شناسهٔ خبر: 42647100 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کدام کشورها به دنبال عادي سازي و رابطه با اسرائيل هستند؟

صاحب‌خبر -
 خبرگزاری آریا-تحلیلگران سیاسی معتقدند امضای توافق صلح میان امارات و رژیم صهیونیستی که راه را برای برقراری روابط طبیعی میان دو طرف هموار می‌کند، کشورهای دیگری در منطقه را به اتخاذ اقداماتی شبیه این اقدام تشویق خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، به نقل از  سایت روزنامه ارم‌نیوز، توافقی که میان امارات و رژیم صهیونیستی امضا شد مورد استقبال بین المللی قرار گرفت. دبیرکل سازمان ملل، نخست‌وزیر انگلیس، رئیس‌جمهور مصر از آن استقبال کردند. بحرین نیز به امارات تبریک گفت و این توافق را گامی تاریخی خواند.
سایت اینترنتی شبکه آمریکایی الحره به نقل از ریچارد گولدبرگ، مشاوران ارشد مؤسسه دفاع از دموکراسی‌ها اعلام کرد:  عمان و چه بسا عراق به سمت صلح با اسرائیل خواهند رفت. باید یک کشور اول شروع می‌کرد و این "افتخار" نصیب امارات شد؛ چراکه با شجاعت به سمت توافق صلح با اسرائیلی‌ها رفت.
وی گفت: خاورمیانه از نظر سیاسی و اقتصادی درحال پیشرفت است. "تهدیدات جدیدی" وجود دارد که از جمله آن ایران است. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود کشورهای منطقه به خاطر آینده مردم خود توافق صلح با اسرائیل امضا کنند.
در تایید این مطلب سایت عبری "مکان" اعلام کرد برخی کشورهای دیگر عربی هم اقدام مشابه امارات انجام خواهند داد.
این پایگاه اسرائیلی فاش کرد  عمان و سودان هم به زودی اقدام مشابه انحام داده و با اسرائیل عادی سازی روابط را آغاز می کنند.
همچنین این پایگاه خبری فاش کرد برخی کشورها در آینده نزدیک اقدام به عادی سازی روابط میکنند.
یک مقام اسرائیلی هم فاش کرد که برخی کشورها احتمالا کشور عربی بعدی باشد که دست به عادی سازی روابط با اسرائیل می زند.
پیش از این منابع آگاه به عربی 21 گفته بودند عربستان  و بحرین در صدد امضای توافق صلح با اسرائیل مشابه امارات هستند.
روان رجوله، پژوهشگر امور خاورمیانه گفت: اقدام امارات تمام کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) را به توافق با اسرائیل تشویق خواهد کرد. ما شاهد توافق‌های بیشتری چه با کشورهای این شورا که همگی به امارات ملحق خواهند شد و سودان خواهیم بود.
جارد کوشنر، داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا گفت اسرائیل و کشور عربی دیگری طی سه ماه آینده به احتمال خیلی زیاد از توافق صلح خبر خواهند داد

روزنامه اسرائیلی هیوم:عمان روابط خود را با اسرائیل از سر می گیرد
روزنامه اسرائیل هیوم گزارش داد که سلطنت‌نشین عمان نیز بناست به جمع کشورهایی بپیوندد که روابط خود با رژیم صهیونیستی را عادی‌سازی می‌کنند. 
روزنامه اسرائیل هیوم گزارش داد که عمان نیز بناست به جمع کشورهایی بپیوندد که روابط خود با اسراییل را عادی‌سازی می‌کنند.یک مقام رسمی اماراتی عنوان کرد که روابط حسنه عمان با ایران تا به اینجای کار مانع از عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده است.
این گزارش  به نقل از منابع آگاه و دیپلمات‌های عرب عنوان کرد که انتظار می‌رود عمان نیز روابط خود با این رژیم را به حالت عادی دربیاورد. 
یک مقام رسمی اماراتی عنوان کرد که روابط حسنه عمان با ایران تا به اینجای کار مانع از عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده است. 
این مقام گفت: «دلیل این‌که عمانی‌ها تاکنون اقدام به عادی‌سازی نکرده‌اند این بوده چنین اقدامی تاثیری بسزا در روابط‌شان با تهران می‌گذارد.»
یک مقام دیگر نیز گفت که بحرین نیز در زمینه عادی‌سازی روابط با اسرائیل، به‌خاطر روابطش با ایران، تردید داشت. 
شماری از دیپلمات‌های عرب در عین حال عنوان کردند که بعید به نظر می‌رسد که عربستان به‌طور کامل دست به عادی‌سازی روابط با اسرائیل بزند

عمان ضمن حفظ ارتباط نزدیک خود با ایران، روابطش با اسرائیل را عادی‌سازی می‌کند‌
منابع دیپلماتیک عربی که اوضاع منطقه خلیج فارس را تحت نظر دارند، بر این عقیده اند که استقبال پادشاهی عمان از توافق صلح بین بحرین و اسرائیل، نشان می‌دهد که عمان نیز خود را آماده می‌کند تا پنجمین دولت عربی باشد که وارد خط عادی سازی روابط با اسرائیل می‌شود.
العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: منابع دیپلماتیک عربی که اوضاع منطقه خلیج فارس را تحت نظر دارند، بر این عقیده اند که استقبال پادشاهی عمان از توافق صلح بین بحرین و اسرائیل، نشان می‌دهد که عمان نیز خود را آماده می‌کند تا پنجمین دولت عربی باشد که وارد خط عادی سازی روابط با اسرائیل می‌شود.
 در ادامه این مطلب آمده است: این منابع تصریح کردند که پادشاهی عمان از تمام پالس‌هایی که می‌تواند آن را پنجمین دولت عربی پس از مصر، اردن، امارات و بحرین کند، که وارد عادی سازی با اسرائیل می‌شود، برخوردار است.
در همین رابطه، منابع مذکور خاطر نشان می‌کنند که سلطان قابوس بن سعید، نقش خود را در همواری سازی مسیر برای سلطان هیثم بن طارق در راستای عقد قرار داد صلح با اسرائیل، ایفا کرد و این مهم زمانی اتفاق افتاد که سلطان قابوس در سال 2018 به استقبال نتانیاهو رفت.
این سفر، اولین سفر در نوع خود بود که طی آن یک مسئول اسرائیلی در این سطح، به یک دولت عربی حاشیه خلیج فارس می‌رفت و با تمایل عمان برای رعایت تمام پروتکل‌های رسمی که در دیدار شخصیت‌های سیاسی مهم رعایت می‌شود، همراه بود. در همین رابطه، یکی از شخصیت ها که شرایط در پادشاهی عمان را به خوبی می‌دانست، تصریح کرد که سلطان قابوس با رفتن به استقبال نتانیاهو ثابت کرد که پادشاهی عمان از واکنش‌های ایران بیمی ندارد.
این شخصیت خاطر نشان کرد که ایران پس از سفر نتانیاهو به مسقط، هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداد، اما در خصوص توافق صلح بین امارات و بحرین با اسرائیل، عکس العمل‌هایی داشت. همانطور که حزب الله نیز در این خصوص مانند ایران عمل کرده و هیچگونه انتقادی از عمان نکرد.
برخی بعید نمی‌دانند که دیپلماسی عمانی به رهبری وزیر خارجه جدید آن، بدر السعیدی، در رابطه مستحکمی که سال‌ها بین عمان و ایران برقرار بوده، گامی به عقب بردارد، به این دلیل که رابطه بین این دو کشور، فواید واضحی برای تهران داشته و کمک زیادی به شکستن انزوای سیاسی آن در منطقه کرده است. در ادامه، ممکن است شاهد وقوع تغییرات بزرگی در روابط منطقه‌ای عمان، از جمله تحکیم روابط با اسرائیل باشیم. بنابراین، مسقط نیازی ندارد تا روابط دائمی خود با اسرائیل را از شکل سرّی، به شکل علنی آن تغییر دهد.
این در حالی است که وزیر اطلاعات اسرائیل، ایلی کوهین چند روز پس از توافق بین امارات و اسرائیل، اعلام کرد که پادشاهی عمان نیز چنین اقدامی خواهد کرد.
پادشاهی عمان، از تصمیم بحرین و امارات استقبال نمود، اما هیچ اظهار نظر رسمی در مورد موضع خود برای عادی سازی روابط با اسرائیل نکرده است، همانطور که تلویزیون رسمی عمان تنها اعلام کرد امیدوار است عادی سازی روابط با اسرائیل، به تحقق صلح فلسطین با این رژیم منتهی شود.
به گفته تحلیلگران، رابطه خوب با ایران، یکی از اصول ثابت در سیاست عمان است، همانطور که در زمان شاه، ایران نیرو‌های نظامی خود را برای سرکوب شورشی که در منطقه ظفار شده بود، به عمان فرستاد.
این رابطه نزدیک حتی پس از پیروزی انقلاب در ایران نیز متوقف نشد و اوج آن را در ایفای نقش عمان در جریان امضای توافق هسته ای، در تابستان 2015 دیدیم.

مراکش هدف بعدی ترامپ برای عادی سازی روابط با تل آویو
پس از توافق بین اسرائیل و دو کشور عربی امارات و بحرین، حالا رئیس‌جمهوری آمریکا چشم به توافق میان اسرائیل و مراکش آن هم پیش از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر دارد.
روزنامه دیلی صباح در گزارشی نوشت: «پس از توافق‌های عادی‌سازی روابط بین اسرائیل با امارات و بحرین، حالا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و دولتش چشم به مراکش دوخته‌اند که سکونتگاه بزرگترین جامعه یهودی در جهان عرب است.  این رویا با پیشنهاد پروازهای مستقیم بین اسرائیل و این کشور شمال آفریقا مطرح شد که رباط رد کرد.
واشنگتن به تلاش‌هایش برای ایجاد روابط دیپلماتیک بین عمان و سودان با اسرائیل به عنوان بخشی از اقداماتش در عرصه جهانی آن هم کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا و به عنوان فرصتی برای دستیابی به حمایت‌ مسیحیان انجیلی حامی اسرائیل، ادامه می‌دهد. علاوه بر توافق با بحرین و امارات، ترامپ همین اواخر توافق نامه‌های اصولی را با کوزوو برای به رسمیت شناختن اسرائیل و صربستان برای انتقال سفارتش از تل آویو به قدس اعلام کرد.
سعدالدین عثمانی، نخست وزیر مراکش ماه گذشته میلادی گفته بود که مخالف توافق عادی سازی روابط با اسرائیل است و درباره حقوق فلسطینی‌ها مطالبی را عنوان کرد. بعدا، اما به سایر مراکز خبری مراکش گفت که از جانب خودش به عنوان رئیس حزب میانه روی اسلامی "عدالت و توسعه" سخن گفته و نه از جانب دولت.
پس از آغاز روند صلح با فلسطینی‌ها از طریق توافق‌های اسلو، اسرائیل و مراکش به عادی سازی روابط خود در 1993 اقدام کرده و دفاتر ارتباطی در دو طرف ایجاد کردند. مراکش اما 20 سال قبل روابطش با اسرائیل را پس از آغاز انتفاضه دوم فلسطین در 2000 متوقف کرد. اما به دلیل حضور جامعه قابل توجه یهودیان در این کشور، روابط اطلاعاتی غیررسمی میان دو طرف وجود داشته است. حدود 3000 یهودی در مراکش ساکن هستند که بزرگترین جامعه یهودیان در جهان عرب به شمار می‌رود.
گمان می‌رود مراکش در ازای ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل به دنبال بهبود روابطش با آمریکا با هدف دستیابی به حمایت این کشور در مقابل حل بن بست منطقه صحرای غربی است که یکی از قدیمی‌ترین مناقشات آفریقا محسوب می‌شود.
از زمانی که ترامپ دستورکار بی محابای اسرائیلی را پیگیری کرده، فلسطینی‌ها شاهد یک فرسایش مداوم در حمایت از سوی عرب‌ها بودند که زمانی منسجم بود و آن را یکی از معدود شانس‌هایی می‌دانستند که می‌شد به عنوان اهرم در مقابل اسرائیل به کار برد.
واصل ابو یوسف، یکی از مقام‌های ارشد فلسطینی می‌گوید: این یک خنجر دیگر است که از پشت بر مساله فلسطین، مردم و حقوق آنها وارد آمده است. این خیانت به قدس و مردم فلسطین است. ما به طور قطع هیچ توجیهی برای این عادی‌سازی روابط جدید با اسرائیل نمی‌بینیم.
امارات و بحرین از استراتژی کشورهای عربی برای حل درگیری‌ها با فلسطین به عنوان شرطی برای عادی سازی روابط با اسرائیل منحرف شده‌اند.
یک دیپلمات مستقر در کشورهای عربی منطقه عادی شدن روابط ریاض با رژیم صهیونیستی را در دوره «ملک سلمان» پادشاه عربستان بعید برشمرد.
به دنبال زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال عادی شدن روابط عربستان با رژیم صهیونیستی، یکی از دیپلما‌تهای مستقر در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، آن را در برهه کنونی بعید برشمرد.
به نوشته خبرگزاری «رویترز» این دیپلمات مستقر در منطقه که به نام و ملیت وی اشاره‌ای نشده در این باره گفت، این مسئله برای عربستان بیشتر مربوط به موضع مذهبی این کشور به عنوان رهبر جهان اسلام است و اینکه یک معامله رسمی با اسرائیل به طول می انجامد و بعید است در زمان حضور و در قدرت بودن «ملک سلمان» اتفاق بیافتد.
دیپلمات یاد شده با اشاره با درخواست‌های منتقدان عربستان درباره این که شهرهای مقدس مکه و مدینه تحت نظارت بین‌المللی باشند افزود، هرگونه عادی سازی رابطه با اسرائیل توسط عربستان سعودی، درها را برای ایران، قطر و ترکیه که خواستار بین المللی سازی این دو شهر مقدس هستند، باز می‌کند.
رئیس‌جمهور آمریکا جمعه گذشته توافق بحرین و رژیم صهیونیستی بر سر عادی‌سازی روابط بین خود را اعلام کرد و در این رابطه بیانیه مشترک سه‌جانبه‌ای منتشر شد. اعلام این توافق کمتر از یک ماه از اعلام توافق مشابه بین امارات و رژیم اشغالگر قدس صورت گرفت. ناظران و تحلیلگران منطقه معتقدند که محال است این توافق بدون چراغ سبز عربستان سعودی و رضایت این کشور حاصل شود.
به رغم استقبال از این توافق در سطح مقامات عربی منطقه، مردم بحرین، گروه‌های فلسطینی از مقاومت گرفته تا تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس و نهادهای مستقل در کشورهای عربی، دولت نجات ملی و دولت مستعفی یمن این توافق را محکوم کرده‌اند.

کویت مخالف عادی‌ سازی روابط با اسرائیل است
با وجود افزایش تمایل کشورهای عرب حاشه خلیج فارس به اسرائیل، کویت همچنان بر موضع خود مبنی بر مشروط کردن عادی‌سازی روابط به یافتن راه‌حلی منصفانه برای فلسطینی‌ها پافشاری می‌کند.
این منطقه در دو سال گذشته شاهد قدم‌های رسمی و مخفی به سوی اسرائیل بوده است که نهایتا روز 13 اوت امسال به عادی‌سازی روابط بین امارات متحده عربی و اسرائیل با وساطت آمریکا منجر شد.
این توافق بی‌سابقه در خلیج فارس با حمایت مشخص بحرین و عمان همراه بود و سکوت قطر و عربستان سعودی.
کویت که طبق گزارش‌ها با این تصمیم امارات مخالف بود بعید است که موضع خود را در آینده  تغییر دهد، و به نظر می‌رسد که جایگاه خود را به عنوان یکی از آخرین مامن‌های حمایت از تشکیل کشور فلسطینی در خلیج فارس حفظ خواهد کرد.
این ثبات موضع نشان می‌دهد که سیاست خارجی این کشور کوچک در قبال اسرائیل و فلسطینی‌ها از دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مستقل است.
کویت همیشه مخالف جدی هر گونه تلاش برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بوده است، حتی مخفیانه.
این کشور در پی توافق اسرائیل با امارات مجددا بر موضع خود تاکید کرد. روز 15 اوت، وبسایت روزنامه کویتی القبس به نقل از منابع دولتی نوشت که "موضع کویت در قبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ثابت است و تغییر نخواهد کرد."
به نوشته این روزنامه غیر دولتی، "موضع کویت با رویکرد سیاسی چند دهه گذشته این کشور در حمایت از آرمان فلسطین هم‌ساز است، چرا که این مساله اصلی اعراب است و کویت تنها با راه‌حلی موافقت خواهد کرد که مورد تایید فلسطینی‌ها باشد."
در این روزنامه مطلب دیگری نیز تحت عنوان "ایستادگی کویت در برابر رسانه‌های اسرائیلی: نه بزرگ به عادی‌سازی" منتشر کرده بود.
روز 16 اوت نیز 31 سازمان مردم نهاد در کویت با انتشار بیانیه مشترکی توافق امارات و اسرائیل را محکوم کردند.
وبسایت فلسطینی سند خبر به نقل از این بیانیه نوشت که "عادی‌سازی زدن خنجر از پشت به مردم فلسطین، اعراب و آرمان فلسطین است."
مجلس کویت هم در اقدامی سریع از این توافق انتقاد کرد و خواستار ممنوعیت عادی‌سازی روابط شد.
علاوه بر این، وبسایت میدل ایست مانیتور روز 21 اوت از درخواست مرزوق غانم، رئیس مجلس، و 18 نماینده دیگر مبنی بر به رای گذاشتن طرح تحریم اسرائیل و ممنوعیت عادی‌سازی خبر داد.

بحرین با اعلام رسمی عادی سازی روابط با اسرائیل به صف امارات پیوست
سران آمریکا، بحرین و رژیم صهیونیستی طی ماه گذشته با صدور بیانیه‌ای مشترک از عادی‌سازی روابط میان بحرین و رژیم صهیونیستی خبر دادند.
در بیانیه مشترک آمریکا، بحرین و رژیم صهیونیستی درباره عادی‌سازی کامل روابط دیپلماتیک بحرین و رژیم صهیونیستی آمده است: رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، اعلی‌حضرت پادشاه حمد بن عیسی سلمان آل خلیفه از پادشاهی بحرین و نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو از اسرائیل ماه گذشته با یکدیگر گفتگو کردند و به توافق رسیدند که روابط دیپلماتیک کامل میان اسرائیل و پادشاهی بحرین برقرار شود.
آمریکا مراتب قدردانی خود از بحرین را بابت میزبانی این کشور از کارگاه تاریخی «از صلح تا رفاه» که روز 25 ژوئن 2019 در منامه برگزار شد، ابراز داشت
پادشاه حمد و نخست‌وزیر نتانیاهو مراتب قدردانی عمیق خود از دونالد ترامپ بابت تعهدش به صلح در منطقه، تمرکزش بر حل چالش‌های مشترک و رویکرد عملگرا و منحصر به فردش که باعث نزدیک شدن بحرین و اسرائیل شده است، ابراز نمود.
طرفین، اقدام امارات متحد عربی و ولیعهد شیخ محمد بن زاید مبنی بر پیشگام شدن در عادی‌سازی کامل روابط دیپلماتیک با اسرائیل که در روز 13 آگوست 2020 [23 مرداد] اعلام شد را تحسین کرد.
پادشاهی بحرین دعوت رئیس‌جمهور ترامپ برای ملحق شدن به مراسم تاریخی امضای توافق صلح میان اسرائیل و امارات متحده عربی که روز 15 سپتامبر 2020 [25 شهریورماه 1399] در کاخ سفید را پذیرفته  و نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو از اسرائیل و عبداللطیف الزیانی وزیر امور خارجه بحرین رسماً اعلامیه صلح دوجانبه را امضا می کنند.

نظر شما