شناسهٔ خبر: 42642556 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

روز پر نوسان در ارز و طلا

صاحب‌خبر -

پس از کاهش بهای دلار و یورو در بازار غیر رسمی در آخرین ساعات روز دوشنبه،در روزگذشته پس از افزایش قابل توجه نرخ ارز در صرافی‌های بانکی، قیمت ارز در این دو بازار یکسان شد. بازار ارز روز سه شنبه شاهد تحولات فراوانی بود. ورود جدی بانک مرکزی برای کنترل بازار، کاهش قابل توجه و یکباره قیمت‌ها در بازار غیررسمی و از میان رفتن فاصله قیمت ارز در صرافی‌های بانکی با بازار غیررسمی از مهمترین این تحولات بودند.
روز دوشنبه بانک مرکزی فروش ارز سهمیه سالانه به دارندگان کارت ملی را پس از توقفی ۵ روزه، مجددا برقرار ساخت و از سوی دیگر اعلام کرد فاصله میان قیمت ارز در صرافی‌های بانکی با بازار آزاد را برای جلوگیری از سوءاستفاده سفته‌بازان از میان می‌برد. بر همین اساس، دیروز قیمت دلار در صرافی‌های بانکی با افزایش حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تومانی کار خود را آغاز کرد. اما به تدریج در طول معاملات این قیمت افزایش یافت. در حالی که دیروز خرید دلار در صرافی‌های بانکی با نرخ ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان  و فروش آن با قیمت ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان انجام می‌شد.همچنین تابلوی صرافی‌های بانکی برای خرید و فروش یورو نیز شاهد افزایش نزدیک به ۳ هزار تومانی قیمت‌ها نسبت به روز دوشنبه بود. این صرافی‌ها هر یورو را با بهای ۳۱ هزار و ۴۵۰ تومان خریداری و ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش می‌رساندند. در سامانه سنا نیز طی روز دوشنبه قیمت خرید و فروش دلار و یورو افزایش بیش از ۱۰۰۰ تومان را ثبت کردند. یورو در این سامانه به مبلغ میانگین ۲۸ هزار و ۴۸۲ تومان به فروش رفت و برای فروش دلار نیز میانگین ۲۳ هزار و ۵۷۵ تومان ثبت شد.از سوی دیگر سامانه نیما طی روز معاملاتی دوشنبه شاهد تغییر معنادار قیمت‌ها نبود و فروش هر حواله یورو با میانگین قیمت ۲۵ هزار و ۹۹۴ تومان انجام شد. 
فروش حواله دلار نیز در روز معاملاتی گذشته با میانگین قیمت ۲۱ هزار و ۹۸ تومان صورت گرفت.در بازار طلا هم شاهد نوسان بودیم بطوریکه قیمت سکه طلا با نوسان 500 هزار تومانی در پایان دیروز به قیمت 13 میلیون و یکصد هزار تومان رسید. این در حالی است که در ساعات پایانی روز دوشنبه قیمت سکه به مرز ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده بود و در ساعات ابتدایی دیروز این قیمت تا ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز نسبت به روز دوشنبه با افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومان روبرو شد و به ارزش ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسید.همچنین نیم سکه به بهای ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش یک میلیون و ۹۲۰ هزار تومان معامله شد.علاوه بر این در بازار طلا نیز دیروز بهای یک گرم طلای خام ۱۸عیار به مانند روز گذشته به ارزش یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز ارزش پنج میلیون و ۲۵۷ هزار تومان را ثبت کرد.قیمت انس جهانی طلا نیز روزگذشته پس از حدود دو هفته عدم نوسان قیمت، با رشد ۲۸ دلاری به قیمت یک هزار و ۹۶۴ دلار رسید.

نظر شما