شناسهٔ خبر: 42797447 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اربعین حسینی، صحنه باشکوه وحدت در پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - مردم مسلمان پاکستان در ایام محرم و هفته میلاد پیامبر اعظم (ص) و یا در شب‌های مقدس ماه رمضان همواره درکنار هم و با همسبتگی این روزها را گرامی داشته و اتحاد را به نمایش می‌گذارند هرچند طی سال‌های اخیر افراط گریان تلاش‌های بسیاری برای تخریب فضای دوستی میان مسلمانان پاکستانی به ویژه در هفته‌های گذشته انجام دادند اما جامعه این کشور نسبت به این طرح هوشیار بوده و این بار قرار است در اربعین حسینی بار دیگر مسلمانان پاکستانی وحدت و یکپارچگی خود را به نمایش بگذارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ایام محرم در پاکستان مانند هفته میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی (ص) و یا ایام عزداری شهادت امیرالمومین حضرت علی علیه السلام با حضور پرشور جامعه اهل تسنن و شیعیان گرامی داشته شده و همگی از بزرگ و کوچک و سایر اقشار مردم در کنار هم این روزها را گرامی می‌دارند.

جمعیت پاکستان که بیشتر آن را اهل تسنن تشکیل می‌دهند در دهه اول محرم در شهرهای مختلف این کشور در کنار برادران شیعه خود برای تهیه نذورات و تبرکات اقدام می‌کنند و همین روحیه برادری و اتحاد در پاکستان را می‌توان در هفته میلاد نبی مکرم اسلام (ص) را توسط شیعیان و اهل تسنن مشاهده کرد.

در عین حال پاکستانی‌ها در طول سال‌های گذشته شاهد تلاش شیطانی برخی عناصر برای ضربه به وحدت در این کشور بودند که حتی به گفته مقامات این کشور تحت حمایت صهیونیسم بین الملل و دشمنان مشترک مسلمانان هستند، این در حالی است که هر بار با ورود علما و شخصیت‌های خردمند پاکستانی تلاش این عناصر با شکست روبرو شد.

طی هفته‌های اخیر نیز برخی از شهرهای پاکستان شاهد برخی از اقدامات تحریک آمیز توسط افراطیونی بود که به اصطلاح برای دفاع از مقدسات مسلمانان به خیابان‌ها ریخته بودند. حتی در بین این افراد عناصری به چشم می‌خورد که جز سرکرده‌های گروه‌های تندرو بوده و رسماً توسط دولت پاکستان غیرقانونی قلمداد شده است.

منابع خبری گزارش دادند: افراطیون به اصطلاح مذهبی که این روزها به شدت حتی از سوی سیاستمداران پاکستانی مورد سرزنش قرار گرفته، نه تنها نقشی برای ترویج وحدت ایفا نکردند بلکه با کفرگویی و نفرت پراکنی چهره واقعی خود را به جامعه پاکستان نشان دادند.

روزهای اخیر علمای ارشد شیعیان و اهل تسنن در پاکستان با اعلام برائت از افراطیون و عناصر به اصطلاح معترضی که به خیابان‌ها ریخته و علیه دیگر فرق اسلامی مرتکب به تکفیر و سخنان تحریک آمیز شده‌اند، اعلام کردند که پاکستان متعلق به تمامی مسلمانان آن است و همه در تشکیل این کشور اسلامی نقش داشته‌اند و جایی برای افراطیون و عناصر تکفیری در این کشور وجود ندارد.

مجلس سنای پاکستان نیز شاهد اعتراض نمایندگان آن به تحرکات عناصر افراطی و تکفیری در این کشور بوده و هشدار دادند که دشمنان مشترک مسلمانان با سوء استفاده از برخی عناصر که خود را مدافع اسلام و مقدسات آن می‌دانند، درصدد تخریب وحدت در پاکستان و دامن زدن به خشونت‌های فرقه‌ای هستند.

سناتور «رحمان ملک» و سناتور «شیری رحمان» از حزب مردم با محکوم کردن حملات تروریستی اخیر در برخی از شهرهای پاکستان که منجر به جان باختن چند تن از شهروندان شیعه این کشور شد، از دولت خواستند تا برخورد با عناصر تکفیری و گروه‌های غیرقانونی را تشدید کند.

مفتی «حنیف قریشی» و مفتی «نوید عباسی» از روحانیون ارشد اهل تسنن در پاکستان طی اظهاراتی تجمع برخی از گروه‌های مذهبی در شهرهای کراچی و اسلام آباد که سخنان تحریک آمیز علیه دیگر فرق اسلامی در آن عنوان شد، را به شدت محکوم کردند.

آنان افزودند: هیچ جایی برای افراط گرایی و عناصر تکفیری در پاکستان وجود ندارد و جامعه مسلمان این کشور با اتحاد و یکپارچگی با عوامل ترویج نفرت و یاوه گویی علیه سایر مسلمانان مقابله خواهند کرد. 

اربعین حسینی، وعده پاکستانی‌ها برای نمایش وحدت

دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین از احزاب پیشروی شیعیان پاکستان روز گذشته طی نشست خبری مهمی در اسلام‌آباد با تاکید بر اهمیت برائت از افراط گرایان و هوشیاری نسبت به توطئه دشمنان مشترک اسلام برای از بین بردن اتحاد اسلامی، گفت: فقط با اتحاد می‌توان نقشه دشمنان را خنثی کرد.

علامه «راجا ناصر عباس جعفری» تاکید کرد: خواسته اصلی دشمنان مشترک مسلمانان به ویژه در جامعه پاکستان مخدوش کردن چهره مهربان اسلام و روحیه صلح طلبی جامعه مسلمانان است.

وی اربعین حسینی را روز اتحاد شیعه و اهل تسنن در پاکستان معرفی کرد و از تمامی اقشار مختلف پاکستان خواست تا با حضور پرشور در روز ۲۰ صفر، چهلین روز شهادت سید و سالار شهیدا حضرت امام حسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان را در شهرهای کوچک و بزرگ پاکستان به صورت گسترده برگزار کنند.

علامه جعفری افزود: انسجام شیعه و سنی در پاکستان مانند همیشه پاسخ کوبنده به دشمنان وحدت و عاملان خشونت‌های فرقه‌ای در کشور است. با همین اهداف ما با تمامی گروه‌های اسلامی و مذهبی پاکستان در تماس هستیم و با نقشه راه مشترک جلوی توطئه ترویج اختلافات فرقه‌ای پایان خواهیم داد.

دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین تظاهرات اخیر نیروهای افراطی در پاکستان و کفرگویی علیه مسلمانان را به شدت محکوم کرد و از دولت خواست تا هرچه سریعتر جلوی اقدامات خطرناک این عناصر را بگیرد.

برخورد پلیس پاکستان با گروه‌های غیرقانونی و تکفیری

رسانه‌های پاکستانی امروز (دوشنبه) گزارش دادند که پس از تجمع هواداران برخی از گروه‌های به اصطلاح مذهبی در شهر اسلام‌آباد که تعداد زیادی از سرکرده‌های گروه‌های غیرقانونی و تندرو در آن حضور داشتند، پلیس پایتخت پاکستان دست به کار شد و علیه بانیان این تظاهرات و عناصر نامبرده تشکیل پرونده داد.

پلیس اسلام آباد به دستور مراجع قضایی شکایت رسمی از سرکرده‌های گروهای تندرو از جمله گروه غیرقانونی سنت و الجماعت را ثبت کرده و گفت: شکایت رسمی علیه این عناصر پیگیری شده زیرا آنان به نام تجمع در اسلام آباد مرتکب به نفرت پراکنی و دامن زدن به فرقه گرایی شدند. 

نظر شما