شناسهٔ خبر: 42784003 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

فرمانده نیروی هوایی ارتش در بازدید از دانشگاه علم و صنعت ایران اعلام کرد:

به توانمندی های این دانشگاه اعتقاد راسخ داریم/لزوم افزایش تعاملات نیروی هوایی و دانشگاه علم و صنعت

مقارن با بزرگداشت هفته دفاع مقدس، سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه، در دانشگاه علم و صنعت ایران حضور یافته و ضمن نشست با رییس و هیات رئیسه دانشگاه، از توانمندی ها و ظرفیت مراکز تحقیقاتی این دانشگاه بازدید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در نشستی با سرتیپ نصیرزاده، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدا، ابراز امیدواری کرد حضور و بازدید فرمانده نیروی هوایی ارتش، موجب هم افزایی و توسعه تعاملات بین دانشگاه و حوزه نیروی هوایی گردد.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به تدوین و اجرای برنامه های راهبردی پنج ساله در دانشگاه علم و صنعت ایران و تغییر زیست بوم دانشگاه گفت: در سال های اخیر، رفع مشکلات صنعت و دستگاه های اجرایی و ورود به حوزه فناوری و تبدیل شدن به دانشگاه جامعه محور، مورد تاکید برنامه راهبردی دانشگاه بوده و برای حمایت از فعالیت های فناورانه، صندوق خطرپذیر دانشگاه نیز تشکیل شده که تعامل دانشگاه و صنعت را تقویت و از طرح هایی که تجاری سازی آنها به نفع کشور است، پشتیبانی می کند.

دکتر ذاکری همچنین به تربیت دانشجویانی که دارای مهارت کافی بوده و علاوه بر اشتغال خود، موجب اشتغال زایی می شوند به عنوان یکی از اهداف مورد تاکید در برنامه راهبردی دانشگاه اشاره کرد و افزود: فعالیت های خوبی در ۷۰ شرکت مستقر در مرکز رشد و شرکت های دانش بنیان دانشگاه شروع شده و هدف گذاری دانشگاه، فعالیت در چند قله دانش منتخب در بین قلل موجود در دانشگاه است.

رییس دانشگاه علم وصنعت ایران در پایان، حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را به فال نیک گرفت و گفت: قطعاً با آشنایی دو مجموعه و شناخت از توانمندی های یکدیگر، راهکارهایی برای هم افزایی خواهیم داشت و دانشگاه علم و صنعت ایران با همه توان خود، در خدمت رفع نیازهای علمی، صنعتی و فناوری کشور است.

در ادامه، سرتیپ نصیرزاده با تشکر از ریاست دانشگاه علم وصنعت ایران و تبریک هفته دفاع مقدس، تاکید کرد: ما معتقدیم استادان دانشگاه، از پیشکسوتان عرصه دفاع هستند چرا که در سنگر بسیار مهم علم و دانش، مشغول تلاش و جهاد هستند؛ لذا من هفته دفاع مقدس را که نماد دفاع است، به اعضای هیات علمی دانشگاه تبریک می گویم.

وی در خصوص دلیل حضور خود و همراهانش در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: این حضور چند بعد دارد. اول اینکه مقام معظم رهبری بسیار علاقه مند به تلاش جوانان و امیدوار به سطح سواد و توانمندی آنها هستند و در دیدارهای خود همواره سفارش دارند با دانشگاه ها ارتباط داشته و از ظرفیت و پتانسیل آنها اطلاع داشته باشیم. ما نیز علاوه بر اینکه انجام فرمایشات ایشان را وظیفه خود می دانیم، اعتقاد راسخ به لزوم استفاده از ظرفیت و پتانسیل دانشگاه ها داریم و به عنوان مصرف کننده دانش مهارتی، می توانیم خود را نقطه اتصال به دانشگاه ها بدانیم.

سرتیپ نصیرزاده با توضیح این مطلب که تعدادی از همراهان وی در این جلسه، دانش آموختگان و یا دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت ایران هستند، تاکید کرد: در مجموعه نیروی هوایی ارتش، اعتقاد راسخ به توانمندی های این دانشگاه داریم و باید تعاملات ما افزایش یابد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تصریح بر لزوم مهارت آموزی دانشجویان درکنار تکیه بر دانش نظری، گفت: هواپیما، یکی از تجهیزات روز دنیاست که در آن دنیایی از دانش اعم از هوش مصنوعی، شبیه سازی، علوم نظامی، الکترومکانیک، مکانیک وجود دارد و دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری می توانند با کار مشترک تحقیقاتی و هم افزایی در ابعاد مختلف، در رشد کشور سهم بسزایی ایفا کنند.

وی با تشکر از دانشگاه علم و صنعت ایران، اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک، سطح روابط و تحقیقات مشترک نیروی هوایی ارتش و دانشگاه علم و صنعت ایران توسعه یابد.

در ادامه، دکتردوایی مرکزی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران، درباره تغییر مسیر پژوهش دانشگاه علم و صنعت ایران و قالب های کلی تعامل آن با صنعت توضیح داد.

وی با تاکید بر اینکه اگر دانشگاه بخواهد نقش جدی در صنعت داشته باشد نیازمند پروژه های چند رشته ای مختلف است، افزود: بر این مبنا، دانشگاه علم و صنعت ایران از فرمول پژوهشکده ها به سمت انستیتوهای فناوری، تغییر جهت داده که ماموریت گرایی جدی در صنعت و تشکیل شبکه های همکاری را مد نظر دارد.

دکتردوایی تاسیس و فعالیت انستیتو توربین گاز و انستیتو میترینگ در دانشگاه را به عنوان نمونه هایی از این نوع ارتباط با صنعت نام برد که در آن دانشگاه علم و صنعت ایران نقش نقطه مرکزی را داشته و شبکه همکاران دخیل در بحث توربین گاز و اندازه گیری جریان سیالات را جمع آورده است.

سپس دکتر کثیری مدیر دفتر همکاری های علمی، صنعتی و فناوری، در سخنانی گفت: ما همواره معتقد بودیم حوزه دفاع، حوزه ای است که همکاری زیادی برای آن قابل تصور است و بر این مبنا، دفتر توسعه تعاملات دانشگاه با حوزه دفاعی را در دانشگاه شکل دادیم.

وی تاکید کرد: تلقی ما این است که حوزه دفاع، چند ویژگی مهم دارد؛ اول اینکه فناوری بالا دارد که برای محققان دانشگاهی جاذبه دارد و دوم اینکه نیازهای آن واقعی است.

دکتر کثیری گفت: حوزه های مختلفی برای تعاملات دانشگاه علم و صنعت ایران با حوزه دفاعی متصور است و از گذشته نیز مراودات علمی با صنایع هوایی داشته ایم.

وی تاکید کرد: در دانشگاه علم و صنعت ایران، در اختیار داشتن تنها دستگاه MBE خاورمیانه و داشتن تنها دانشکده مهندسی خودروی کشور از جمله بسترهای مناسب تعاملات دو جانبه است و در حوزه تجهیزات مکانیکال نیز داشتن قدیمی ترین دانشکده مهندسی مکانیک کشور با رتبه جهانی ۳۰، می تواند فعالیت های گسترده مشترکی را در حوزه مکانیک و مکاترونیک رقم بزند. همچنین می توان در حوزه های نگهداری، محیط زیست، کامپوزیت فعالیت های مشترک تعریف کرد.

مدیر دفتر همکاری های علمی، صنعتی و فناوری علاوه بر این تاکید کرد: نیروی هوایی از مجموعه هایی در کشور است که باید آینده پژوهشی در آن به شدت مورد توجه باشد و در این حوزه نیز دانشگاه می تواند مراودات و همکاری خوبی داشته باشد.

وی در ادامه، ضمن معرفی الگوهای مختلف ارتباط دانشگاه علم و صنعت ایران با صنایع، فرصت مطالعاتی صنعتی و فرصت مطالعاتی دانشگاهی را بسترهای مناسبی برای شناسایی توانمندی ها و نیازهای دانشگاه و صنعت خواند و افزود: الگوی انستیتوهای فناوری، قابل تسری به حوزه های دفاعی است و اگرچه ما از گذشته، با سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی ارتش مراودات دو جانبه داشته ایم، اما این حجم و سطح از تعاملات کافی نیست و می توان با ترازهای بالاتر، همکاری دو جانبه را در قالب شکل گیری کارگروه هایی برای شناخت متقابل گسترش داد.

در ادامه این نشست، امیر سرتیپ مهدی دباغ (رییس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران)، گزارش مبسوطی از پروژه های این سازمان با دانشگاه ها و بویژه دانشگاه علم و صنعت ایران ارایه و با تاکید بر نگاه محصول محوری در این مرکز، گفت: از اوایل سال جاری، رویکرد ما استفاده از کل توانمندی ها و زیرساخت های کشور برای حل مسایل خود است. همچنین معتقدیم استراتژی تشکیل کارگروه ها برای سرعت و دقت بخشی به تعاملات می تواند بسیار موثر و کمک کننده باشد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه سپس از مرکز تحقیقات فضایی، پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران و موسسه کامپوزیت ایران در دانشگاه بازدید و از نزدیک درباره فعالیت ها و پروژه های این مراکز، اطلاع کسب کردند.

دکتر نصیرزاده و هیات همراه، در بدو ورود با حضور در مقبره شهدای گمنام دانشگاه و نثار فاتحه، به شهیدان ادای احترام کردند.

ل.س ۴۲/ ر. ب ۴۵

نظر شما