شناسهٔ خبر: 42638624 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

تبلیغات/

دلایل متعدد ریزش مو و راهکارهای عملی

عواملی مانند آلودگی آب و هوا، استرس‌های مضاعفی که در زندگی شلوغ شهری وجود دارند و بسیاری موارد دیگر باعث ایجاد مشکلاتی همچون ریزش مو می‌شوند. برای اینکه فولیکول‌های مو سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به سلول‌های دیگر دارند و مخصوصاً به اختلالاتی مانند اضطراب خیلی سریع‌تر واکنش نشان می‌دهند.

صاحب‌خبر -

یکی از انواع ریزش مو، ریزش موی سکه‌ای می‌باشد که افراد زیادی را درگیر خود کرده است. البته در اکثر موارد بیماری خوش خیمی است و حتی بدون درمان برطرف می‌شود. در هر نوعی از ریزش مو، شخص به دنبال راه چاره‌ای برای جلوگیری از ریزش مو می‌باشد، چرا که مو‌ها نقش مهمی در زیبای ظاهر و اعتماد بنفس ما دارند. با این حال اگر مو‌ها به صورت عمده ریخته باشد و دیگر رشد نکند، تنها راه چاره انجام عمل کاشت مو است.

با بررسی انواع ریزش مو، تصمیم گیری برای انتخاب روش درمانی یا کاشت مو آسانتر خواهد بود.

 

دلایل ریزش مو

همان‌ طور که در بخش ابتدایی هم اشاره کردیم، دلایل مختلفی باعث ریزش مو می‌شوند. برخی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو شامل موارد زیر می‌باشد:

کمبود مواد آلی

 یکی از دلایل مهمی که باعث ریزش مو می‌شود، کمبود مواد آلی است که در استحکام مو‌ها و کیفیت فولیکول مو تاثیر زیادی دارد. یکی از این مواد، Zink یا همان روی است و متأسفانه افراد زیادی در کشور ما، از کمبود این عنصر مهم رنج می‌برند. در صورتی که زینک از طریق مواد غذایی به بدن نرسد، در زمان کوتاهی شاهد نازک شدن مو‌ها و ریزش آن‌ها خواهیم بود. بنابراین پزشک متخصص بعد از بررسی آزمایش‌های لازم با تجویز مکمل‌هایی که حاوی روی هستند، این مشکل را برطرف می‌کند.

 

هورمون‌ها و استرس‌

عامل مهم بعدی که باعث ریزش مو می‌شود، استرس است. این عامل معمولاً تحت کنترل بیمار نیست ولی تأثیر عظیمی بر همه اعضای بدن دارد. برای جلوگیری از ریزش مو باید تا حدی خشم و اضطراب را مدیریت کنیم و با انجام فعالیت‌های ورزشی یا مدیتیشن، بدن را در وضعیت آرامش بیشتری قرار دهیم. یک عامل مهم دیگر هم در ریزش مو‌ها نقش دارد که به نوعی به استرس مرتبط است، هورمون‌ها! برای مثال در خانم‌ها افزایش هورمون مردانه باعث ریزش مو می‌شود و از طرفی یکی از عوامل افزایش هورمون مردانه در خانم‌ها، اختلالات اضطراب و استرس‌های طولانی است. اگر دچار بیماری‌های هورمونی هستید، باید به پزشک متخصص زنان یا پزشک متخصص غدد مترشحه مراجعه کنید و تحت درمان دارویی قرار بگیرید.

 

عوامل ژنتیکی و ارثی

عامل بعدی که در ریزش مو نقش دارد، عامل ژنتیک است. اگر ژن طاسی در آقایان وجود داشته باشد در اوایل یا اواسط جوانی مو‌ها شروع به ریزش کرده و بعد از چند سال طاسی بوجود می‌آید همچنین در خانم‌هایی که این ژن را دارند کم مویی شدید بوجود می‌آید به صورتی که در سنین میانسالی حجم مو بسیار کم خواهد بود.

معمولاً برای ریزش مو با عامل ارثی هیچ راه حلی وجود ندارد و تنها بعد از طاسی می‌توان از کاشت مو استفاده کرد.

 

 

 

بیماری‌ها

بیماری‌های زیادی وجود دارند که باعث ریزش مو می‌شوند، اما یکی از رایج‌ترین آن‌ها ریزش موی سکه‌ای است. خوشبختانه این بیماری در اکثر موارد خوش خیم بوده و بعد از یک سال برطرف می‌شود. با این حال توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده علائم این بیماری، برای اطمینان بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید. معمولاً در ریزش مو سکه ای در قسمت‌هایی از موی سر یا ریش (در آقایان) مو‌ها به شکل دایره یا بیضی ریزش کرده و ناحیه دقیقاً به اندازه یک سکه خالی می‌شود.

بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که استرس در بروز این بیماری نقش مهمی دارد با این حال به نظر می‌رسد که یک عامل ژنتیکی هم مؤثر است زیرا معمولاً در یک خانواده دو یا چند نفر در طی سال‌های مختلف درگیر ریزش موی سکه‌ای می‌شوند. دلیل اصلی این بیماری، حمله گلبول‌های سفید به فولیکول‌ها مو است که نوعی بیماری خود ایمنی نامیده می‌شود. همان‌ طور که گفتیم ریزش مو سکه‌ای بدون درمان یا با درمان‌های ساده دارویی برطرف می‌شود. اگر تعداد نواحی خالی افزایش پیدا کنند ممکن است منجر به طاسی کامل شوند پس بهتر است از همان ابتدا به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. پس از درمان، موی نواحی خالی رشد کرده و جای نگرانی ندارد.

 

 

کاشت مو

درمان و جلوگیری از ریزش مو یک فرآیند طولانی است که هزینه مالی و زمانی زیادی لازم دارد. اگر راهی برای جلوگیری از ریزش مو نباشد و به طاسی قطعی برسید باید یکی از روش‌های کاشت مو را انتخاب کنید. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی، روش‌های نوینی برای کاشت مو بوجود آمده‌اند که عوارض جانبی نداشته و ظاهر کاملاً طبیعی و قابل قبولی به مو‌های شما می‌دهند. بهترین روش کاشت مو، دارای چندین خصوصیت مهم است که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید. نکاتی که برای انتخاب بهترین روش کاشت مو باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • دوران نقاهت پس از عمل کاشت مو کوتاه باشد.
  • عمل کاشت مو، تهاجمی نبوده و در سیستم عادی بدن اختلالی ایجاد نکند.
  • کاشت مو باعث پدید آمدن جای زخم (اسکار) نشود.
  • عمل همراه با خونریزی شدید نبوده و مدت زمان انجام آن طولانی نباشد.
  • نتیجه نهایی طبیعی باشد و ظاهر زیبایی بوجود آورد.

 

با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید بهترین روش کاشت مو را انتخاب کنید. در ضمن کاشت مو تنها برای آقایان کاربرد ندارد بلکه خانم‌ها هم می‌توانند از این خدمات برای پر کردن نواحی کم‌ حجم در موی سر استفاده کنند. در مرحله بعدی باید توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار بگیرید. پزشک در این مرحله وضعیت شما را بررسی می‌کند و بر اساس فاکتور‌های زیر روش کاشت مو را پیشنهاد می‌دهد:

 

  • میزان طاسی چقدر است؟
  • وضعیت بانک موی شما چگونه است؟ (بانک مو به قسمت‌هایی از موی سر گفته می‌شود که دچار طاسی نیستند.)
  • آیا بیماری خاصی دارید؟
  • زمان بهبود زخم در بدن شما کوتاه است؟
  • برای انجام عمل کاشت مو چقدر زمان دارید؟
  • می‌خواهید میزان تراکم مو تا چه حد باشد؟

 

با پاسخ به این پرسش‌ها، پزشک یک یا چند روش کاشت مو به شما پیشنهاد می‌کند که با توجه به نیاز شما و شرایط بدنتان بهترین است.

 

 

اگر دچار ریزش مو هستید، برای درمان آن و جلوگیری از ریزش مو در اسرع وقت اقدام کنید. متاسفانه بسیاری از انواع ریزش مو بخاطر استرس به وجود می‌آید. پس سعی کنید با انتخاب سبک زندگی سالم تا حدی که ممکن است استرس را کاهش داده و به تقویت روح و جسم خود بپردازید. با انجام آزمایش‌های ساده هم می‌توانید از وجود دلایل هورمونی مطمئن شوید و در صورت نیاز درمان دارویی را آغاز کنید. اگر عوامل ارثی باعث ریز موی شما شدند، نگران نباشید و با کاشت مو، اعتماد بنفس خود را دوباره بدست بیاورید.

 

 

نظر شما