شناسهٔ خبر: 42717494 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

محمدرضا رنجبر فلاح، اقتصاددان و مدیرعامل اسبق بانک تجارت در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

تزریق نفت ارزان به اقتصاد داخلی؛ چرا و چگونه؟

محمدرضا رنجبر فلاح: الان وقت آن است که نفت ارزان را به جای تزریق به اقتصاد جهانی به داخل اقتصاد خودمان تزریق کنیم و با ایجاد ارزش افزوده بر روی آنها به جای خام فروشی، محصولات با ارزش افزوده بالاتر را به جهان صادر کنیم.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدرضا رنجبر فلاح، اقتصاددان در گفت و گو با راهبرد معاصر با اشاره به راهکارهای افزایش درآمد دولت در بحران کاهش درآمدهای نفتی گفت: دولت در بحبوحه کسری بودجه به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و تشدید تحریم های آمریکا با مشکلات شدیدی دست و پنجه نرم می کند. در چنین روندی قطعا دولت خواستار کمک بانک مرکزی است اما بانک مرکزی مخالفت درستی با اعطای کمک به صورت مستقیم به دولت دارد.

 

وی اینگونه توضیح داد: اگر بانک مرکزی ارز را به صورت مستقیم به دولت بدهد حتماً این مساله بار تورمی به دنبال خواهد داشت. افزایش بار تورمی به اقشار مختلف جامعه بخصوص طبقات ضعیف و دهک های کم برخوردار جامعه موجب نارضایتی هر چه بیشتر مردم، عدم توزیع درآمد مطلوب بین اقشار مختلف جامعه و فشار مضاعف برطبقات و اقشار آسیب پذیر جامعه خواهد شد.

 

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: بی تردید بانک مرکزی می تواند گزینه های دیگری را در دستور کار خود قرار دهد به این معنا که حمایت از دولت را به طور غیرمستقیم دنبال کند، یعنی بانک مرکزی از محل اعتبارات و تسهیلاتی که به بخش خصوصی پرداخت می‌کند موجب افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و رونق تولید شود تا روند رونق اقتصادی و فعالیت هایی که در بخش خصوصی در اقتصاد صورت می گیرد موجب افزایش رشد اقتصادی و بالا رفتن سطح رفاه عمومی شود.

 

مدیر اسبق بانک تجارت گفت: قطعا چنین رویکردی علاوه بر افزایش رشد اقتصادی بر سایر  جنبه‌های اقتصادی نیز تاثیرات مثبتی به جا می گذارد و موجب افزایش کمیت تولید می شود.

 

 فلاح خاطر نشان کرد: قاعدتاً در هنگامه ای که تولید افزایش بیابد و بخش خصوصی رونق را به اقتصاد بازگردانند دولت موفق به اخذ مالیات بیشتری می شود و درآمد مالیاتی کسب شده منبع خوبی برای افزایش درآمد های دولت و قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی است. در حالی که بحث صادرات با مسائلی چون تحریم های بانکی و مشکلات ناشی از انتقال ارز به کشور گره‌ خورده است و ارز حاصل از  صادرات نفتی و غیر نفتی به سختی وارد کشور و به تبع آن وارد اقتصاد می شود، اتخاذ سیاست‌های ارزی مطلوب بسیار قابل توجه و تاثیر گذار است.

 

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: اگر سیاست ها به گونه ای چیده شود که ارز در بهترین و لازم ترین حوزه ها مصرف شود علاوه بر اینکه چرخش ارز و تبادل آن در بازار کشور به بهترین نحو ممکن انجام می شود بلکه دولت علی رغم وجود تحریم ها می تواند با مدیریت گردش مالی کشور  روند رو به رشدی را حتی در وضعیت تحریمی ایجاد کند.

 

وی در این باره تصریح کرد : لازم به ذکر است برای رسیدن به این مهم حمایت های لازم از بخش خصوصی و تولید واقعی بسیار لازم است چرا که نتیجه این حمایت‌ها مستقیم به خود دولت و کمک به افزایش بودجه دولت منتهی می شود، بودجه ای فارغ از نیاز به درآمدهای نفتی و عبور از خام فروشی نفت برای دولت یک بار برای همیشه محقق می شود.

 

فلاح با ارائه پیشنهادی به دولت جایگزین صادرات نفت خام تاکید نمود : الان وقت آن است که نفت ارزان را به جای تزریق به اقتصاد جهانی به داخل اقتصاد خودمان تزریق کنیم و با ایجاد ارزش افزوده بر روی آنها به جای خام فروشی ، محصولات با ارزش افزوده بالاتر را به جهان صادر کنیم. ما با تزریق نفت ارزان به درون اقتصاد خود می توانیم باعث رشد اقتصاد داخلی به جای اقتصاد جهانی باشیم .

 

وی در این باره توضیح داد : توسعه صادرات غیر نفتی از این معبر و اتخاذ سیاستهای بازگشت ارز و یا مواد اولیه و ماشین الات مورد نیاز کشور عامل ثبات ، پایایی و مقاومت می‌شود و در بلندمدت به ثبات تراز های مختلف از جمله تراز بودجه کمک می کند.

 

نظر شما