شناسهٔ خبر: 4290287 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تحلیل بحران یمن/

بررسی اقدام غیرقانونی عربستان با توجیه منطقه ای در گفت و گوی جماران با کارشناس مسائل بین المللی: اقدامات عربستان هیچ فایده ای ندارد

کارشناس مسائل بین المللی درباره حمله عربستان به یمن گفت: باید یک کنفرانس بین المللی تشکیل شود و به مشکلات داخل یمن با توجه به اینکه شیعیان سهمی در هرم قدرت ندارند، رسیدگی شود. هر چقدر این مشکل بیشتر پیشرفت کند، مساله ی یمن به سوی غیرقابل حل شدن پیش خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

دکتر علی بیگدلی در گفت و گو با جماران به تشریح عوامل اثرگذار بر بحران یمن پرداخت و درباره ی ابعاد حقوقی حمله ی عربستان به این کشور تصریح کرد: این اقدام خلاف مقررات بین المللی و در واقع، تجاوز به اصل حاکمیت ملی است. همچنین دخالت در امور یک کشور مستقل محسوب می شود. منتها استدلال عربستان، کشورهای حوزه ی خلیج فارس و حتی مصر، ترکیه و پاکستان –که از این اقدام حمایت کردند-  بحث تأمین امنیت در همجواری است. به استدلال این اصل که هر دولتی احساس ناامنی در مرزهایش داشته باشد، می تواند اقدام متقابلی را انجام دهد. آن ها هم بر این اساس دست به چنین اقدامی زده اند.


وی در این باره افزود: از طرفی چون ایران را به حمایت از «حوثی» ها متهم کرده اند، این هم می تواند دلیلی را برای اقدام عربستان سعودی فراهم کند، منتها عربستان دست به کاری زده که موضوع را خیلی پیچیده کرده است، آن هم اینکه منافع همجواری خود را به یک پدیده ی خطرناک در بین کشورهای اسلامی تبدیل کرده است. به گونه ای که این موضوع مورد تأکید مصر، ترکیه و پاکستان قرار گرفته است. یعنی جدای از اینکه حمایت غربی ها را هم با خود دارد، از این جهت نوعی همیاری منطقه ای را هم به دست آورده است.


این استاد تاریخ روابط بین الملل اظهار کرد که تعارضی بین چند کشور ایران، ترکیه، مصر و عربستان در خاورمیانه وجود دارد. اینها هر کدام به نوعی در پی ایجاد پایگاه قدرت در منطقه هستند. به همین دلیل هم یک تعارضی بین این قدرت ها به وجود آمده است و هر کدام به دنبال این هستند که با ابزارهای متنوع و متفاوت سروری بر منطقه را دنبال کنند. عربستان با حمایتی که از این کشورها گرفته، تا حدودی توجیه منطقه ای پیدا کرده است، هر چند توجیه قانونی ندارد. عربستان قبلاً نسبت به کشورهای عربی این سروری را احساس می کرد و اکنون حس می کند با ورود ایران به کشورهای عربی سوریه، عراق و لبنان، سروری در حال از بین رفتن و از دست دادن حوزه های نفوذ خود است؛ برای همین هم دست به چنین اقداماتی می زند.


بیگدلی همچنین در ادامه به خبرنگار جماران گفت: ائتلاف ضدایرانی به صورت پنهانی قبلاً وجود داشت. بحث حوثی ها از 10 سال قبل سابقه داشته است و مربوطه به الآن نیست. اقلیت سنی مذهبی که در یمن هستند مانند اقلیت سنی بحرین و لبنان، اجازه ی فعالیت و رشد را به شیعیان نمی دهند. طبیعی است که آنها هم دست به چنین اقداماتی بزنند. بنابراین، هر چقدر عربستان سعودی از قدرت هوایی اش استفاده کند، هیچ تأثیری بر حل این مشکل ندارد. مشکل اصلی بر سر عدم همزیستی بین دو عنصر شیعه و سنی، و مانع شدن از فعالیت های شیعیان است.


او در این باره افزود: عربستان در واقع از اقلیت سنی دفاع می کند. منتها الآن دیگر فقط بحث حوثی ها و عربستان سعودی نیست. القاعده، ارتش سودان و آقای عبدالله صالح هر یک از سویی کار یمن را خیلی سخت کرده اند. بنابراین، وضعیتی که اکنون شکل گرفته و عربستان دست به حملات هوایی زده است، این مشکل را پیچیده تر خواهد کرد. باید یک کنفرانس بین المللی تشکیل شود و به مشکلات داخل یمن با توجه به اینکه شیعیان سهمی در هرم قدرت ندارند، رسیدگی شود. هر چقدر این مشکل بیشتر پیشرفت کند، مساله ی یمن به سوی غیرقابل حل شدن پیش خواهد رفت.


این کارشناس مسائل بین الملل درباره ی امکان اقدامات نهادهای بین المللی در بحران یمن اظهار داشت: شورای امنیت خیلی در این کار دخالت نکرده است، حتی آمریکایی ها هم دخالت آن چنانی ندارند. آمریکایی ها به طور کلی در حال فاصله گرفتن از خاورمیانه هستند زیرا دیگر برایشان جذابیت های گذشته مطرح نیست. آقای اوباما هم در قول هایی که داده بود راجع به مسائل ایران، فلسطین – رژیم صهیونیستی و سوریه توفیق پیدا نکرده و به نوعی چشمش را بر خاورمیانه بسته است. به گونه ای می توان گفت که آمریکایی ها بیشتر آسیای جنوب شرقی را برای خود نقطه ی استراتژیک تعریف کرده اند. با توجه به اینکه آنها خود را رهبران جهان می دانند، می توانند در این مسائل دخالت داشته باشند ولی باید به کنه مطلب بپردازند که این مشکل ریشه در کجا دارد، چرا که این قدرت نمایی هیچ نتیجه ای را به ارمغان نمی آورد.


بیگدلی در پایان خاطرنشان کرد: ملک عبدالله در زمان حیاتش در گفت و گویی بیان کرده بود که حاضرند با ایران وارد مذاکرده شوند تا ایران از یمن و آنها هم از سوریه دست بردارند، اما این موضوع مورد توجه قرار نگرفت. یمن به نسبت سوریه برای عربستان از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که 1500 کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد. بنابراین، از جهت تأمین امنیت همجواری خود ناچار است دست به اقداماتی بزند، اما این اقدامات باید معقول و بر اساس مشکلات داخلی یمن باشد، نه بر اساس شرایط منطقه ای و بین المللی. بنابراین این موضوع بر مسائل عراق و سوریه هم اثرگذار خواهد بود.

نظر شما