریف: همکاری ایران با همسایگان با وجود تحریم‌های آمریکا ادامه دارد

وزیر خارجه ایران اعلام کرد که همکاری ایران با همسایگان خود علی‌رغم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا به ویژه همکاری نظامی با روسیه ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه تاکید کرد که تهران علی رغم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا به ارتباط و همکاری با کشور‌های همسایه خود ادامه می‌دهد.

او با اشاره به وضعیت کنونی جهان به ویژه در شرایط شیوع نسل جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹) اعلام کرد: پیشنهاد اخیر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر ایجاد یک «گذرگاه سبز» برای انتقال مواد اساسی از جمله دارو و غذا یک مسئله بسیار ضروری است.

ظریف افزود: از نظر ما، پیشنهاد گذرگاه سبز در سایه شرایط بین المللی کنونی بسیار مهم است چرا که شرایط بسیار خطرناک و پیچیده است جایی که یک ویروس کوچک، همه قدرت‌های بزرگ در جهان را به زانو درآورده و اگر همکاری میان کشور‌ها صورت نگیرد، نمی‌توان با موفقیت از این مصیبت خارج شد.

او گفت: در وضعیت کنونی، می‌بینیم که آمریکا با بیشترین توان فشار ممکن، یک جنگ اقتصادی علیه ایران، روسیه و چین راه انداخته و حتی نقشه‌های اقتصادی خطرناکی علیه دوستان و هم پیمانان خود نیز اجرا می‌کند همانند مخالفت با پروژه «نورد استریم ۲» که نشان می‌دهد آمریکا در این رویکردها، حتی برای نیاز‌های اساسی دوستان و هم پیمانان خود و قرار دادن همه در معرض خطرات نیز تفاوتی قائل نیست.

وزیر خارجه ایران ضمن تاکید بر اینکه آمریکا باید در نخستین گام برای احیای روابط دو جانبه، به توافق هسته‌ای بازگردد و زیان‌هایی که به ملت ایران وارد کرده را نیز جبران کند، خاطرنشان کرد که تهران به اندازه اهمیت به سیاست آمریکا، به این که چه کسی در راس قدرت در کاخ سفید باشد، اهمیت نمی‌دهد.

ظریف با نزدیک شدن ضرب‌الاجل منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، تاکید کرد که تهران به گفت‌وگو با مسکو در زمینه همکاری دفاعی ادامه می‌دهد.

او در خصوص قرارداد‌های نظامی میان تهران و مسکو گفت: ایران و روسیه مذاکرات بسیار جدی در این خصوص انجام دادند و ما به این گفت‌و‌گوها ادامه می‌دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: ما در بسیاری از جنبه‌ها به درجه خاصی از خودکفایی دفاعی رسیده‌ایم و در برخی موارد، نیاز‌های جدی به همکاری در زمینه تسلیحاتی با دوستان روس و کشور‌های دیگری داریم که آماده همکاری با ما در راستای قوانین بین‌المللی هستند.

ظریف در ادامه در خصوص زندانیان دو تابعیتی و تبادل زندانیان با آمریکا گفت: ایران آمادگی مذاکره با آمریکا را ندارد، اما از طریق یک کشور ثالث همچون سوئیس آماده تبادل همه زندانیان دو تابعتی هستیم.

وزیر خارجه ایران شامگاه چهارشنبه برای شرکت در نشست مجازی وزرای خارجه «سیکا» وارد مسکو شد و قرار است با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما