شناسهٔ خبر: 42670161 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سازش قریب الوقوع عربستان با رژیم صهیونیستی/ خیانت ملک سلمان هم علنی می شود؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) گفت که عادی‌سازی رسمی و قریب‌الوقوع با عربستان سعودی را دور از ذهن نمی‌داند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «یوسی کوهن» رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد)، شامگاه روز چهارشنبه، در گفت‌و‌گو با «دانا فایس» خبرنگار سیاسی کانال «12» تلوزیون این رژیم از احتمال سازش رسمی ریاض با تل‌آویو خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری «عرب48»، رئیس موساد در پاسخ به سؤالی در ارتباط با اینکه در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا امکان امضای توافق‌ عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی وجود دارد یا خیر گفت: «من برآورد می‌کنم که امکان دارد این اتفاق بیفتد».
در همین خصوص، کوهن در گفت‌و‌گو با کانال 13 تلوزیون رژیم صهیونیستی گفت: «بسیار امید دارم که توافق با سعودی در دسترس قرار گیرد». وی افزود: «تلاش‌های بسیاری در حال انجام است تا کشورهای بیشتری در همان فضای صلح و عادی‌سازی روابط با اسرائیل قرار گیرند. من این تلاش‌ها را بسیار تأیید می‌کنم. من مجاب شده‌ام که این ممکن است و صددرصد منتظر اخبار خوشی هستم. امیداورم این مسئله امسال باشد».
رئیس موساد در ارتباط با سطح امنیتی توافق‌های صلح صورت گرفته با کشورهای عربی ادعا کرد: «توافق‌های امضا شده با بحرین و امارات پیامی بسیار عظیم است؛ پیامی که از ایده حمایت اسرائیل فراتر رفته است. توافق‌ها تغییری راهبردی در جنگ علیه ایران است».
کوهن همچنین در ارتباط با توافق‌های صورت گرفته با امارات و بحرین به کانال 12 گفت: «این، نتیجه سال‌ها تلاش و ارتباطاتی است که به‌شکلی کاملا دقیق مدیریت می‌شود بطوریکه [میان ما و] کشورهایی که با آنها روابط دیپلماتیک رسمی یا اصلا [اصلا روابط] نداریم، ارتباط ایجاد می‌کند».
کوهن افزود که موساد «همیشه برای رسیدن به وضعیتی که ما [را قادر می‌‌سازد] روابطی در سطوح مختلف ایجاد کنیم، تلاش می‌کند. می‌تواند در ابتدا روابطی اقتصادی، بازرگانی، روابط متبادل در زمینه فهم حوادث امنیتی-منطقه‌ای و بین‌المللی باشد. بر این باورم که به آرامی در پایان، هدف همه ما دست‌یابی به روابط رسمی با کشورهای عربی باشد».
این اظهارات پس از آن است که شامگاه روز سه‌شنبه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی مراسمی در کاخ سفید با حضور رئیس‌جمهور آمریکا و وزرای خارجه بحرین و امارات توافق عادی‌سازی روابط با این دو کشور خاورمیانه را امضا کرد.

ترامپ: عربستان خواهان پیوستن به عادی سازی روابط با اسرائیل است
رئیس ‎جمهور آمریکا یک روز پس از امضای توافق عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی مدعی شد که اکنون چهار کشور دیگر از جمله عربستان سعودی خواهان پیوستن به این توافق هستند.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی روز چهارشنبه خود در کاخ سفید مدعی شد که چهار کشور دیگر خواستار عادی سازی روابطشان با اسرائیل هستند که در این زمینه با سران دو کشور رایزنی کرده است.
رئیس جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه عربستان در نهایت به توافق عادی سازی روابط با اسرائیل خواهد پیوست، تصریح کرد: این برداشتی است که من از تماس‌های تلفنی خود با ملک سلمان دارم.

عربستان: در کنار ملت فلسطین می‌ایستیم!
دولت سعودی بر ایستادگی ریاض در کنار ملت فلسطین تاکید کرد و مدعی شد که همه تلاش‌ خود را برای دستیابی به صلح عادلانه و جامع مربوط به پرونده فلسطین به کار خواهد گرفت.
هیات دولت سعودی در پی امضای توافق سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در کاخ سفید مدعی شد که در کنار ملت فلسطین قرار دارد.
هیات دولت سعودی مدعی شد: ما در کنار ملت فلسطین قرار داریم و همه تلاش خود را برای دستیابی به صلح عادلانه و جامع به کار خواهیم گرفت.

رویترز: عادی شدن روابط سعودی و اسرائیل در دوره ملک سلمان بعید است
یک دیپلمات مستقر در کشورهای عربی منطقه عادی شدن روابط ریاض با رژیم صهیونیستی را در دوره «ملک سلمان» پادشاه عربستان بعید برشمرد.
به دنبال زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال عادی شدن روابط عربستان با رژیم صهیونیستی، یکی از دیپلما‌تهای مستقر در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، آن را در برهه کنونی بعید برشمرد.
به نوشته خبرگزاری «رویترز» این دیپلمات مستقر در منطقه که به نام و ملیت وی اشاره‌ای نشده در این باره گفت، این مسئله برای عربستان بیشتر مربوط به موضع مذهبی این کشور به عنوان رهبر جهان اسلام است و اینکه یک معامله رسمی با اسرائیل به طول می انجامد و بعید است در زمان حضور و در قدرت بودن «ملک سلمان» اتفاق بیافتد.
دیپلمات یاد شده با اشاره با درخواست‌های منتقدان عربستان درباره این که شهرهای مقدس مکه و مدینه تحت نظارت بین‌المللی باشند افزود، هرگونه عادی سازی رابطه با اسرائیل توسط عربستان سعودی، درها را برای ایران، قطر و ترکیه که خواستار بین المللی سازی این دو شهر مقدس هستند، باز می‌کند.
رئیس‌جمهور آمریکا جمعه گذشته توافق بحرین و رژیم صهیونیستی بر سر عادی‌سازی روابط بین خود را اعلام کرد و در این رابطه بیانیه مشترک سه‌جانبه‌ای منتشر شد. اعلام این توافق کمتر از یک ماه از اعلام توافق مشابه بین امارات و رژیم اشغالگر قدس صورت گرفت. ناظران و تحلیلگران منطقه معتقدند که محال است این توافق بدون چراغ سبز عربستان سعودی و رضایت این کشور حاصل شود.

نظر شما