شناسهٔ خبر: 42723555 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر؛

وضعیت بحرانی در مناطق سیل زده تالش/ تخریب تعدادی پل و واحد مسکونی

رشت- شدت خسارت ها در مناطق سیل زده شهرستان تالش بسیار زیاد بوده و مسئولان این شهرستان از تخریب چند دهنه پل و ۱۶ واحد مسکونی خبر داده اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اداره کل هواشناسی استان گیلان از روز گذشته طی اطلاعیه با اشاره به نفوذ سامانه جوی ناپایدار و بارشی به منطقه در زمینه بارش شدید باران و احتمال آب گرفتگی معابر در برخی از مناطق استان هشدار داده بود.

از بامداد امروز با تغییر شرایط جوی بارش باران در برخی مناطق استان گیلان آغاز شد. بارش شدید باران طی حدود پنج ساعت در شهرستان تالش سبب بالا آمدن آب رودخانه کرگانرود که در فصل سرد و بارشی با هر بارانی سر ریز می‌شود، شده و طی مدت کوتاهی سبب آبگرفتگی معابر، انسداد راه‌های روستایی، قطع آب، برق و گاز بسیاری از روستاهای در چهار بخش این شهرستان شده است.

انسداد مسیر ترانزیتی تالش - آستارا و همچنین اسالم به خلخال سبب ایجاد ترافیک و سرگردانی مردم شده است. بر اساس گزارشات دریافتی از شهرستان تالش آب وارد بسیاری از خانه‌های روستایی و تخریب تعدادی از منازل مسکونی شده است. تخریب چندین پل ارتباطی نیز از دیگر خسارت‌های سیل ساعات پیش در تالش است.

ورود آب به منازل سبب شده تا ساکن برخی از روستاها اقدام به ترک منازل خود کنند. همچنین از شهرستان تالش خبر می‌رسید که با توجه به جاری بودن آب در معابر و خیابان‌ها، بالا آمدن آب رودخانه‌ها وضعیت در این شهرستان بحرانی است و نیازمند امدادرسانی و خدمات دهی در سریع‌ترین زمان ممکن هستند.

وضعیت در روستاهای شهرستان تالش به مراتب بحرانی‌تر از شهر بوده و نیازمند امدادرسانی و خدماتی بهتری و بیشتر هستند.

دستگاه‌های خدماتی و امدادی پای کار هستند

در همین باره مدیر کل بحران استانداری گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تشکیل اتاق فرماندهی عملیات، اظهار کرد: همه دستگاه‌های خدماتی و امدادی پای کار هستند.

امیر مرادی از اعزام امکانات و تجهیزات مورد نیاز راهداری و امداد و نجات به تالش خبر داد و گفت: در حال حاضر همه چهار بخش شهرستان تالش درگیر این سیلاب هستند و مسئولان دستگاه‌های مختلف شهرستان نیز از همان ساعت ابتدایی برای خدمات رسانی به شهروندان پای کار هستند.

وی با بیان اینکه ارائه برخی خدمات منوط به فروکش کردن آب باران است، افزود: در تلاشیم در کوتاه‌ترین زمان به آسیب دیدگان از ناشی از سیل خدمات رسانی کنیم.

خسارت ۲۰ تا ۴۰ درصدی ۱۶ واحد مسکونی

«علی درمانی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری تالش نیز در این باره خبرنگار مهر با اشاره به بارش شدید باران در چند ساعت و جاری شدن سیل، اظهار کرد: سیلاب پل عابر پیاده در تالش را تخریب کرد

درمانی افزود: هم اکنون تردد از روی پل داخل شهر به کندی و تنها برای ماشین‌های سبک انجام می‌شود و عبور و مرور از پل دیگر شهر نیز به کلی قطع شده است.

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری تالش با اشاره به آبگرفتگی منازل مسکونی در تعدادی از روستاهای این شهرستان، افزود: به جهت عدم دسترسی به روستاها نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان خسارت وارده داشت اما در بازدیدهای میدانی حدود ۱۶ منزل مسکونی شناسایی شدند که ۲۰ تا ۴۰ درصد خسارت دیدند.

وی یاد آور شد: به انبار برنج و کاه و کلش، لوازم خانگی، لوازم برقی این منازل مسکونی خسارت وارد شده است.

درمانی ادامه داد: راه دسترسی به برخی روستاهای بخش مرکزی، مسیر اسالم به خلخال راه‌های روستایی کیشن بن، سیاه بیل، چوبر، کرگانرود، خرجگیل نیز آسیب دیده و برآورد میزان خسارت همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: بر اثر سیل چند پایه تیر برق نیز ناپدید شده‌اند و به تأسیسات برقی در روستاهای ریک و سراگاه و برخی ییلاقات صدمه وارد شده است.

معاون سیاسی، امنیتی فرمانداری تالش افزود: سیلاب لوله‌های گازرسانی و تأسیسات گازی یک پیمانکار در روستای کیشن بن را نیز با خود برده است.

حضور ۵ تیم عملیاتی برای امداد رسانی به سیل زدگان

رئیس جمعیت هلال احمر تالش نیز در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر بر اساس گزارش همکاران ما از شهرستان تالش تمام بخش‌ها و روستاهای مرکزی، حویق، لیسار، کیجاب، کیشن بن تحت تأثیر سیل قرار گرفته‌اند.

علیزاده با بیان اینکه تخریب، آبگرفتگی منازل، آبگرفتگی و مسدود بودن راه‌های روستایی، تخریب پل نیز گزارش شده است، گفت: تاکنون هشت منزل مسکونی دچار تخریب شده است.

وی با بیان اشاره به آبگرفتگی هشت منزل مسکونی، تصریح کرد: به منظور امداد رسانی تیم پنج تیم چهار نفره با ۱۰ خودوری عملیاتی از شهرها آستارا و تالش و رضوانشهر به این مناطق اعزام شدند.

علیزاده با اشاره به اینکه با حضور تیم‌ها در منطقه عملیات ارزیابی از مناطق آسیب دیده انجام شد، گفت: کمک به اسکان خانواده‌های متأثر از سیل و سیلاب، توزیع ۳۵ بسته اقلام زیستی شامل چادر، پتو، موکت و اقلام بهداشتی، وسایل گرمایی، خوراک پزی و روشنایی و اقلام غذایی شامل برنج، حبوبات، کنسروجات و سایر اقلام به ۲۳ خانوار با حدود جمعیتی ۱۷۵ نفر از دیگر اقدامات امدادگران بوده است.

نظر شما