شناسهٔ خبر: 42800744 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نفرات برتر آزمون سراسری از رمز موفقیت خود می‌گویند

کسب رتبه‌های تک‌رقمی بدون کلاس‌های کنکور

نفرات برتر آزمون سراسری سال ۹۹ در استان‌ها، تمرکز بر کتاب‌های درسی، پیروزی اراده بر خواست‌های آنی، همراهی موثر خانواده و حمایت آنان در کنار اعتماد به نفس درست را از جمله رازهای موفقیت خود در این ماراتن علمی‌برشمردند.

صاحب‌خبر -





به گزارش ایرنا، کنکور، بزرگ‌ترین ماراتن ورود به دانشگاه‌های کشور امسال با تمامی چالش‌های کرونایی برگزار شد و آنرا به رزمایش و آزمونی برای ادامه روال عادی زندگی در شرایط کرونایی تبدیل کرد.
از میان ۳۰ نفر اول رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی در کنکور سراسری امسال، تعداد ۲۵ نفر پسر و پنج نفر دختر هستند و برترین‌های کنکور هنر نیز در اختیار دختران و همچنین در گروه زبان نیز برتری با پسران است.
تنوع شهرهای نفرات برتر هم از ویژگی‌های کنکور ۹۹ است. از میان ۴۰  نفر برتر تعداد ۱۱ نفر از تهران، سه نفر از اصفهان، دو نفر از ارومیه، دو نفر از گرگان، دو نفر از لاهیجان و دو نفر ازمشهد در میان برترین‌ها بودند.
همچنین شهرهای اردبیل، آمل، بابل، تبریز، خمینی‌شهر، دلیجان، دماوند، زابل، ساری، سبزوار، شمیرانات، شهرضا، شیراز، فردوس، قائنات، قزوین، کرج و یزد هر کدام یک نفر در میان برترین‌های کنکور ۹۹ داشتند.
خانواده و مطالعه روزانه ۶ تا ۱۰ ساعت عامل موفقیتم بود
رتبه هفتم کنکور ریاضی از بیرجند دلایل موفقیت خود را خانواده، آرامش زندگی، تلاش معلمان، برنامه‌ریزی و مطالعه روزانه ۶ تا ۱۰ ساعت بیان کرد.
«محمد مولوی سرند» که در مدارس دولتی تحصیل کرده است، می‌گوید: در کلاس‌های کنکور هم شرکت نکرده‌ام و  اعتقاد دارم اگر هدف مشخص باشد در همین مدارس هم می‌توان موفق بود.
حضور در کلاس‌های کنکور تضمینی برای موفقیت نیست
دانش‌آموز ممتاز قزوینی و رتبه ۶ کنکور سراسری گروه علوم انسانی نیز معتقد است حضور در کلاس‌های مختلف کنکور تضمینی برای موفقیت در این آزمون علمی ‌و قبول شدن در رشته‌های دلخواه در دانشگاه نیست بلکه مطالعه منظم، مستمر و هدفمند در کنار آمادگی روحی و ذهنی بالا شرط موفقیت است.
«نازنین‌زهرا افشار» هم از هیچ کلاس کنکوری استفاده نکرده و تنها در آزمون‌های آزمایشی برای ارزیابی سطح خود استفاده کرده و  فعالیت‌های آموزشی‌اش در شبکه‌های اجتماعی کاملاً هدفمند و با برنامه‌ریزی بوده است.
وی در کنار مطالعه روزانه ۸ تا ۹ ساعت فعالیت درسی، خطاطی و خوشنویسی نیز انجام می‌داده است.
به گفته افشار، صرف مطالعه دوران کنکور در ۹ ماه تحصیلی منتهی به موفقیت نمی‌شود بلکه مطالعات باید هر سال به‌صورت مدون و هدفمند باشد چراکه اگر مطالعه سالیان گذشته موثر نباشد، مطالعه سال آخر ثمربخش نخواهد بود.
 استرس کرونا را با کنکور مهار کردم
«فاطمه برات‌نژاد» از شهرستان قاینات استان خراسان جنوبی که در کنکور سراسری ۹۹ رتبه هفتم کنکور انسانی را کسب کرد هم گفت: کرونا تا حد زیادی در اوایل برنامه‌ریزی‌های درسی را به‌هم ریخت و بسیاری از داوطلبان را با مشکل مواجه کرد اما استرس کرونا را با کنکور مهار کردم.
رتبه هفتم علوم انسانی هم در هیچ کلاس آموزشی شرکت نکرده است.
 رمز موفقیت پیروزی اراده بر خواست‌های آنی است
دانش‌آموز شیرازی رتبه هشتم کنکور تجربی نیز رمز موفقیت خود را پیروزی اراده بر خواست‌های آنی عنوان و بر نقش خانواده و معلمان و نیز واقع‌بینی در رسیدن به عملکرد برتر در این آزمون تأکید کرد.
«علی چیت‌ساز» گفت: دو سال برای کنکور درس خوانده و در مقایسه با اکثر پشت کنکوری‌ها اراده بیشتری داشتم و بسیاری از نیازهای کوتاه‌مدت خود را برای رسیدن به خواسته‌های بلندمدتم قربانی کردم؛ چراکه از این بازه دو ساله که از کلاس یازدهم آغاز شد می‌توانستم به‌گونه‌ای دیگر بهره ببرم، مثلا به تفریح بپردازم؛ اما دو سال صبر کردم تا دست‌کم بتوانم هم‌اکنون سود بیشتری ببرم که خود حاصل اراده است.
وی در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کرد که دانش‌آموزان زیادی در آن شرکت می‌کنند و تنها برای درس ادبیات کلاس خصوصی رفته است.
 برنامه‌ریزی و مطالعه مستمر
 رمز موفقیت رتبه ۶ کنکور ریاضی
«کسری ملیحی» دانش‌آموز ساروی که رتبه ۶ کنکور سراسری سال جاری را در رشته ریاضی کسب کرد، برنامه‌ریزی دقیق قبلی و پیروی از آن در کنار مطالعه مستمر و ناامید نشدن با وجود تغییر چند باره زمان برگزاری آزمون سراسری را مهم‌ترین علت موفقیتش در کسب چنین رتبه‌ای ارزیابی کرد.
 وی برنامه‌ریزی و مطالعه برای شرکت در آزمون سراسری را از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته شروع کرد و تقریبا از اسفندماه هم وارد مرحله جدی شد.
ملیحی توضیح داد که روزانه حدود ۹ تا ۱۰ ساعت مطالعه می‌کردم و برای همه مطالعاتم نیز برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده داشتم.
 بدون کلاس کنکور به این رتبه رسیدم
رتبه نخست رشته علوم انسانی کنکور امسال با بیان اینکه همراهی موثر خانواده و حمایت آنان در کنار اعتماد به نفس درست، مهم‌ترین عامل موفقیت من در کنکور سراسری امسال بود، گفت: بدون حضور در کلاس کنکور، این رتبه را به دست آورده‌ام.
«مهدی محمدی تمر» افزود: فکر کردن به رتبه خوب و داشتن هدف یکی از گام‌های مهم اولیه در مسیر موفقیت است و دانش‌آموزان باید به توانایی‌های خودشان اعتماد داشته باشند.
وی ادامه داد: سخت‌کوشی لازمه موفقیت است و بر این اساس روزانه هشت ساعت مطالعه داشتم، ولی هدفم تمرکز داشتن بر مطالب بسیار موثر بود.
 برنامه‌ریزی و تلاش رمز موفقیتم در کنکور است
دانش‌آموز ارومیه‌ای که موفق به کسب رتبه پنجم گروه آزمایشی علوم تجربی در کنکور ۱۳۹۹ شده است نیز برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی را رمز موفقیت در زندگی و به‌ویژه کنکور بیان کرد.
«علی مولایی» گفت: نقش خانواده و داشتن مکانی آرام و به دور از دغدغه و سرو صدا می‌تواند نقش مهمی‌در موفقیت دانش‌آموزان در آزمون سراسری ایفا کند.
وی از مشاوره تحصیلی استفاده نکرده است و به تنهایی با یک برنامه‌ریزی خوب و روزانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت مطالعه و تست زنی را در برنامه تحصیلی‌اش لحاظ کرده بود.
 رتبه سوم علوم انسانی را با پشتکار برای خود ثبت کردم
«مریم اکبری سریزدی» از استان البرز که درکنکور سراسری ۹۹ رتبه سوم در رشته علوم انسانی را کسب کرد، گفت: برای آمادگی در این رقابت علمی ‌در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم و تنها از آموزش‌های مدرسه استفاده کردم.
وی افزود: که برای رسیدن به موفقیت درکنکور تلاش زیادی کرده است و کسب رتبه تک‌رقمی را حتی در خواب برای خود تصور نمی‌کرده که با پشتکار به آن دست یافت.
فقط تمرکز بر مطالعه کتب درسی
 دانش‌آموز گرگانی رتبه سوم کنکور تجربی نیز فراهم کردن محیط آرام و بدون دغدغه از طرف خانواده را بسیار مهم دانست.
«محمد تیموری‌ماسوله» گفت: در ایام قبل از شیوع کرونا، در روزهای تعطیل به طور میانگین هفت ساعت و در روزهای مدرسه و عادی، به طور میانگین پنج ساعت مطالعه کنکوری داشتم.
وی افزود: در هیچ کلاس کنکور شرکت نکرده و به جز کتاب‌های درسی، از جزوات آموزشی استفاده نکردم و تمام فکر، ذهن و مطالعه‌ام بر روی دروس دوران تحصیل بود.
 در هیچ کلاس خصوصی شرکت نکردم
دانش‌آموز مازندرانی که رتبه دوم کنکور سراسری در رشته علوم انسانی را کسب کرده نیز گفت: برای شرکت در کنکور سراسری در هیچ کلاس خصوصی و کمک آموزشی شرکت نکردم.
«علیرضا چلابیان» افزود: به‌طور میانگین روزانه هفت ساعت مطالعه مفید داشتم و مطالعه و تلاش مستمر و بدون وقفه رمز موفقیتم بود.
وی ادامه داد: منابع مورد مطالعه من برای قبولی در کنکور تنها کتاب‌های درسی  و جزوه‌های آموزشی معلمان مدرسه بود و تنها استفاده من از خدمات خارج از مدرسه شرکت در آزمون‌های آزمایشی به‌صورت محدود بود تا با تست زنی و زمان سنجی مناسب برای کنکور آشنا شوم.

برچسب‌ها:

نظر شما