شناسهٔ خبر: 42695096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

نامه 3 کشور اروپایی به شورای امنیت در مخالفت با طرح آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران

این 3 کشور اروپایی تاکید کرده‌اند هر تلاش با تصمیم برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی سابق شورای امنیت علیه ایران،فاقد وجاهت قانونی است.

صاحب‌خبر -

3 کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان در نامه‌ای به شورای امنیت با ادامه حمایت از اجرای توافق برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت، اعلام کرده‌اند با بازگرداندن تحریم‌های ملغی شده شورای امنیت علیه ایران، مخالف‌اند.

 به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، در گرماگرم تلاش‌های دولت ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، متحدان اروپایی واشنگتن ضمن اعلام حمایت از برجام تاکید کرده‌اند تعلیق تحریم‌های ایران بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر (30 شهریور 1399) نیز ادامه خواهد یافت.

این 3 کشور در موضعی مغایر با ایالات متحده آمریکا  تاکید کرده‌اند هر تصمیم یا اقدامی برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت ملل متحد علیه ایران فاقد اثر و وجاهت قانونی است.

رهبران تروئیکای اروپایی/عکس آرشیوی

نامه 3 کشور اروپایی به شورای امنیت در مخالفت با طرح آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران

آنها در نامه خود نوشتند:" سه کشور اروپایی به اجرای کامل قطعنامه2231 که در سال 2015  در تأیید برجام صادر شده متعهدند. ما تلاش خستگی‌ناپذیری برای حفظ توافق هسته‌ای داشتیم و خود را به تداوم انجام این کار متعهد می‌دانیم."

این 3 کشور اروپایی تاکید کرده‌اند هر تلاش با تصمیم برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی سابق شورای امنیت علیه ایران (6 قطعنامه تحریمی مصوب شورای امنیت در فاصله سال‌های 2006 تا 2010 که به واسطه قطعنامه 2231 شورای امنیت در تایید برجام ملغی شده‌اند) فاقد وجاهت قانونی است.

نامه تروئیکای اروپایی به شورای امنیت که به امضای نمایندگان دایم این 3 کشور در سازمان ملل رسیده است.

نامه 3 کشور اروپایی به شورای امنیت در مخالفت با طرح آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران

"مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرده از تاریخ 20 سپتامبر (30 شهریور) با اعمال مکانیسم ماشه از سوی ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت، تحریم‌های سابق شورای امنیت علیه ایران دوباره احیا خواهند شد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این ادعای وزیر خارجه آمریکا گفته‌اند، از روز 20 سپتامبر هیچ اتفاق جدیدی نخواهد افتاد. حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در اظهاراتی گفت شکست ایالات متحده آمریکا در عدم همراهی اعضای شورای امنیت با خواسته‌های ضدایرانی واشنگتن، یک پیروزی و دستاورد بزرگ برای دیپلماسی جهانی ایران است.

رویترز نیز در خبر خود درباره نامه 3 کشور اروپایی به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل، از عدم  همراهی 13 کشور عضو شورای امنیت با خواسته واشنگتن در احیای  قطعنامه‌های تحریمی ملغی شده شورای امنیت علیه ایران خبر داده است. به نوشته رویترز این کشورها استدلال واشنگتن در زمینه احیای تحریم های ایران را سست می دانند چون معتقدند آمریکا با خروج یکجانبه از برجام، حق احیای تحریم‌های ایران و توسل به مکانیسم ماشه را از خود سلب کرده چون دیگر عضوی از برجام نیست.

همزمان 6 سناتور تندرو جمهوریخواه آمریکایی با ارسال نامه‌ای به ترامپ از او خواسته‌اند تا بخش مالی ایران را به طور کامل تحت تحریم قرار دهد و ارتباط سیستم مالی ایران با شبکه جهانی"سوییفت" را به طور کامل مسدود کند.

رویترز در خبری جداگانه مدعی شده دونالد ترامپ طی روزهای آتی با صدور فرمان اجرایی جدیدی مجوز مجازات مالی کشورها و شرکت‌های خارجی را در صورت همکاری تسلیحاتی با ایران پس از تاریخ 18 اکتبر 2020 صادر خواهد کرد.

 تاریخ 18 اکتبر زمانی است که بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت و توافق برجام تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران لغو خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران قادر خواهد بود در بازار جهانی تسلیحات با کشورها و شرکت های خارجی معامله کند. آمریکا به شدت در تلاش و تکاپو است تا مانع این کار شود.




بیشتر بخوانید:

*ظریف: قطعنامه تمدید تحریم رای نمی‌آورد

*
خبرگزاری فرانسه: پیش بینی شکست امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت

*
شکست آمریکا در شورای امنیت برای تمدید تحریم ایران/ ۲ موافق - ۱۱ ممتنع - ۲ مخالف

 

 

نظر شما