شناسهٔ خبر: 42670929 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

انتشار سه نامه عجیب به استراماچونی و مارک ویلموتس در طرفداری

سامان خدائی

به نظر می رسد اتفاقاتی که در ماجرای مارک ویلموتس رخ داد، برای استقلال و استراماچونی هم در حال تکرار است. نامه نگاری ها و مذاکراتی که جز عصبانی کردن طرف مقابل و مدرک دادن به او برای شکایت احتمالی در فیفا، حاصل دیگری ندارد. با مرور سه نامه ارسال شده از طرف احمد سعادتمند، اسماعیل خلیل زاده و مهدی تاج برای آندره آ استراماچونی و مارک ویلموتس می بینیم که این متد در مدیران فوتبال مان مشترک است!

صاحب‌خبر -

باشگاه استقلال بعد از اینکه یک مذاکره با استراماچونی در ایتالیا کرد، بیش از 20 روز مرد ایتالیایی را منتظر پاسخ گذاشت. در نهایت با ارسال ایمیلی، استقلال از استراماچونی عذرخواهی کرد و مدعی شد باشگاه نتوانسته مجوز بازگشت تو به ایران را بگیرد!

به گزارش طرفداری، نکته عجیب این ایمیل، بخش پایانی نامه است که استقلال به استراماچونی می گوید طلب 900 هزار یورویی از باشگاه ندارید و حداکثر طلبت 500 هزار یورو است! صرف نظر از اینکه نیازی به این جملات در نامه استقلال به استراماچونی نبود، این جملات یک مدرک خوب و برگ برنده به استراماچونی داد که نشان دهنده روش غلط مذاکره مدیران ایرانی است!

بسیاری از مدیران فوتبال ایران سه مرحله در مذاکرات خود دارند، اول حرف های طرف مقابل را می شنوند، بعد می گویند فکر می کنیم و پاسخ می دهیم. اگر توافق شد که شد، اگر نه، مدیر ایرانی زیر میز مذاکره می زند و طرف مقابل مذاکره را عصبی می کند. ماحصل این رفتار، چیزی جز یک شکایت و پرونده جدید علیه فوتبال ایران نیست.

سعادتمند بدون تیم حقوقی به ایتالیا رفت

استراماچونی یک قرارداد جداگانه با باشگاه استقلال داشت. قراردادی که استقلال مدعی بود استراماچونی باید به آن برگردد. احمد سعادتمند با وجود این که می دانست استراماچونی درس حقوق خوانده و یک تیم وکالت قوی دارد، بدون حتی یک حقوقدان در کنار خود به ایتالیا سفر کرد. مشخص نیست که مدیریت استقلال در این سفر چه مدارکی به استراماچونی داده است اما با خواندن ایمیل باشگاه استقلال به استراماچونی که امروز منتشر شد، مدرک جدیدی دیده می شود.

استقلال به استراماچونی می گوید 900 هزار یورو طلب نداری، از سال اول خود 500 هزار یورو طلب داری!

استراماچونی به راحتی می تواند این مدارک را به فیفا ارائه کند. استراماچونی با صحبت هایش در ماه های اخیر، مذاکراتش و مکاتباتش با باشگاه، به راحتی می تواند ثابت کند خواهان بازگشت به استقلال و قراردادش بوده است. همچنین استراماچونی با ارقامی که در نامه آمده، امکان اثبات ادعای کاهش دستمزدش توسط باشگاه استقلال را دارد. "فقط 500 یورو طلب داری."

فدریکو و آندریای عزیز
امیدوارم در نهایت سلامت و تندرستی این نامه به دست تان برسد
در وهله اول به خاطر صبوری شما در طول دو روز ملاقات های حساس ما که جهت حل دوستانه دعوی طرفین قبل از رسیدگی فیفا و دغدغه های فنی آینده استقلال صورت گرفت تشکر می کنم. 
همان طور که مطلع هستید، طبق قرارداد قبلی بر روی جزییات بحث کردیم و به توافقی شفاهی که نیازمند یکسری کارهای اداری بود دست یافتیم. همان طور که می دانید، در این راستا به مجوز سازمان لیگ فوتبال ایران و فدراسیون فوتبال ایران نیاز است. ما در این رابطه در تاریخ 6 سپتامبر 2020 (16 شهریور 1399) نامه ای برای سازمان لیگ فوتبال ایران فرستادیم تا مجوز مربیگری آندره آ استراماچونی در استقلال برای فصل آینده را صادر کند.
متأسفانه در روز 9 سپتامبر 2020 (19 شهریور) از سوی سازمان لیگ فوتبال ایران پاسخ منفی دریافت کردیم. تمام تلاش مان را کردیم ولی نتوانستیم آن ها را قانع کنیم.
در ضمن، در خصوص ادعای شما مبنی بر بدهی های باشگاه به آندره آ از فصل گذشته، با در نظر گرفتن جرایم و منافع تمامی طرفین، دپارتمان حسابداری باشگاه ما نشان می دهد که حداکثر 500 هزار یورو برای فصل 2020-2019 قابل پرداخت به آندره آ است، نه 900 هزار یورو. بر همین اساس باشگاه موافق پرداخت 900 هزار یورو برای فصل 2020-2019 نیست.
بنابراین با هدف شفاف سازی و حفظ رعایت اصول اخلاقی مذاکره، با تأسف اعلام می کنیم که روند اداری همکاری ما امکان پذیر نیست. امیدوارم در آینده بتوانیم با هم همکاری کنیم.
با احترام

در آن طرف ماجرا، نگاهی به نامه های آندره آ استراماچونی بیاندازید. او یک مدرک هم به دست باشگاه نمی دهد. استراماچونی هم خودش حقوق دان است و هم تیم حقوقی کنار خود دارد. ولی استقلال ناشیانه مدرکی به استراماچونی داد که به وسیله آن مرد ایتالیایی می تواند پول هر دو سالش را با شکایت از باشگاه بگیرد. استقلال هم به استراماچونی مدرک داد و هم او را عصبانی کرد!

نامه خلیل زاده به استراماچونی در دی ماه 98 و تعیین ضرب العجل برای او!

پس از خروج استراماچونی از ایران، باشگاه استقلال تیمی را برای مذاکره با او به فرستاد. باشگاه با هر واسطه و شکلی از استراماچونی خواهش کرد به مذاکره کند. در نهایت مرد ایتالیایی راضی تا وکیلش، ماتزیلی را برای مذاکره بفرستد. در مذاکره به ماتزیلی تضمین دادند که استراماچونی برگردد، کل پولش یک جا پرداخت می شود. نمایندگان استقلال حتی حاضر به دادن ضمانت در این خصوص شدند. نکته جالب در پایان مذاکره کوتاه نمایندگان استقلال با ماتزیلی این بود که وکیل استراماچونی حاضر نشد در پایان گفتگو دست بدهد. استراماچونی به او گفته بود که به هیچ وجه با نمایندگان باشگاه دست نده چرا که آن ها عکس می گیرند و عکس را به عنوان صورت گرفتن توافق منتشر می کنند!

بعد از اینگونه تحقیرها و سختی ها برای مذاکره، استراماچونی راضی شد که شرایطش را اعلام کند. مدیران استقلال یا احساس کردند نمی توانند پول استراماچونی را بدهند یا اجازه بازگشت او داده نمی شود. پس یک نامه تند به او فرستادند و طبق معمول مرد ایتالیایی را عصبانی کردند. عصبانیت استراماچونی در واکنشش به این نامه پیداست. او گفت اصلا مذاکره ای در کار نبوده!

باشگاه در این نامه به استراماچونی تا پایان روز 11 دی 98 مهلت پاسخگویی می دهد. جالب اینجاست که نامه در همین روز ارسال شده است!

روز 12 دی 98 فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی استقلال معرفی شد!

تصویر و متن این نامه را می بینید و می خوانید:

آقای استراماچونی گرامی
سال جدید را به شما تبریک می گوییم و امیدوار هستیم در سال پیش رو اتفاقات خوبی در انتظارتان باشد
از آنجایی که مبلغ 159,541.75 یورو به حساب تان واریز شد و همچنین بر طبق مذاکرات سه روزه ای که در دوحه قطر که طی آن وکلای هر دو طرف در مورد تمامی شرایط به توافق رسیدند، ما محترمانه از شما تقاضا می کنیم که تا ساعت 23:59 امروز 1 ژانویه 2020 (به وقت محلی تهران) به ما اطلاع بدهید که بر اساس تصمیم نهایی خود، برای ملحق شدن به تیم به تهران می آیید یا نه. 
از مساعدت و حسن توجه شما صمیمانه متشکریم
با احترام
اسماعیل خلیل زاده

داستان مشابه در نامه نگاری تاج و ویلموتس

زمانی که ویلموتس قراردادش را فسخ و به ترکیه رفت، فدراسیون با عجله دو میلیون یورو پول نقد به ترکیه برد تا مرد بلژیکی را راضی کند. ویلموتس به قدری از دریافت دو میلیون یورو شوکه شد که گوشی خود را درآورد و مشغول سلفی گرفتن با پول ها شد. او عکس سلفی با دو میلیون یورو نقد ارسالی از ایران را برای همسرش در بلژیک فرستاد. جالب اینجاست که مرد بلژیکی از نمایندگان فدراسیون پرسید که من یک و نیم میلیون یورو طلب دارم، چرا دو میلیون یورو می دهید؟

نمایندگان فدراسیون پاسخ دادند این نشان دهنده حسن نیست ماست. قصد داریم همکاری را ادامه دهیم و حتی قرارداد جدیدی بنویسیم. کار به جایی رسید تا برای منصرف کردن ویلموتس از سفر به بلژیک برای آوردن وسایل شخصی اش، نماینده فدراسیون برای او البسه و چمدان و حتی لباس زیر خرید تا مرد بلژیکی راضی به بازگشت و حضور در تهران شود!

بعد که نظرمان عوض می شود و خواهان قطع همکاری هستیم، باز هم نامه ای با لحن بد می دهیم. به جای قرار محترمانه برای مذاکره، به ویلموتس پیغام می فرستند که طلبی از ما نداری، بدهکار هستی و سه ماه بیشتر غرامت نمی گیری! همزمان نامه ای که می بینید برای او ارسال می شود:

در پاسخ به آقای مارک ویلموتس و آقای مانو فرارا
اگرچه رفتار، حالات و ادبیات استفاده شده از سوی شما در مکاتبات‌تان به دور از عرف موجود در نظم اداری است، ما به جوابیه آخرین نامه تان در تاریخ 27 نوامبر 2019 ارجاع می کنیم. 
به همین ترتیب برای ما جای تعجب ندارد که تمایلی به اظهار نظر در این رابطه ندارید، چرا که در طول چند نامه نگاری قبلی هم بر اتخاذ همین رویه پافشاری کردید.
با این حال به موجب این نامه تایید می کنم که در تاریخ، زمان و محل پیشنهادی، شخصا آقای ویلموتس را ملاقات خواهم کرد. 
با احترام
مهدی تاج

حال از ویلموتس طلبکار نشدیم که هیچ، بیش از 6 میلیون یورو باید غرامت بدهیم!

متد مشابه مدیران فوتبال ایران در مذاکرات

اگر دقت کنید، ادبیات هر سه نامه مشابه است. مدیران متفاوت هستند ولی ادبیات همان است. انگار همه یک خواستگاه مشترک دارند و یک متدی وجود دارد که مدیران ایرانی از روی دست هم چنین کاری انجام می دهند.

نامه می فرستیم و به این فکر نمی کنیم در ماجرای استراماچونی هم اتفاقات پرونده ویلموتس تکرار می شود. فکر نمی کنیم که ممکن است استراماچونی مانند ویلموتس همه مدارک را جمع کند و به فیفا ببرد. مطمئن باشید این بازی اینجا تمام نمی شود. قطعا با شکایت تازه ای طرف هستیم و کسی نمی پرسد آقای سعادتمند، این چه مذاکره و این چه نامه ای بود؟

شب جام حذفی احمد سعادتمند مدعی شد تمام تلاشش برای بازگشت استراماچونی را انجام می دهد. تمام تلاش نامه روز 16 شهریور به سازمان لیگ برای استعلام امکان حضور مربی خارجی بود؟ این را که هوشنگ نصیرزاده در همان پرواز مشهد - تهران گفته بود! نصیرزاده حین پرواز به سراغ سعادتمند رفت و گفت با بازگرداندن استراماچونی موافقت نمی شود!

تا وقتی مدیران فوتبال ایران یاد نگیرند که مذاکره به تیم حقوقی قدرتمند نیاز دارد، چنین مشکلاتی خواهیم داشت.

نظر شما