شناسهٔ خبر: 42716301 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

تروئیکای اروپا در نامه به شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد:

همچنان به ادامه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ متعهدیم

صاحب‌خبر -

تروئیکای اروپایی در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر تاکید کرد 3 کشور اروپایی همچنان خود را به ادامه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ متعهد می‌دانند.

به گزارش ایسنا، تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) در نامه جدیدی به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر تاکید کردند که تلاش امریکا برای احیای تحریم‌های شورای امنیت ایران فاقد اثر قانونی است و 3 کشور اروپایی همچنان خود را به ادامه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ متعهد می‌دانند. به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، انگلیس، آلمان و فرانسه در نامه‌ای به شورای امنیت گفته‌اند تعلیق تحریم‌ها علیه ایران در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، پس از تاریخ ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) ادامه خواهد یافت. نسخه‌ای از نامه این 3 کشور اروپایی حاضر در برجام در اختیار برخی از خبرگزاری‌ها قرار گرفته است. انگلیس، آلمان و فرانسه تاکید کرده‌اند هرگونه تصمیم یا اقدام در راستای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، فاقد «اثر قانونی» است. امریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و تمامی تحریم‌های تعلیق شده خود علیه ایران را بازگرداند، اما 3 کشور اروپایی به همراه روسیه و چین همچنان به توافق هسته‌ای با ایران پایبند مانده‌اند. نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان در سازمان ملل در ادامه این نامه گفته‌اند: ما تلاشی بی‌وقفه برای حفظ توافق هسته‌ای داشته‌ایم و همچنان به آن پایبند هستیم.  این 3 کشور اروپایی تاکید کرده‌اند که همچنان به «اجرای کامل» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که سال ۱۳۹۴ در پیوند با توافق هسته‌ای ایران و 6 قدرت جهانی تصویب شد، پایبند
هستند. همچنین به گزارش ایلنا به نقل از وزارت خارجه انگلیس، دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس گفت: ما نمی‌توانیم رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را تحمل کنیم. انگلیس از برجام خارج نخواهد شد تا زمانی که چیز بهتری برای جایگزین کردن داشته باشیم.

تکرار یاوه‌گویی‌ها

در همین حال نماینده امریکا در سازمان ملل متحد طی مواضعی بی‌اساس و با تکرار برخی یاوه‌گویی‌ها، مدعی شد کاهش محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، امنیت منطقه را به مخاطره می‌اندازد. «کلی کرفت» در مواضعی بی‌اساس و با تکرار برخی یاوه‌گویی‌ها، مدعی شد کاهش محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، امنیت منطقه را به مخاطره می‌اندازد. وی ضمن ابراز خشم از روابط ایران و سوریه، بیان کرد: لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، باعث تشدید و تسهیل حمایت تهران از دمشق خواهد شد. کرفت با تکرار برخی مواضع بی‌اساس گفت: امریکا مکانیسم ماشه برای بازگشت فوری تحریم‌ها را فعال کرده تا ضمن حفظ تحریم تسلیحاتی فعلی علیه ایران، باقی تحریم‌ها را نیز بازگرداند، این در حالی است که باقی کشورهای عضو سازمان ملل متحد، این اقدام امریکا را غیرمنطقی و مغایر با قانون می‌دانند.

تحریم بخش‌های مالی ایران

۶ سناتور جمهوری‌خواه امریکایی نیز طی نامه‌ای به رئیس‌جمهوری این کشور خواستار تحریم تمامی بخش‌های مالی ایران شدند.
در این نامه مشترک از ترامپ خواسته شده براساس فرمان اجرایی شماره ۱۳۹۰۲ که اوایل سال ۲۰۲۰ امضا شد، کل بخش‌های مالی ایران را تحت تحریم قرار دهد تا به این ترتیب وزرای خارجه و دارایی این اختیار را داشته باشند که هر زمان، بخش‌هایی از اقتصاد ایران را تحریم کنند. در ادامه این نامه آمده است باوجود تحریم‌های جاری، همچنان حداقل ۱۴ بانک ایرانی به شبکه پیام‌رسان مالی سوئیفت متصل هستند.

درخواست‌امریکا‌بی‌پاسخ می‌ماند

یک مقام دیپلماتیک سازمان ملل متحد نیز تاکید کرد درخواست امریکا برای ایجاد کمیته ناظر بر اجرای تحریم ایران راه به جایی نخواهد برد. منابع دیپلماتیک همچنین اعلام کرده‌اند باتوجه به نامه تروئیکای اروپا و همچنین مخالفت روسیه و چین و مواضع آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، باوجود درخواست امریکا تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران باز نخواهد گشت.

نظر شما