شناسهٔ خبر: 42915527 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

به نام تاریخ

صاحب‌خبر -


3 مهر
مهرماه پر از نام هنرمندان و چهره های مشهور فرهنگی و هنری ایران است. روز 3 مهر هم از این نام ها خالی نیست که زندگی و آثارشان را مرور می کنیم.
تولدها
حسن کسایی: نوازنده مشهور نی سال 1307 در چنین روزی به دنیا آمد. حسن کسایی ساز نی را از مهدی نوایی و آواز و گوشه های موسیقی ایرانی را از تاج اصفهانی و ادیب خوانساری آموخت و با همنوازی با تار و سه تار برای اولین بار دستگاه های چهارگاه، اصفهان، نوا و راست پنجگاه را با کوک دقیق اجرا کرد. در سال 1329 برای اولین بار نی را به ارکستر برد و سال ها در برنامه های رادیو اجرا می کرد،همین مسأله باعث رشد نوازندگان نی شد. حسن کسایی سال 1391 درگذشت.
فریدون پوررضا: خواننده مشهور موسیقی گیلکی سال 1311 به دنیا آمد. فریدون پوررضا از کسانی مانند غلامحسین بنان آواز ایرانی را یاد گرفت ،پس از کسب رتبه اول در آزمون خوانندگی رادیو گیلان به صورت رسمی به عنوان خواننده کارش را آغاز و از سال 50 ضمن همکاری با تلویزیون به عنوان پژوهشگر آواهای بومی فعالیت کرد. آلبوم های «می گیلان» و «گیله لو» با صدای او بسیار مورد توجه قرار گرفت و با تحقیق درباره موسیقی بومی سبب رشد وارتقای ظرفیت های موسیقی گیلان و معرفی آن شد. موسیقی سریال «پس از باران» با صدای او یکی از مشهورترین آثار موسیقی گیلکی است. او سال 1391 درگذشت.
اسکات فیتزجرالد: نویسنده مشهور امریکایی سال 1896 به دنیا آمد. اسکات فیتزجرالد در 13 سالگی نخستین رمان کارآگاهی اش را نوشت و با نوشتن داستان کوتاه «دمای هوا» به شهرت رسید. او یکی از بهترین داستان نویسان قرن بیستم است، اما داستان هایش در زمان حیاتش مورد توجه قرار نگرفت و او پس از مرگش به شهرت رسید. رمان های «این سوی بهشت»، «زیبا و ملعون»، «گتسبی بزرگ» و «رؤیاهای زمستان» از آثار مشهور اوست. فیتز جرالد سال 1940 درگذشت.
فردوس کاویانی: بازیگر دوست داشتنی تلویزیون و تئاتر امروز 79 ساله می شود. فردوس کاویانی بازی در تئاتر را از سال 1340 شروع کرد و با فیلم «تجاوز» در سال 1349 وارد سینما شد. «شهر قصه»، «اجاره نشین ها»، «هامون»، «ساوالان» و «سگ کشی» از فیلم های شاخص اوست؛ اما در تلویزیون با سریال «همسران» و نقش «کمال لطفی» شناخته می شود که سال 73 پخش شد ،هرچند که پیش از آن در «محله برو بیا»، «محله بهداشت» و «راویان اخبار» هم  بازی کرده بود. «هفت سین» آخرین سریال و «ساکن خانه چوبی» آخرین فیلمی بود که کاویانی در آنها بازی کرد و سال هاست به دلیل بیماری از بازیگری دور است.
  سالروز تولد سرگئی بوندارچوک  فیلمساز روس، دیمیتری شوستاکوویچ آهنگساز روس، روبر برسون فیلمساز فرانسوی، علی نرگس نژاد کارگردان، علیرضا غفاری شاعر، ابوالقاسم فرهنگ داستان نویس و حبیب اللهیاری تهیه کننده و بازیگر هم امروز است.
درگذشت ها
یدالله صمدی: کارگردان فیلم هایی چون «معجزه خنده» سال 97 در چنین روزی درگذشت. یدالله صمدی متولد 1331 بود و سال 63 اولین فیلمش را به نام «مردی که زیاد می دانست» ساخت؛ در واقع اولین فیلم طنز را پس از پیروزی انقلاب اسلامی  کارگردانی کرد و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را هم از جشنواره فیلم فجر گرفت. «اتوبوس»، «ساوالان»، «سارای»، «آپارتمان شماره 13»، «دو نفر و نصفی» و «معجزه خنده» دیگر آثار سینمایی موفق او بود که برای «آپارتمان شماره 13» باز هم سیمرغ بلورین بهترین فیلم و فیلمنامه را به دست آورد. توجه به فرهنگ آذربایجان و طنز خاص از ویژگی های آثار صمدی بود. او سریال «شوق پرواز» را هم درباره شهید عباس بابایی برای تلویزیون ساخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
  غمام همدانی شاعر هم در چنین روزی درگذشت.
4 مهر
190 روز از سال گذشت. امروز را هم با نام چهره های متولد و درگذشته این روز بگذرانیم.
تولدها
هما روستا: بازیگر خاص و شاخص تئاتر سال 1323 در چنین روزی به دنیا آمد و سال 1394 در همین روز درگذشت. او که در رومانی در رشته هنر فوق لیسانس گرفته بود پس از بازگشت به ایران به دانشکده هنرهای دراماتیک رفت و سال 1350 در فیلم «دیوار شیشه ای» بازی کرد؛ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هم در دانشگاه تدریس می کرد و هم نمایش هایی مانند «باغ وحش شیشه ای» را با حضور دانشجویانش کارگردانی کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با فیلم «گزارش یک قتل» کارش را دنبال کرد. فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» در سال 66 او را بسیار مطرح کرد و نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن هم شد. «تمام وسوسه های زمین»، «ملک خاتون»، «مسافران» و «از کرخه تا راین» از دیگر فیلم های مطرحی  هستند که او در آن ها نقش ایفا کرده است. هما روستا در نمایش هایی  به نام «مرغ دریایی»، «مرده های بی کفن و دفن»، «ازدواج آقای می سی سی پی»، «زمستان» و «باغ آلبالو» بازی و نمایش هایی هم مانند «زمستان»، «سانتاکروز»، «آنتیگونه در نیویورک» را کارگردانی کرد.
ویلیام فاکنر: نویسنده امریکایی سال 1897 به دنیا آمد. ویلیام فاکنر از مهمترین نویسندگان امریکایی است که با اینکه آثارش از سال 1919 منتشر می شد اما تا وقتی که جایزه نوبل ادبیات را در سال 1949 به دست آورد چندان شناخته شده نبود. «خشم و هیاهو»، «گور به گور»، «روشنایی در ماه اوت» و «آبشالوم، آبشالوم!» از مهمترین آثار اوست. «خشم و هیاهو» ششمین کتاب در فهرست 100 رمان برتر انگلیسی قرن بیستم است و البته «گور به گور» و «روشنایی در ماه اوت» هم در این فهرست قرار دارند. او سال 1962 درگذشت.
پدرو آلمادوار: کارگردان اسپانیایی سال 1949 به دنیا آمد. سال 1980 با کارگردانی فیلم «پپی، لوسی، بوم» کارش را به صورت جدی آغاز کرد و پس از آن فیلم های «ماتادور»، «همه چیز درباره مادرم»، «با او حرف بزن»، «تربیت بد»، «بازگشت»، «آغوش های گسسته»، «جولیتا» و «درد و شکوه» را کارگردانی کرد.
مایکل داگلاس: بازیگر امریکایی امروز 76 ساله می شود. او که فرزند کرک داگلاس بازیگر مشهور امریکایی است با مجموعه تلویزیونی «خیابان های سانفرانسیسکو» در سال 1976 کارش را آغاز کرد و با فیلم «در جست و جوی الماس سبز» به شهرت رسید. با فیلم «وال استریت» در سال 1988 اسکار بهترین بازیگر مرد را گرفت. او تهیه کننده هم بوده و با تهیه کنندگی فیلم «دیوانه از قفس پرید» جایزه اسکار بهترین فیلم را به دست آورد.
 محمد گلریز خواننده، منوچهر حامدی بازیگر، سعید بیابانکی شاعر، محمد رمضانی فرحانی شاعر، سعید نصار یوسفی شاعر، حبیب محبیان خواننده، ویل اسمیت بازیگر و کاترین زتاجونز بازیگر هم در چنین روزی به دنیا آمدند.
درگذشت
رضا مافی: خوشنویس صاحبنام معاصر سال 1361 درگذشت. رضا مافی متولد 1322 بود و از نخستین هنرمندانی بود که نقاشیخط را خلق و آن را ترویج کرد و خیلی ها او را نخستین هنرمند خوشنویسی می دانند که روی بوم نقاشی  خط نوشت؛ از مکتب سقاخانه هم تأثیر زیادی گرفته بود و ابداعاتش او را مشهور کرد. به گفته خودش یک نقاش خط بود. در تیتراژ پایانی سریال «هزاردستان» از رضا مافی یاد شده است.

نظر شما