شناسهٔ خبر: 4291809 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

تجاوز به یمن تشدید اختلافات مذهبی در منطقه است

در نهمین روز از فروردین ماه سال 94 جمع دیگری از وزرا، مسؤولان، نمایندگان مجلس، کارگزاران نظام، مدیران بخش‌های دولتی و غیردولتی، روسا و اساتید دانشگاه‌ها طی چهار دیدار جداگانه با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سال نو را تبریک گفتند.

صاحب‌خبر -
تجاوز به یمن تشدید اختلافات مذهبی در منطقه است
به گزارش حوزه ا حزاب باشگاه خبرنگاران ،  در نهمین روز از فروردین ماه سال 94 جمع دیگری از وزرا، مسؤولان، نمایندگان مجلس، کارگزاران نظام، مدیران بخش‌های دولتی و غیردولتی، روسا و اساتید دانشگاه‌ها طی چهار دیدار جداگانه با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سال نو را تبریک گفتند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدارها با تبریک سال نو و با تأکید بر اینکه تحقق کامل شعار " دولت وملت، هم دلی و هم‌زبانی" در شرایط فعلی کشور بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال انتخابات را در پیش داریم، باید مراقب باشیم تا از این ناحیه آسیبی به وحدت ملی نرسد و شاهد بداخلاقی‌های سیاسی نباشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اختلاف سلیقه و عقیده در کشور امری اجتناب نا‌پذیر است، خاطر نشان کرد: نباید تفاوت دیدگاه‌ها و نظرات به درگیری و نزاع منجر شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تشریح اوضاع کشور در سال‌های اول انقلاب و پس از پایان جنگ و قیاس آن با شرایط فعلی گفت: دولت را با 51 درصد کسری بودجه و 16 درصد بیکاری و در حالی که 5 استان کشور نیمه مخروبه، انبارها خالی از مواد اولیه، کارخانه‌ها و مراکز تولیدی تعطیل و یا نیمه تعطیل و  عدم وجود امکاناتی نظیر برق تحویل گرفتیم و پس از مدتی با همت و همراهی مردم، کشور را بهتر از گذشته ساختیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: از جمله عواملي كه سبب شد کشور در آن شرایط سخت و با آن امکانات محدود بتواند روی پای خود بایستد و دوران سازندگی خود را سپری و آباد شود کمک، همدلی و همزبانی مردم بود.

وی افزود: با اتخاذ سیاست خارجی معقول و معتدل و از همه مهمتر پشتیبانی ملت، چرخ‌های صنعت به کار افتاد و کارخانه‌ها یکی پس از دیگری تأسیس شد و بیکاری از 16 به 9 درصد کاهش یافت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه علیرغم مشکلات فراوان دولت تدبیر و امید پیشرفت خوبی داشته است، گفت: اگر تحریم‌‌ها، عوام فریبی‌ها و کم لطفی‌های داخلی نبود، قطعاً پیشرفت‌های بهتری با سرعت بیشتری صورت می‌گرفت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به تشریح سرنوشت انقلاب‌های متعدد به وقوع پیوسته در اقصی نقاط جهان پرداخت و گفت: تنها انقلاب اسلامی ایران بود که توانست با ایمان مردمش سرپا بایستد و از هرگونه گزند در امان بماند، در حالی که می‌بینیم در خیلی از کشورها که انقلاب کرده‌اند به دلیل اتخاذ سیاست‌های افراطی و حضور گروه‌های تندرو، مردم هر روز شاهد درگیری و انفجار هستند و روی آرامش را ندیده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به مذاکرات اخیر تیم هسته‌ای ایران با 1+5 در لوزان گفت: اعضای این تیم دلسوزانه و با در نظر گرفتن تمامی منافع ملت ایران در حال گفت‌وگو با طرف‌های غربی خود هستند و کار آنها بسیار سخت و پیچیده است و من شرایط دشوار آنها را درک می‌کنم چرا که در زمان مذاکره با صدام و پذیرش قطعنامه چنین شرایطی را البته نه به سختی شرایط حاضر تجربه کرده‌ام.

وی با ابراز گله‌مندی از افراطیون داخل کشور و کارشکنی‌های کشورهای غربی بدون هیچ‌‌گونه ادله سیاسی با تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران خاطر نشان کرد: اعضای این تیم حداقل نباید از داخل دچار فشار و تنش‌های سیاسی شوند، بلکه باید توسط مردم بویژه در سال جدید حمایت و دلگرم شوند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه نگرانی غرب در مورد ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران بیجا و دور از عقل است، گفت: ما چطور می‌توانیم در شرایطی که مقام معظم رهبری ساخت هرگونه سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند به این کار بپردازیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران را ظالمانه و بدترین نوع تحریم‌ها برشمرد و افزود: اگر چه مردم با مشکلات متعددی روبه‌رو شدند اما در سایه همدلی و محبت توانستند به زندگی عادی خود ادامه دهند و اگر این روحیه برادری ادامه پیدا کند به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به حوادث اخیر کشور یمن اشاره و تصریح کرد: تجاوز به این کشور در واقع دامن زدن و تشدید اختلافات مذهبی در منطقه است و متأسفانه گروه‌های تروریستی و مسلمان‌کشی در کشورهای منطقه شرایط سختی را برای مردم ایجاد کرده و تلاش‌های دشمنان اسلام برای ایجاد و تعمیق شکاف میان شیعه و سنی موجب تأسف است و امیدواریم که این درگیری‌ها هر چه زودتر خاتمه یابد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گروه‌های تکفیری مثل داعش و بوکوحرام را حاصل فشارها و زورگویی‌های حکومت‌ها دانست و گفت: این گروه‌ها با انجام کارهای نابخردانه و افراطی خشم و کینه خود را از فشار حکومت‌ها به این شکل جبران می‌کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، موضوع حمله به یمن را مصیبت جدیدی برای منطقه دانست و دخالت، حضور و یا کمک نظامی ایران به کشور یمن را تهمتی ظالمانه، مسخره و بهانه‌های کشورهای متجاوز به یمن به منظور یارگیری در حمله به این کشور دانست و گفت: کمک‌های ایران تنها جنبه انسان‌دوستانه از جمله در اختیار گذاشتن دارو و غذا برای یمنی‌ها داشته که آن هم از ذات انسانی انقلاب اسلامی ایران و عواطف دینی و مذهبی مردمان آن سرچشمه می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه اعتدال یک اصل اساسی در اسلام و اعتقادات اهل بیت(ع) است، گفت: مردم راه درست را که راه اعتدال است انتخاب کردند و نتایج آن را هم به خوبی می‌دانند.

در جریان این دیدارها وزرا و مسؤولان بانک‌ها و بخش‌های دولتی و خصوصی، در سخنانی گزارش‌های کوتاهی از شرایط سیاسی بویژه شرایط منطقه و بحران یمن و مذاکرات تیم هسته‌ای و انتخابات پیش‌رو در سال 94 ارائه کردند.

انتهای پیام/

نظر شما