شناسهٔ خبر: 42925085 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فتح و حماس درباره برگزاری انتخابات سراسری به توافق رسیدند

تهران-ایرنا - دو جنبش فتح و حماس روز پنجشنبه درباره اجرای انتخابات پارلمانی و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین طی شش ماه آتی به توافق رسیدند.

صاحب‌خبر -

جبریل الرجوب دبیرکل کمیته مرکزی جنبش فتح و صالح العاروری نائب رئیس دفتر سیاسی حماس در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه، گفتند: ما به توافق رسیدیم که انتخابات پارلمانی و به دنبال آن انتخابات ریاستی (ریاست تشکیلات خودگردان) طی شش ماه آینده برگزار شود.

این دو مسئول فلسطینی همچنین اعلام کردند که انتخابات مجلس ملی فلسطین (مجلس تعیین سیاست‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین) نیز طی همین مدت برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، هیأت‌های مذاکره‌کننده جنبش فتح به ریاست  الرجوب و جنبش حماس به ریاست العاروری، گفت‌وگوهای خود را سه‌شنبه گذشته و برای دستیابی به وحدت داخلی و پایان دادن به شکاف به وجود آمده از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون در ترکیه آغاز کردند.

عزام الاحمد عضو کمیته مرکزی جنبش فتح هم در مصاحبه با خبرگزاری بر موضع اعلام شده از سوی رهبری تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر لزوم برگزاری انتخابات سراسری در کرانه باختری، نوار غزه و همچنین بیت‌المقدس تاکید کرد.

 وی با بیان اینکه ظرف چند روز، بعد از اینکه تصویر کامل این توافق به دست محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برسد، فرمان‌های ویژه برگزاری آن صادر خواهد شد، ‌تاکید کرد: بدون قدس انتخاباتی برگزار نخواهد شد.

از سال ۲۰۰۷ و با سیطره حماس بر نوار غزه، اختلافات شدیدی میان فتح و حماس ایجاد شد و طی این سال‌ها توافق‌ها و وساطت‌های انجام شده هیچ‌یک نتوانسته به این شکاف‌ها به طور کامل پایان دهد.

این در حالی است که بسیاری از مسئولان فلسطینی بارها برای مقابله با اقدامات اسرائیل و آمریکا علیه مردم فلسطین و به دنبال آن عادی‌سازی برخی از کشورهای عربی منطقه با اسرائیل، خواستار وحدت و یکپارچه شدن همه گروه‌های فلسطینی شدند.

نظر شما