شناسهٔ خبر: 42823871 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

«گفت‌وگو»، مکتب خاتمی است

مشاور رئیس دولت اصلاحات در سالگرد طرح ایده «گفت‌وگوی تمدن‌ها» گفت: تئوری«گفت‌وگوی تمدن‌ها»، تئوری‌ نبود که جنگ‌طلبان آن را بپذیرند و همه تلاش خود را چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی انجام دادند که این ایده به اصطلاح پا نگیرد.
حجت‌الاسلام ابطحی در این گفت‌وگو در خصوص شکل‌گیری ایده و همچنین برهه زمانی‌ای که در آن دوره مطرح شد، گفت: این ایده از دوران پیش از ریاست‌جمهوری در ذهن آقای خاتمی بود، حتی پیش از اینکه کاندیدا باشد و خود را مطرح کند. در واقع کلا مکتب او مکتب گفت‌وگو بود و در آن دوره که چنین مطلبی مطرح شد، این تئوری را می‌توانست جایگزین اوج‌گیری خشونت‌هایی که در همان سال‌ها در دنیای اسلام رواج پیدا کرده بود، کند. منظور از خشونت‌های آن دوران خشونت‌های طالبانی در وهله اول که در ادامه منجر شد به خشونت‌های القاعده‌ای و آغاز بدنام کردن جهان اسلام به وسیله این گروه‌های منحرف است که به تازگی دنیای اسلام در حال تجربه این اتفاقات بود.
وی ادامه داد: در چنین ظرف زمانی‌ این ایده از سوی رئیس‌جمهور یک کشور اسلامی که خودش هم یک شخصیت روحانی است، مطرح شد و از این جهت بسیار تاثیرگذار بود که خط متفاوتی را از خط موجود که به تازگی به سوی خشونت‌ می‌رفت، جدا کند. به همین دلیل این ایده اهمیت بسیار زیادی داشت و من افسوس می‌خورم که ادامه کار کشور در همان ریل تداوم نیافت اگر ما در این هیاهوهای خشونت‌آمیز گروه‌هایی که به نام اسلام در آن سال‌ها کار خود را شروع کردند، پرچمدار گفت‌وگو و صلح حداقل درون جهان اسلام و یا رابطه اسلام و غرب بودیم، بشریت می‌توانست از این موضوع خیلی منتفع شود.

در حوزه اشتغال ایثارگران 
تا نقطه مطلوب فاصله داریم

معاون رئیس جمهور گفت: در حوزه اشتغال ایثارگران هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم.
«سعید اوحدی» در مراسم انعقاد تفاهمنامه تامین و ساخت مسکن برای ۲۰۰۰ ایثارگر و ساماندهی اشتغال و کارآفرینی برای ۱۲۰۰ ایثارگران بین بنیاد شهید کشور و استانداری کرمان در محل گلزار شهدای کرمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: همه داشته‌های فرهنگی ما و ثرورت و گنجینه ارزشمند ما گلزارهای شهداء است.
وی افزود: دوران دفاع مقدس و برکت وجود امام خمینی (ره) عظمتی در رشد و تعالی انسان‌ها به وجود آورد که با هیچ پدیده دیگری قابل قیاس نیست و مورخان باید در تحلیل مسیر تاریخی این تحول دقت کافی داشته باشند.
اوحدی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از تحریف تاریخ دفاع مقدس تصریح کرد: باید بتوانیم وقایع را عینا سینه به سینه به نسل‌های بعدی منتقل کنیم و از تحریف تاریخ جلوگیری شود.
رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: وظیفه بسیار سنگینی نسبت به رسالت ترویج فرهنگ و دستاوردهای ماندگار این عظمت تاریخی داریم و اگر امروز بعد از ۱۴۰۰ سال همچنان ارزش‌های اهل بیت منشاء هدایت برای انسان‌ها در جامعه بشری هستند و تحول عظیمی به وجود آورده که جا دارد اندیشه پردازان و صاحب نظران و مراکز علمی در آن ریز بشوند.
 

نظر شما