شناسهٔ خبر: 42714421 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دور باطل آمریکا؛ مخالفت سازمان ملل با اعمال مجدد کلیه تحریم‌ها علیه ایران/ تروئیکای اروپایی: هر تصمیم یا اقدامی برای بازگرداندن قطعنامه‌ها علیه ایران غیرقانونی است/ آمریکا: کشورهای مخالف، تحریم می‌شوند

صاحب‌خبر -

شفقنا- آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران(۳۰ شهریورماه) با صدور بیانیه ای و به رغم مخالفت جهانی، در اقدامی یکجانبه مدعی شد که تمام تحریم های سازمان ملل از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است؛ ایران در نامه ای به سازمان ملل متحد ادعای آمریکا برای بازگردانده شدن تحریم‌ها را فاقد اثر حقوقی دانست و دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد هیچ اقدامی برای اعمال مجدد کلیه تحریم ها علیه ایران انجام نخواهد داد.

به گزارش شفقنا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا درحالی مدعی از سرگیری تحریم ها از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شده است که چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل با رد پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، مخالفت صریح خود را با آن اعلام کرد و بجز آمریکا، تنها کشور دومنیکن به آن رای مثبت داد.

پمئئو مدعی شد: برای اعمال تحریم ها درنگ نمی کنیم و از تمام اعضای سازمان ملل انتظار داریم که بطور کامل به تعهداتشان در قالب تحریم های بازگشته، عمل کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا درحالی در سخنانی یکجانبه گرایانه، خواستار همکاری کشورهای عضو سازمان ملل برای همراهی با تحریم ها شده است که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز گذشته در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کردند که تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها فاقد «تأثیر قانونی» است و تعلیق تحریم‌ها بعد از ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) نیز ادامه خواهد یافت.

رسانه آمریکایی پولیتیکو نیز شب گذشته در گزارشی اذعان کرد که تشدید اقدامات اخیر دونالد ترامپ علیه ایران بخشی از راهبرد انتخاباتی او در آستانه انتخابات ۱۳ آبان است.

تارنمای پولیتیکو در مطلبی تحلیلی درخصوص تقلای دونالد ترامپ برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران و اجرای طرح موسوم به مکانیسم ماشه نوشت : به رغم جار و جنجال‌های ترامپ در مورد توافق‌نامه‌های صلح میان امارات و بحرین با اسرائیل، هنوز بیشتر وعده‌های بزرگ او در حوزه سیاست خارجی از جمله توافق هسته ای با کره‌شمالی، سرنگون کردن دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا و حصول یک توافق بهتر با ایران عملی نشده است و این درحالی است که تنها چند هفته دیگر به انتخابات آمریکا باقی مانده است.

وزیر امور خارجه امریکا بار دیگربا تکرار ادعاها و اتهامات واهی علیه ایران، اعلام کرد: به زودی یک سری اقدامات دیگر برای تقویت تحریم های سازمان ملل علیه ایران اعلام خواهیم کرد.

در بیانیه یاد شده ، وزارت امور خارجه آمریکا بدون اینکه اشاره‌ای به اقدام غیرمشروع آمریکا در خروج از برجام و نقض صریح این توافق جهانی کند، مدعی ناکامی ایران در اجرای تعهداتش در قبال برجام شده و شورای امنیت را نیز متهم به ناکامی در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه، همچنین به تهدید صریح همه اعضای سازمان ملل درصورت عدم تمکین به این اقدام یکجانبه و غیرقانونی پرداخته و آورده است: چنانچه اعضای سازمان ملل به تعهدات خود در قبال اجرای این تحریم ‌ها عمل نکنند، آمریکا از اختیارات داخلی خود برای تحمیل عواقبی علیه آنها استفاده خواهد کرد تا مطمئن شود که ایران از منافع فعالیت های ممنوع شده از سوی سازمان ملل سودی نمی برد.

 نامه ایران به سازمان ملل متحد: ادعای آمریکا برای بازگردانده شدن تحریم‌ها فاقد اثر حقوقی است

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت این سازمان تاکید کرد ادعای آمریکا برای بازگردانده شدن تحریم‌های لغو شده قطعنامه ۲۲۳۱، فاقد اثر حقوقی، باطل و بی‌اثر است.

مجید تخت‌روانچی شامگاه شنبه در این نامه یادآور شد: در واکنش به اقدام آمریکا، نه تنها هیچ یک از اعضای شورای امنیت، صلاحیت آن کشور برای فعال کردن روند بازگشت تحریم‌های گذشته را نپذیرفتند، بلکه از طریق نامه‌های انفرادی یا مشترک به رئیس شورای امنیت، ۱۳ عضو این نهاد، اعتبار حقوقی و مقبولیت نامه آمریکا را قاطعانه رد کردند.

وی به نظرات مشابهی که توسط اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت در نشست ۴ شهریور آن شورا، اشاره کرد و ادامه داد: طی آن جلسه، رئیس شورای امنیت نیز در پاسخ به سوالات اعضا اعلام کرد «طبق مشورت‌هایی که با اعضای شورا داشته و نامه هایی که از تعداد زیادی از آنها دریافت کرده‌ام، برای من کاملا روشن است که یک عضو موضع خاصی در این زمینه دارد و بقیه اعضا مخالف آن هستند و بنابراین، از نظر من، هیچ اجماعی در شورا وجود ندارد و رئیس شورا نیز نمی‌تواند اقدام دیگری انجام دهد.»

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: اعضای شورای امنیت با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ که طبق آن، فقط اعضای برجام حق آغاز روند بازگرداندن تحریم‌های گذشته شورای امنیت را دارند، اعلام کرده‌اند چون آمریکا دیگر عضو برجام نیست، بنابراین هیچ حقی برای توسل به روند مزبور ندارد و نامه‌اش نیز فاقد هرگونه اثر حقوقی در حال یا آینده است.

تخت‌روانچی به نامه ۳۰ مرداد نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و هماهنگ کننده برجام نیز اشاره کرد که در آن اعلام شده است «همانطور که مکرر خاطر نشان کرده‌ام، آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شده و متعاقب آن در هیچ یک از فعالیت‌های آن نیز شرکت نکرده است؛ بنابراین نمی‌تواند یک دولت عضو برجام قلمداد شده و برای بازگرداندن احتمالی تحریم‌های شورای امنیت اقدام کند.»

وی به بخشی از مفاد بیانیه نشست ۱۱ شهریور کمیسیون مشترک برجام نیز اشاره و اعلام کرد طی آن، اعضای باقیمانده برجام بار دیگر تصریح کرده‌اند آمریکا یک دولت عضو برجام نیست و نمی‌تواند روند بازگرداندن تحریم‌های گذشته سازمان ملل را آغاز کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در این نامه که قرار است به عنوان سند شورای امنیت هم ثبت و منتشر شود، اظهار کرد: هدف اعلام شده آمریکا از بین بردن کامل برجام است و راهبرد آن برای نیل به این هدف نیز ایجاد پیچیدگی حقوقی از طریق ارائه تفاسیر یکجانبه دلبخواهانه و استدلال‌های شبه‌حقوقی است.

تخت‌روانچی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مطمئن است که اعضای شورای امنیت بار دیگر با تلاش آمریکا برای سوء استفاده از این شورا و تضعیف اقتدار و اعتبار آن مخالفت خواهند کرد.

گوترش: سازمان ملل هیچ اقدامی برای اعمال مجدد کلیه تحریم ها علیه ایران انجام نخواهد داد

دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش به شورای امنیت گفت نمی تواند هیچ اقدامی درباره اعلامیه ایالات متحده مبنی بر اعمال مجدد کلیه تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران انجام دهد زیرا به نظر می رسد عدم قطعیت در این مورد وجود دارد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، این در حالیست که وزیر امور خارجه ایالات متحده با صدور بیانیه ای و به رغم مخالفت های جهانی، در اقدامی یکجانبه مدعی شد که تمام تحریم های سازمان ملل از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است و تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر به پایان نمی رسد.
بنابراین گزارش،  ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت می گویند این اقدام واشنگتن باطل است زیرا پمپئو از مکانیزمی که بر اساس توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت های جهانی توافق شده بود، استفاده کرده در حالیکه خود ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شده است.
گوترش در نامه ای به شورای امنیت تاکید کرد: به نظر می رسد در این باره عدم اطمینان وجود دارد وقتی همزمان فسخ (تحریم ها) ادامه دارد.

تروئیکای اروپا: تعلیق تحریم‌ها علیه ایران کماکان برقرار خواهد بود

سه کشور اروپایی طرف برجام در نامه‌ای به شورای امنیت تصریح کرده‌اند تعلیق تحریم‌ها علیه ایران بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر کماکان ادامه خواهد داشت.

انگلیس، آلمان و فرانسه در نامه‌ای به شورای امنیت گفته‌اند که به توافق هسته‌ای با ایران پایبند هستند و تعلیق تحریم‌ها علیه ایران، بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز گزارش داده تروئیکای اروپا در نامه‌ای به شورای امنیت گفته‌اند تعلیق تحریم‌ها علیه ایران که در برجام بر سر آن توافق شده‌ است، بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر کماکان برقرار خواهد بود.

آمریکا، انگلیس و آلمان تصریح کرده‌اند هر تصمیم یا اقدام برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، «فاقد اثر قانونی خواهد بود.»

متن این بیانیه به شرح زیر است:

ما در نامه قبلی خطاب به رئیس شورای امنیت در تاریخ ۲۰ اوت ۲۰۲۰ مشترکاً دیدگاه خود را اعلام کرده‌ایم که ابلاغیه‌ای که ایالات متحده ادعا می‌کند ذیل بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت صادر و آن را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده فاقد تأثیرات قانونی است و بنابراین، نمی‌تواند رویه‌های پیش‌بینی‌شده ذیل بند ۱۱ را اجرایی سازد.

نتیجه آنکه، هر گونه تصمیم و اقدام که بر اساس این رویه یا پیامدهای احتمالی آن اتخاذ شده باشند نیز فاقد تأثیرات قانونی خواهند بود.

ما دیدگاهمان را به صورت گسترده در شورای امنیت ابراز کرده‌ایم که رئیس شورا در جمع‌بندی مورخ ۲۵ اوت خود به آن اشاره کرد.

از دیدگاه‌های ابراز شده در بالا این نتیجه گرفته می‌شود که از تاریخ ۲۰ سپتامبر، قطعنامه‌های ۱۶۹۶ (مصوب سال ۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (مصوب ۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (مصوب ۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (مصوب ۲۰۰۸)، ۱۸۴۵ (مصوب ۲۰۰۸) و ۱۹۲۹ (مصوب ۲۰۱۰) کماکان به موجب مفاد بند ۷ (a) قطعنامه ۲۲۳۱ (مصوب ۲۰۱۵) ملغی خواهند بود.

در نتیجه، هر تصمیم یا اقدام با هدف بازگرداندنقطعنامه‌های ۱۶۹۶ (مصوب سال ۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (مصوب ۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (مصوب ۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (مصوب ۲۰۰۸)، ۱۸۴۵ (مصوب ۲۰۰۸) و ۱۹۲۹ (مصوب ۲۰۱۰)  فاقد تأثیرات قانونی خواهند بود.

سه کشور اروپایی به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ در تأیید برجام صادر شده متعهدند. ما تلاش خستگی‌ناپذیری برای حفظ توافق هسته‌ای داشتیم و خود را به تداوم انجام این کار متعهد می‌دانیم.

دولت آمریکا مدعی شده تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از نیمه شب ۲۰ س‍پتامبر احیا خواهند شد.

ظریف: قطعنامه‌ها علیه ایران برنخواهد گشت

وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها می‌دانند قطعنامه‌ها برنمی‌گردد و تنها اعلام می‌کنند اگر کشوری به ایران سلاح بفروشد ما او را تحریم می‌کنیم یعنی می‌دانند قطعنامه‌ها علیه ایران برنخواهد گشت.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در واکنش به ادعای آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه، اظهار داشت: واضح است که کلیه اعضای شورای امنیت به استثنای آمریکا و تنها یک کشور دیگر رسما اعلام کردند که اقدام آمریکا را به رسمیت نمی شناسند.

وی بیان کرد: دو حالت وجود دارد، یک وقت زمانی است که کشورها با آمریکا مخالف هستند اما زمانی هم وجود دارد که این کشورها اعتقاد دارند آمریکا در قضیه ای جایگاهی ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: الان ما حالت دوم را داریم و کشورها معتقدند که آمریکا جایگاهی ندارد.

ظریف متذکر شد: اگر یادتان باشد حدود یک ماه و نیم قبل آمریکایی‌ها قطعنامه‌ای را برای ادامه دادن محدودیت های تسلیحاتی ایران مطرح کردند که البته برخی افراد به اشتباه درباره این قطعنامه می گویند تحریم های تسلیحاتی، در حالی که ایران بعد از قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم تسلیحاتی نبود بلکه برای خرید و فروش سلاح نیاز به مجوز شورای امنیت داشت در حالی که در قطعنامه ۱۹۲۹ ایران تحریم بود و کشورها موظف بودند جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: ما موظف بودیم که از شورای امنیت مجوز دریافت کنیم و این شرایط در پایان ماه اکتبر یعنی پنج سال بعد از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ تمام می‌شد که آمریکایی‌ها قطعنامه‌ای را معرفی کردند و سپس آن قطعنامه را از یک قطعنامه ۳۵ بندی به یک قطعنامه چهاربندی تقلیل دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: با این حال دو کشور با این قطعنامه مخالفت کردند و ۱۱ کشور هم به آن رای ممتنع دادند و لذا حتی نیاز به وتو هم پیدا نکرد چون ۹ رای هم نیاورد.

ظریف اظهار داشت: اما در اینجا یک وضعیت متفاوتی است مبنی بر این که ۱۳ کشور رسماً به رئیس شورای امنیت نامه نوشتند و گفتند که اقدام آمریکا برای استفاده از ساز و کار ماشه غیرقانونی است.

وی اظهار داشت: یک نکته باید مورد توجه قرار گیرد مبنی بر اینکه هم اسم ماشه و هم اسم «اسنپ بک» که آمریکایی ها از آن استفاده می کنند هیچ یک از این اسامی در قطعنامه ۲۲۳۱ و یا در برجام نیامده است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آمریکایی‌ها یک کلک تبلیغاتی در ابتدا زدند چرا که این گونه که ظاهر قضیه نشان می‌دهد، حتی خود آقای پمپئو هم قطعنامه ۲۲۳۱ را نخوانده است.

ظریف گفت: شما می‌بینید که پمپئو بیشتر به صحبت های اوباما یا جان کری استناد می‌کند. به گونه‌ای که می‌گوید که کری گفته است که ما هر وقت بخواهیم می‌توانیم قطعنامه‌ها را بازگردانیم و یا آنکه اوباما فلان چیز را گفته است؛ در حالی که هیچ یک از این موارد در قطعنامه نیست.

وی ادامه داد: اسنپ بک در قطعنامه وجود ندارد. آقای بولتون اخیراً در مقاله‌ای که نوشته، گفته است که ساز و کار بازگرداندن قطعنامه های قبلی یک ساز و کار پیچیده و طولانی است.

ظریف گفت: آمریکایی ها تصمیم گرفتند که از این ساز و کار استفاده نکنند چرا که مطمئن بودند زمانی هم که خارج می‌شوند، اگر می خواستند وارد این ساز و کار شوند، شکست می خورند.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: این در حالی است که پمپئو فکر می‌کند که این ساز و کاری ساده است و آنان اطلاعیه ای می‌دهند و یک ماه بعد قطعنامه ها باز می گردد اما این طور نیست چرا که وی برجام را نخوانده است بلکه فقط به مصاحبه‌ها گوش کرده است و الان هم فکر می‌کنم که منتظر است تا فیلم برجام بیرون بیاید تا بفهمد برجام چیست. در واقع کسانی هستند که کتاب نمی خوانند و منتظر هستند تا فیلم موضوع بیرون بیاید و فکر می‌کنم که پمپئو هم منتظر فیلم برجام است.

ظریف گفت: اما این بار ۱۳ کشور نامه نوشتند و گفتند که آمریکا این حق را ندارد و آن یک کشوری هم که به قطعنامه ادامه محدودیت‌های تسلیحاتی ایران رای داده بود، در این موضوع سکوت کرده است. حتی آن یک کشور هم از آمریکا حمایت نکرد.

وی ادامه داد: آمریکا با چنین وضعیتی مواجه است و این طور نیست که برخی ها ادعا کنند که ساز و کار اسنپ بک برای این است که کشوری بتواند علیرغم مخالفت‌های مابقی کشورها، تحریم‌ها را بازگرداند.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: در حال حاضر همه اعضای شورای امنیت به استثنای خود آمریکا یا سکوت کرده‌اند و یا آنکه نوشته اند که آمریکا اصلاً در این اتاق جایی ندارد که صحبتی را مطرح کند و ما با آن موضوع مخالفت و موافقت کنیم.

ظریف با اشاره به اینکه این شرایط امشب است، گفت: آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند چون ساعت ۱۲ به وقت گرینویچ یا ساعت ۸ شب به وقت واشنگتن یعنی حدود چند ساعت دیگر پایان ۳۰ روز است و قطعنامه ها باز می گردد.

وی تاکید کرد: اما خود آنان هم می‌دانند که این ادعایشان باطل است. بنده توضیح می‌دهم که اگر این قطعنامه ها بازگردد کشور ها باید چه کار کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند که این اتفاق نمی‌افتد، اظهار داشت: در این شرایط آمریکایی‌ها از روش قلدری خود استفاده می‌کنند و گفته‌اند که هرکس به ایران سلاح بفروشد، را تحریم می کنند که این اعلام نشان می‌دهد که خود آمریکایی ها باور ندارند که قطعنامه‌ها باز می گردد.

وی متذکر شد: زمانی که قطعنامه ۱۹۲۹ تصویب شد، آمریکایی ها نگفتند که هر کسی که به ایران سلاح بفروشد تحریم می‌شود چرا که آن قطعنامه شورای امنیت بود اما چون می دانند که این قطعنامه شورای امنیت نیست، مجبورند که به راه‌حل قلدری متوسل شود که آمریکا همیشه از این روش استفاده می‌کند.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند درست است که ما عضو برجام نیستیم اما ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ می توانیم مکانیسم ماشه را فعال کنیم، گفت: بنده در اینجا به مقاله ای از بولتون استناد می کنم چراکه در بین آمریکایی‌ها بولتون تنها کسی است که قطعنامه را خوانده است و کسی است که فرمان اجرایی اوباما را قاب کرده بود و به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهایش در اتاقش قرار داده بود.

ظریف اظهار داشت: روشی که به قول خود آمریکایی ها می توانند با آن اسنپ بک کنند، یعنی خودشان قطعنامه‌ای را ارائه دهند و بخواهند آن را وتو کنند یا رئیس شورای امنیت را مجبور کنند که قطعنامه‌ای را بدهد و بخواهد آن را وتو کند، بنده باز هم به بولتون استناد می کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: این روند حتی می‌تواند حق وتو یا ادعای وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت را مخدوش کند. یکی از دلایلی که بولتون استناد کرده است که چرا با برجام و ۲۲۳۱ مخالف بوده است، این است که می‌گوید این روند درست از آنجایی که ما فکر می‌کنیم به نفع ماست که بتوانیم قطعنامه‌ها را بازگردانیم، همان جا وتوی ما را نابود می‌کند.

وی گفت: بولتون می‌گوید که منافع راهبردی ما در این است که وتو حفظ شود و اخیراً دو مقاله نوشته است که بنده پیشنهاد می‌کنم کسانی که دیدگاه دیگری دارند حتماً ملاحظه کنند و ببینند که خود آمریکایی‌ها چه می‌گویند.

ظریف اظهار داشت: در قطعنامه ۲۲۳۱ اشاره به اعضای برجام شده و در آنجا اسم کشورها را آورده است و در زمان تصویب برجام، آمریکا عضو برجام بود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: یک نفر مثال خوبی می‌زد مبنی بر اینکه شما ازدواج کردید و در سند ازدواج اسم شما به عنوان زوج و اسم فرد دیگری به عنوان زوجه است و شما بعد از چند سال طلاق می گیرید اما پس از چند سال پشیمان می‌شوید و سند ازدواج را به دادگاه می برید و می‌گویید که من در این سند زوج هستم. بله در زمانی که ازدواج کردید، زوج بودید، نه زمانی که خارج شدید. بر این اساس استدلال آمریکایی‌ها هم بی‌معنا است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از خردادماه امسال پیش نویس قطعنامه جدیدی علیه ایران را تهیه و تدوین کردند، گفت: آمریکایی‌ها تلاش زیادی کردند و خودشان را در کنج دیوار قرار دادند؛ آمریکایی‌ها وقتی دیدند آن قطعنامه قبلی به نتیجه نمی رسد گفتند که خیلی ها می گویند ما با پایان محدودیت های تسلیحاتی ایران مخالفیم و ما باید موضوعی را مطرح کنیم که در پی آن تنها اشاره به پایان محدودیت های تسلیحاتی ایران داشته باشد؛ این موضوع را هم مطرح کردند و یک قطعنامه ۳۵ بندی را به یک قطعنامه ۴ خطی تبدیل کردند و لذا این موضوع را هم به رای گذاشتند و نهایتا این موضوع هم دو رای بیشتر نیاورد.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها بعد از موضوعات برشمرده شده به سمت موضوعات اخیر روی آوردند، یعنی همه می دانند که آمریکایی ها روندی را طی کرده اند که در آن روند شکست خورده و حالا یک استدلال کاملا بچه گانه را مطرح می کنند و می گویند اسم ما در این توافق نامه وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت خرید و فروش سلاح با ایران در پی تحریم های ثانویه، تاکید کرد: ببینید آمریکایی ها یک قاعده قلدری را در پی گرفتند که از این قاعده استفاده می کنند و ممکن است در این موضوع هم از آن استفاده کنند البته جامعه بین‌المللی باید در این رابطه تصمیم گیری کند که چگونه می‌خواهد در برابر قلدری آمریکا بایستد.

وی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل نفوذی که آمریکا در بازار مالی دنیا دارد، توانست قلدری اش را در حوزه تحریم های مالی به نتیجه برساند. البته تمام کسانی که این موضوع را رعایت می کنند، می گویند ما علی رغم اینکه می دانیم این مسئله غیر قانونی است، از آن تبعیت می کنیم لذا آمریکا زور دارد و فشار می آورد.

ظریف ادامه داد: اما آن کشورها به این نکته توجه نکردند که همان قاعده برای آنها هم وجود خواهد داشت، یعنی آمریکا با پروژه نورد استریم هم همین کار را خواهد کرد.

وی تاکید کرد: آمریکا حتی در این رابطه یقه نزدیک ترین متحد خود یعنی کشور آلمان را گرفته است و گفته هر کشوری در پروژه نورد استریم خط گازی که رگ حیاتی آلمان است، شرکت کند با آن برخورد خواهیم کرد. لذا این رفتار آمریکایی ها رفتار تازه ای نیست چراکه اگر شما به درستی نگاه کنید امریکا از زمان تشکیل سازمان ملل متحد یعنی از سال ۱۹۴۵ تا امروز، ۱۲۰ مورد تحریم دارد، یعنی آمریکا از تحریم به عنوان یک ابزار روزمره استفاده می کند.

وی تاکید کرد: حتی بنده به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل که سخنرانی دارم، در آن جا نقشه ای نشان خواهم داد که در آن نقشه نشان می دهد که آمریکا تمام دنیا به غیر از نقاط کوچکی را تحت تاثیر تحریم های خود قرار داده است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: این موارد همگی یک واقعیت است و از قلدری آمریکا در جهان نشئت می‌گیرد. البته زمان این قلدری هم رو به پایان است و برای همین است که چین تلاش می کند تا از یوآن و یا اینکه اروپا از یورو استفاده کند چراکه می دانند این مسئله به مانند چماقی است که آمریکا علیه جامعه جهانی از آن استفاده می کند.

وی با بیان اینکه اروپایی ها از اول انقلاب تاکنون به ما سلاح نفروخته اند، اظهار داشت: به لطف خدا و با تلاش بزرگان ما در نیروهای مسلح ما توانستیم در بسیاری از موارد خودکفا باشیم. در مواردی که نیاز به خریدهای تسلیحاتی داریم، از این به بعد محدودیت سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد برداشته می شود و کشورها این اجازه را دارند که با ایران معامله تسلیحاتی کنند.

ظریف بیان کرد: ما هیچ وقت از بزرگترین خریداران سلاح در جهان نبودیم و اگر به نقشه دنیا نگاه کنید می بینید که در حال حاضر یک چهارم از خریدهای تسلیحاتی دنیا در منطقه خلیج فارس انجام می شود و ایران در این خریدهای تسلیحاتی هیچ حضوری ندارد.

وی ادامه داد: لذا از این به بعد ما می توانیم نیازهای خودمان را از کشورهایی که با ما ارتباط راهبردی دارند مثل روسیه و چین برآورده کنیم. البته ما در بسیاری از زمینه های دفاعی خودکفا هستیم و توان صادرات سلاح به سایر کشورها را نیز داریم.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: بعید است که تحریم های ثانویه آمریکا مانعی بر سر راه این کشورها در این حوزه باشد.

ظریف با اشاره به تحریم ثانویه آمریکایی ها در موضوع بازرسی کشتی ها، گفت: ما باید این دو مسئله را از هم جدا کنیم؛ اگر آمریکا ادعا کند که قطعنامه ۱۹۲۹ بازگشته – البته آمریکا با تحریم های ثانویه که انجام می دهد خود به خود می گوید که این تحریم ها بازنگشته است چراکه اگر بازگشته بود این مسئله معنای دیگری داشت – چه اتفاق رخ می داد؟ طبق مقررارت ملل متحد وقتی قطعنامه لازم الاجرایی صادر می شود، کشورها موظفند تا در قوانین داخلی خود این موارد را بیاورند.

وی گفت: این به این معناست که اگر قطعنامه گفته کشورها حق ندارند به ایران سلاح بفروشند باید این موضوع را در قوانین داخلی خودشان تصویب کنند و باید به یک کمیته ای که در شورای امنیت تشکیل می شود گزارش دهند.

ظریف بیان کرد: یعنی این مسئله حائز چندین مکانیزم است. لذا هیچ کدام از این موارد در موضوع فوق اتفاق نمی افتد چراکه قطعنامه ای وجود ندارد. وقتی که قطعنامه ۱۹۲۹ تصویب شد، همه این موارد رخ داد یعنی بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ اکثر کشورها رفتند و قوانین داخلی خود را لغو کردند.

وی افزود: یکی از دلایلی که اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به طول انجامید، به این خاطر بود که باید کشورها می رفتند و همان قوانینی را که برای قطعنامه ۱۹۲۹ تصویب کرده بودند، لغو می کردند.

ظریف بیان کرد: در حال حاضر اکثر کشورها مقررات قطعنامه ۱۹۲۹ را لغو کرده اند در غیر این صورت مجدداً باید این موضوع را برگردانند که این اتفاق رخ نخواهد داد. همچنین دبیر خانه سازمان ملل باید هیئت مذکور را تشکیل دهد که این دبیرخانه هم ایجاد نخواهد شد. همچنین شورای امنیت باید کمیته ۱۵ نفره نظارت را ایجاد کند که آن هم تشکیل نخواهد شد.

وی تاکید کرد: آمریکا احتمال دارد این موضوع را مطرح کند که قطعنامه۱۹۲۹ برگشته و آنان طبق بندهای این قطعنامه حقوقی دارند که این به معنای راهزنی دریایی است. آمریکا اگر بخواهد مانعی ایجاد کند – درست است که آمریکا می گوید که قطعنامه ۱۹۲۹ را اجرایی می کنم- اما باید بداند که از نظر جامعه بین المللی قرارداد ۱۹۲۹ وجود ندارد که بخواهد آن را اجرایی کند. لذا نهایتا آمریکا خواهد گفت که هر کشوری که می خواهد از اینجا رد شود، باید ده تومن به من باج دهد و آمریکا به دنبال ایجاد این وضعیت است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا قبلا هم این اقدام را انجام داده و کشتی هایی که متعلق به ایران هم نبودند و میعانات ایران را حمل می‌کردند را در نزدیکی ونزوئلا ضبط کرده است لذا آن کشورها رفتند و به دادگاه شکایت کردند چراکه این اقدام آمریکایی ها راهزنی دریایی است و درحال حاضر هم اگر این اتفاق بیافتد راهزنی دریایی است و حتما جمهوری اسلامی هم در این زمینه واکنش نشان خواهد.

ظریف تصریح کرد: البته ما معتقدیم این یک ژست سیاسی است و آمریکایی ها وارد این حوزه نخواهند شد. ما به همه اعلام می کنیم و خواهیم کرد که آمریکا اگر بخواهد به ادعای ۱۹۲۹ چنین اقدامی را انجام دهد، از نظر قوانین بین المللی، اقدامش راهزنی دریایی است و با آن برخورد خواهد شد و آمریکا هم مسئول عواقب آن خواهد بود.

بلومبرگ: ترامپ به دلیل خارج شدن از برجام، اختیار و حقی برای بازگرداندن تحریم‌ها ندارد

همزمان با ادعای وزارت امور خارجی آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران، تارنمای رسانه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی نوشت: واشنگتن در حالی اعلام کرده تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بار دیگر اعمال می‌شوند که به اعتقاد بیشتر کشورهای جهان دولت ترامپ به دلیل خارج شدن از برجام، اختیار و حقی برای بازگرداندن این تحریم‌ها ندارد.

به گزارش شفقنا از ایرنا، در ادامه این مطلب بامداد یکشنبه تارنمای بلومبرگ آمده است: از زمان خارج شدن آمریکا از برجام، دولت ترامپ تلاش کرده توافق هسته ای با ایران را تضعیف کند که در این راستا دست به تشدید تحریم ها علیه ایران و حتی تهدید هم پیمانانش نیز زده است

این گزارش بلومبرگ می افزاید: این اقدامات دولت ترامپ منجر به اتحاد برخی هم پیمانان آمریکا از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان با روسیه و چین با هدف نجات برجام شده است. حمایت این کشورها از توافق هسته ای با ایران باعث انزوای واشنگتن در شورای امنیت سازمان ملل شده و بیشتر کشورها معتقدند آمریکا به این دلیل که عضو برجام نیست، حقی برای درخواست بازگردانده شدن تحریم های بین المللی علیه ایران را ندارد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران با صدور بیانیه ای و به رغم مخالفت جهانی، در اقدامی یکجانبه مدعی شد که تمام تحریم های سازمان ملل از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا درحالی مدعی از سرگیری تحریم ها از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شده است که چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل با رد پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، مخالفت صریح خود را با آن اعلام کرد و بجز آمریکا، تنها کشور دومنیکن به آن رای مثبت داد.

رویترز؛ متحدان دیرینه ایالات متحده: اقدام واشنگتن باطل است

دولت دونالد ترامپ اعلام کرد که کلیه تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران باید بازگردد و تحریم تسلیحاتی ایران مطابق با توافق هسته ای در اواسط ماه اکتبر منقضی نخواهد شد. این در حالیست که ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد ، از جمله متحدان دیرینه ایالات متحده ، می گویند این اقدام واشنگتن باطل است.  دیپلمات ها تاکید می کنند، به احتمال زیاد تعداد کمی از کشورها اقداماتی را که بر اساس توافق سال ۲۰۱۵ میان قدرت های جهانی و ایران توافق شده بود که لغو شود را دوباره اعمال کنند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، بر اساس توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران با قدرت های جهانی، تحریم تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت که در سال ۲۰۰۷ وضع شده است در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می شود.
آمریکا این توافق را ترک کرده و حالا طرف های باقی مانده در توافق هسته ای گفته اند که به حفظ توافق متعهد هستند. ایران هم گفته است که علیرغم اقدام ایالات متحده در سازمان ملل متحد ، در این توافق می ماند.
انگلیس ، فرانسه و آلمان روز جمعه در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند: ما بی وقفه برای حفظ توافق هسته ای کار کردیم و متعهد به انجام آن هستیم.
رویترز می نویسد: آمریکا با اینکه توافق هسته با ایران را در سال ۲۰۱۸ ترک کرده است  اما مدعی است که  قطعنامه ۲۰۱۵ هنوز از ایالات متحده  به عنوان یکی از طرفین توافق  نام می برد.
ترامپ حتی برای پیشبرد اهداف خود مدعی شده که قصد دارد دستورالعمل اجرایی صادر کند تا هر کسی که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد را نقض می کند ، مجازات کند.
رویترز می نویسد:  بر اساس گفته های مقامات ارشد، ایران مصمم است که به توافق هسته ای متعهد بماند و امیدوار است که پیروزی جو بایدن ، رقیب سیاسی ترامپ در انتخابات ۳ نوامبر ، این پیمان را نجات دهد. بایدن هم که هنگام مذاکرات هسته ای، معاون اوباما بود ، گفت که اگر ایران توافق خود را از سر بگیرد ، دوباره به توافق می پیوندد.
اندرو بیتس ، سخنگوی ستاد انتخاباتی بایدن گفت: اگر ایران به توافق هسته ای کاملاً پایبند باشد ، ایالات متحده مجدداً به توافق می پیوندد و بر اساس آن توافق می کند.
وی در عین حال مدعی شد که با متحدانش تلاش می کند تا اقدامات بی ثبات کننده ایران را مدیریت کند.

تخت روانچی: شناکردن بر خلاف جریان بین‌المللی باعث انزوای بیشتر آمریکا می شود

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه «مهلت غیرقانونی و دروغین ایالات متحده فرا رسیده و از بین رفته است»، گفت: ادعای آمریکا برای مکانیسم ماشه بی‌ربط و بی اعتبار است.

مجید تخت روانچی شنبه شب در صفحه توئیتری خود با اشاره به ادعای آمریکا برای بازگشت تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران که به موجب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا لغو شده بود، این مطلب را نوشت.

آمریکایی‌ها در ادعایی خود خوانده، اعلام کردند این تحریم‌ها از ساعت ۲۰ امشب اجرایی شده است، در حالی که اعضای شورای امنیت و همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد، با این ادعا مخالفت کرده اند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان بر این نظر استوارند که ایالات متحده یک عضو مشارکت‌کننده برجام نیست، بنابراین ادعای «مکانیسم ماشه» آن باطل و بی اعتبار است.

تخت‌روانچی ادامه داد: ایالات متحده همچنان ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و شناکردن در خلاف جریان بین‌المللی تنها باعث انزوای بیشتر آن می شود.

آمریکا از سال گذشته پس از ناکامی از سیاست فشار حداکثری که تصور می‌کرد منجر به فروپاشی برجام، خروج ایران از این توافق و دستاویزی برای اعمال تحریم‌های لغو شده پیشین شورای امنیت خواهد یافت، بر آن شد تا به طور یکجانبه مانع از اتمام برخی محدودیت‌های موجود در ۲۲۳۱ شود.

از این رو در وهله نخست فرمانده وقت سپاه قدس ایران را ترور کرد که نام وی در ضمیمه ۲۲۳۱ به عنوان کسی مطرح شده بود که محدودیت مسافرتی دارد؛ سپس پمپئو با سفر به کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس، فرانسه و آلمان به دنبال آن بود تا این کشورها را بر لزوم تداوم محدودیت تسلیحات متعارف ایران مجاب کند.

با دست رد اروپایی‌ها که به خوبی می‌دانستند این کار یعنی پایان برجام و تلاش دیپلماتیک جمعی برای اجرای رژیم منع گسترش سلاح‌های اتمی خواهد بود، وزیر خارجه آمریکا تحت فشار لابی صهیونیستی و سعودی به ویژه بنیاد تروریستی دفاع از دموکراسی بر آن شد تا به طور بکجانبه برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران اقدام کند، بر این اساس ابتدا قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه داد که حدود ۱۳ صفحه و شامل شدیدترین اقدامات بازرسی و مقابله‌ای با ایران می‌شد، این پیش نویس، قبل از هرگونه طرح در شورای امنیت با مخالفت جمعی مواجه شد.

آمریکا برای موجه کردن خود، قطعنامه را به ۴ پاراگراف تقلیل داد که خواسته اصلی آن، تداوم ممنوعیت فعلی تسلیحاتی علیه ایران بود. این پیش نویس با وجود مخالفت‌های اولیه، به اصرار آمریکا در شورای امنیت طرح شد که با ۲ رای منفی، ۱۱ رای ممتنع و ۲ رای مخالف به تصویب نرسید.

با این شکست پیاپی، وزیر خارجه ترامپ در ادامه خصومت با ایران، شخصا در سازمان ملل حضور یافت و نامه به اصطلاح درخواست بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت را به رئیس اندونزیایی آن در ۲۰ اوت تحویل داد و مدعی شد که با این اعلان، شمارش معکوس برای بازگردانده شدن تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران آغاز شده است.

اما در همان روز، ۱۳ عضو شورای امنیت در نامه‌های متعددی به رئیس شورا اعلام کردند، درخواست آمریکا به دلیل آنکه ترامپ به طور رسمی در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به مشارکت این کشور در برجام پایان داده است، باطل و فاقد اعتبار است.

به موجب ۲۲۳۱، در صورتی که یکی از اعضای مشارکت‌کننده برجام اعلام کند به دلیل نقض تعهدات ایران باید قطعنامه‌هتی پیشین باز گردد، هر یک از اعضای شورا می‌توانند در مدت ۱۰ روز قطعنامه‌ای را به رای بگذارند که خواستار ادامه لغو تحریم‌ها باشد، اگر در این مدت هیچ عضوی چنین قطعنامه‌ای را ارائه ندهد، رئیس شورا می‌تواند این کار را انجام دهد.

با گذشت ۱۰ روز از ادعای آمریکا، سفیر اندونزی که ریاست وقت شورا را داشت، در نشست پایان ماه اوت پس از آنکه نمایندگان روسیه و چین خواستار مشخص کردن نتایج مذاکرات مربوط به درخواست آمریکا برای مکانیسم ماشه شدند، اظهار کرد با توجه به نظر اکثریت اعضا، درخواست آمریکا وجاهت قانونی ندارد و شورا نمی‌تواند اقدام بیشتری انجام دهد.

به این ترتیب، شورای امنیت در اساس درخواست آمریکا را به رسمیت نشناخت تا بخواهد درباره آن اقدامی انجام دهد.

این موضع در اظهارات رئیس فعلی شورای امیت یعنی سفیر نیجر هم تاکید و تایید شد.

برای بازگردانده شدن تحریم‌های سازمان ملل، دبیرخانه سازمان باید کمیته تحریم تشکیل دهد و بودجه آن هم به تصویب شورای امنیت برسد. از این رو، اظهار نظر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست خبری روز چهارشنبه، نشان داد عزمی در دبیرخانه برای اعتبار بخشیدن به ادعای آمریکا وجود ندارد. وی تاکید کرد تفسیر قطعنامه‌های شورا به عهده شورا است و هرگونه آنها عمل کنند، ما هم بر آن اساس اقدام می‌کنیم.

با این حال آمریکا در نظر دارد بر اساس سیاست قلدرمآبانه پیشین خود، این بار هم بر خلاف مخالفت جهانی، تحریم‌های شورای امنیت را در قالب تحریم‌های ثانویه اعمال کند. موضوعی که در عمل جدید نیست و پیش از این هم در تروریسم اقتصادی دولت ترامپ علیه مردم ایران به کار گرفته شده بود.

روسیه: دردآور است که ببینیم آمریکا اینگونه خود را تحقیر می‌کند

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد به اصرار واشنگتن برای تضعیف قوانین بین‌المللی با ادعای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و نوشت: دردآور است که ببینیم یک کشور بزرگ اینگونه خود را تحقیر می‌کند.

«دیمیتری پولیانسکی» معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد بامداد یکشنبه در پیامی توییتری نوشت: به نظر می‌رسد ایالات متحده با تحمیل اراده خودخواهانه خود به دیگران، بر تضعیف قوانین بین‌المللی اصرار می‌ورزد. آیا این است «نظم بین‌الملل قاعده‌محوری» است که همکارانمان آمریکایی‌مان شدیدا از آن حمایت می‌کنند و در آن کلوپی محدود از کشورها قواعد را تعیین می‌کنند.

دیپلمات بلندپایه روسی به اشاره به ادعای آمریکا برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از بامداد یکشنبه، افزود: خیلی دردآور است که می‌بینیم یک کشور بزرگ اینگونه خود را تحقیر می‌کند و با هذیان‌گویی لجوجانه با دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل مخالفت می‌کند.

وی تاکید کرد که دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه گذشته به صراحت گفتند که ادعای ایالات متحده درباره فعال شدن مکانیسم ماشه غیرقانونی است. “آیا واشنگتن کر است؟”

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران با صدور بیانیه‌ای و به رغم مخالفت جهانی، در اقدامی یکجانبه مدعی شد که تمام تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا درحالی مدعی از سرگیری تحریم‌ها از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شده است که چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل با رد پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، مخالفت صریح خود را با آن اعلام کرد و بجز آمریکا، تنها کشور دومنیکن به آن رای مثبت داد.

همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به جز دومینیکن، به همراه ریاست این شورا اعلام کرده‌اند که آمریکا به دلیل خروج از برجام در جایگاهی نیست که بتواند مکانیسم ماشه را فعال کند و شورای امنیت هیچ اقدامی در این خصوص نخواهد کرد.

نظر شما