شناسهٔ خبر: 42800476 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«برای‌تونیک» ورزشی کاملا ایرانی برمبنای کدگذاری حروف

«برای‌تونیک» رشته‌ای ورزشی است که توسط بانوی ایرانی ابداع شده و به دلیل نوع طراحی حرکات، امکان انجام آن برای تمامی افراد جامعه وجود دارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس - اردبیل| سرویس ورزشی؛ نسیم دانشور: شاید نام رشته ورزشی «برای‌تونیک» برای اغلب ما یک نام ناآشنا باشد و حتی برخی از ما شاید اسمش را هم نشنیده‌ایم، اما جالب است بدانید، این رشته توسط یک بانوی ایرانی به نام یاسمن موئدی در سال ۱۳۸۰ با ترکیب قوانین کدگذاری حروف الفبا با اجرای تمرینات ورزشی، برای‌تونیک را ابداع کرد.

آغاز فعالیت رسمی برای‌تونیک از سال ۱۳۹۲ در ایران

وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۱ این ورزش را به رسمیت شناخت و از سال ۱۳۹۲ انجمن برای‌تونیک زیرمجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی فعالیت خود را آغاز کرده است.

«برای‌تونیک» ورزشی کاملا بومی و ایرانی بوده و برگرفته از خط بریل است؛ الگوی برای‌تونیک بر شش نقطه پیاده می‌شود و براساس آن حرکت‌هایی خاص انجام می‌شود.

این ورزش به صورت فردی و همگانی قابل اجرا بوده و هر فرد با هر سن و جنسیتی می‌تواند در این ورزش فعال باشد.

تجسم یک جدول ۶ خانه‌ای، انتخاب کد و حرکات دست و پا

الگوی این ورزش بر ابزارها و رشته‌های مختلف ورزشی از جمله trx، ورزش‌های قدرتی، کششی و کودکان قابل اعمال است.

در برای‌تونیک ورزشکار ابتدا با تجسم یک جدول ۶ خانه‌ای در فضا یا بر روی زمین، سپس با انتخاب کد مورد نظر، تمرین‌های ورزشی را با دست‌ها و پاها اجراء می‌نماید.

برای‌تونیک با گرایش‌های مختلف قابل اجراء است؛ نرمش همگانی روزانه، تخصصی(گروه‌های خاص)، کششی، قدرتی، رزمی- دفاعی، تمرکزی، بدن‌سازی، هوازی با زنجیره(ایروبیک)، آرامش روحی، بومی- محلی، حماسی، با ابزار، آکروباتیک، ابتکاری، نمایشی، تفریحی و بازی، ویژه بهداشت باروری، کاهش وزن.

فعالیت ۵۰ ورزشکار برای‌تونیک در اردبیل

محمدعلی پهناور، رئیس هیات انجمن‌های ورزشی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: در حال حاضر و به دلیل نوپا بودن این رشته فعلا حدود ۵۰ ورزشکار در استان در این رشته فعالیت دارند، اما امیدواریم به دلیل این‌که این رشته برای همه افراد اعم از کودک تا پیر و معلولین مناسب است و قابلیت اجرا دارد، شاهد افزایش علاقه‌مندان این رشته در استان باشیم.

وی افزود: هدف ما در این رشته مبارزه با ناامیدی، افسردگی و آلزایمر است و این روش بهترین کمک به کودکان برای داشتن اوقاتی شاد و کمک به سالمندان برای دوری از مشکلات ناشی از کهولت سن است.

رئیس هیات انجمن‌های ورزشی استان اردبیل تصریح کرد: مبنا و فرمول این ورزش کدگذاری حروف و الفبای هر گویش و زبان است که با الهام گرفتن از این کدها اجرا می‌شود.

به‌زودی دوره توجیهی و مربیگری برای‌تونیک در اردبیل برگزار می‌شود

پهناور بیان داشت: هم‌اکنون هدف اصلی ما آموزش و همگانی کردن و وارد کردن برای‌تونیک به مدارس و خانواده‌ها است.

وی ادامه داد: به دلیل این‌که تنها چند ماه است که این رشته به فدراسیون انجمن‌های ورزشی اضافه شده است، فعلا مسابقه‌ای برگزار نشده اما در این ارتباط نیز امیدواریم شاهد درخشش ورزشکاران اردبیلی در روزهای پیش رو باشیم.

رئیس هیات انجمن‌های ورزشی استان اردبیل گفت: به‌زودی دوره توجیهی و دوره مربیگری برای‌تونیک در استان اردبیل برگزار خواهد شد.

- انتهای پیام/۳۴۶۳/۶۲۸/

نظر شما