شناسهٔ خبر: 42792343 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

کارگاه مجازی «متا آنالیز» برگزار شد

کارگاه مجازی متا آنالیز با هدف توانمندسازی مستعدانبرتر در روش تجزیه و تحلیل مطالعاتی، به همت بنیاد نخبگان استان چهارمحالوبختیاری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ کارگاه مجازی «متا آنالیز» با هدف توانمند‌سازی مستعدان‌برتر در روش تجزیه و تحلیل مطالعاتی که از ترکیب نتایج متعدد داده‌های پژوهش‌ها در یک موضوع حاصل می‌شود، به صورت مجازی توسط بنیاد نخبگان استان چهارمحال‌و‌بختیاری برگزار شد.

در این کارگاه، عزیزالله فلاح مهرجردی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد، گفت: فراتحلیل یک رویکرد کمّی است که برای ترکیب سیستماتیک از تحقیقات قبلی و آن چه که توسط محققان پیشین انجام شده و برای دستیابی به جمع‌بندی درباره یک موضوع و کشف دانش جدید انجام می‌شود.

وی افزود: افرادی می‌توانند دست به فراتحلیل بزنند که با انواع تحلیل‌های کمّی آشنا باشند؛ بنابراین تحلیل یعنی شکستن یک کل به قسمت‌های مختلف، به منظور تعیین ماهیت آن موضوع. فراتحلیل چشم‌اندازی است که در آن روش‌های مختلف اندازه‌گیری و آماری به کار برده می‌شود.

فلاح ادامه داد: شناسایی منابع و ارزشیابی نتایج پژوهش‌ها، ترکیب نتایج پژوهش‌های انتخاب شده و مقایسه آنها با یکدیگر، ارزشیابی نتایج فراتحلیل به منظور کاهش خطا مراحلی است که در «متا آنالیز» پیگیری می‌شود.

در این کارگاه مبانی اولیه فراتحلیل و همچنین روش اجرای آن ارائه و حاضران سؤالات خود را مطرح و در تمرین‌های کارگاه شرکت کردند.

لازم به ذکر است، متاآنالیز در معنای کلمه عبارت است از ترکیب داده‌های جمع‌آوری‌شده و مرور نتایج آن‌ها با بهره‌گیری از روش‌های آماری و جمع‌بندی مطالب به صورت منسجم؛ به عبارت دیگر فراتحلیل، روشی کمّی برای تلفیق نتایج تحقیقات مستقل و مشابه و ترکیب یافته‌های آنها برای ارزیابی اثربخش تحقیقات مرتبط با یک موضوع است.

نظر شما