شناسهٔ خبر: 42633276 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جزئیات یک خیانت بزرگ؛ توافقنامه ننگین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دولت‌های امارات عربی متحده و بحرین امروز (سه‌شنبه) طی مراسمی در واشنگتن، به سومین و چهارمین کشور عربی تبدیل می‌شوند که با رژیم صهیونیستی و اشغالگر فلسطین، سازش کرده و روابط دیپلماتیک برقرار می‌کنند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، این مراسم امروز ساعت 16 به وقت گرینویچ (ساعت 20:30 به وقت تهران) در کاخ سفید با حضور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تعدادی از مقامات چهار طرف برگزار می‌شود.
بر این اساس، «عبدالله بن زائد آل نهیان» وزیر خارجه امارات و «عبدالطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین در این مراسم توافق سازش کشورهای خود با رژیم صهیونیستی را با نتانیاهو امضا می‌کنند.
این توافق در حالی انجام می‌شود که دولت‌های منامه و ابوظبی از شرط قدیمی خود برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو، یعنی حل مشکل فلسطینی‌ها و تشکیل یک دولت مستقل به پایتختی قدس شرقی، گذشته‌اند.
روز جمعه ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، توافق بحرین و رژیم صهیونیستی بر سر عادی‌سازی روابط بین خود را اعلام کرد.
اعلام این توافق پس از اعلام توافق مشابه بین امارات و رژیم اشغالگر قدس صورت گرفت.
به رغم استقبال از این توافق در سطح مقامات عربی منطقه، مردم بحرین، گروه‌های فلسطینی از مقاومت گرفته تا تشکیلات خودگردان فلسطین و نهادهای مستقل در کشورهای عربی این توافق را محکوم کرده‌اند.

جزئیات توافق ابوظبی و منامه با تل‌آویو
یک خبرگزاری انگلیسی به نقل از منابع مطلع جزئیات جدیدی از توافق سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، از جمله زمان امضا و اسم توافقنامه‌ها را منتشر کرد.
خبرگزاری «رویترز»  نوشت که این مسئله یک پیروزی برای ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر است و می‌تواند حمایت مسیحیان انجیلی را – که بخش مهمی از رأی‌دهندگان آمریکایی را تشکیل داده و حامی اسرائیل نیز هستند– برای او به ارمغان بیاورد.
این خبرگزاری همچنین سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی را نشانه‌ای از نگرانی مشترک آن دو از «نفوذ روزافزون ایران در منطقه و توسعه موشک‌های بالستیک» توصیف کرده و نوشت این در حالی است که ایران از هر دو طرف به دلیل این توافق انتقاد کرده است.
رویترز در ادامه نوشت که کاخ سفید همچنین تمایل دارد عمان و عربستان سعودی را، پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، به سازش با رژیم صهیونیستی وادار کند.
یک مقام ارشد دولت آمریکا به این خبرگزاری گفت که اسناد توافق عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی که به نام «توافقنامه‌های ابراهیم» اسم‌گذاری شده، آماده گردیده و به صورت جداگانه امضا شوند. سپس ایالات متحده نیز با امضای یک سند مشترک به توافق آن سه رژیم می‌پیوندد.
تحلیلگران منطقه معتقدند که امکان ندارد این توافق بدون چراغ سبز عربستان سعودی و رضایت این کشور حاصل شود.

گفتگوی آرام عربستان‏ بحرین و عمان با رژیم صهیونیستی
یک روزنامه صهیونیستی به نقل از یک سند صادره از وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی نوشت بحرین، عربستان و عمان با اسرائیل درباره منافع سیاسی، امنیتی و اقتصادی در حال گفتگو‌های مشترک هستند.
پایگاه اینترنتی الرساله نت نوشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل شب گذشته برای مشارکت در مراسم امضای توافقنامه‌های ائتلاف و عادی سازی روابط میان اسرائیل، امارات و بحرین با نظارت آمریکا به واشنگتن رفت. یوسی کوهن رئیس موساد که نتانیاهو را همراهی می‌کرد از پاسخ به سؤال روزنامه نگاران درباره احتمال دستیابی به توافق مشابه با عربستان امتناع کرد، اما گفت: «اشخاص بسیاری سال هاست این کار را می‌کنند و این موضوع دیروز آغاز نشده است.» کوهن افزود: «امیدوارم شاهد تلاش‌های خوبی برای تحقق صلح باشم و این تلاش‌ها را با کشور‌های دیگر ادامه خواهیم داد.»
شبکه تلویزیونی اسرائیلی «کان» اعلام کرد نتانیاهو را هیچ وزیری همراهی نخواهد کرد و وی در مراسم امضای توافق نامه‌ها به تنهایی نماینده اسرائیل خواهد بود، در حالی که در این مراسم افزون بر عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات دستکم چهار وزیر دیگر از این کشور مشارکت خواهند داشت.
روزنامه «یدیعوت آحارنوت» به نقل از سند صادره از وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی به امکان همکاری میان اسرائیل و کشور‌های خلیج فارس پس از امضای توافقات با آن‌ها اشاره کرد. در این سند آمده است: بحرین، عربستان و عمان «گفتگوی آرامی با اسرائیل درباره منافع سیاسی، امنیتی و اقتصادی مشترک» دارند.
این سند افزود: این اقدام «بخشی از گرایش‌های تغییر در منطقه است و از طریق رویکرد جدیدی صورت می‌گیرد که ارتباط کلاسیک میان مسئله عادی سازی و مسئله فلسطین را از هم جدا می‌کند.»
به نوشته این سند، اقتصاد بحرین در دهه اخیر متضرر شده است؛ از این رو «تلاش می‌کند از طریق اصلاحات اقتصاد خود را رونق بخشد. بحرین می‌خواهد به یک مرکز فعال تجاری برای شرکت‌های فن آوری استارت آپ تبدیل شود و در زمینه‌های مالی و بانکی فعال شود.»
این سند اسرائیلی افزود: «این گرایش مقدمه‌ای برای ادغام تجاری شرکت‌های اسرائیلی» خواهد بود و بحرین «که طی سال‌های اخیر سامانه‌های پیشرفته سلاح را خریداری می‌کند، می‌تواند به فن آوری امنیتی اسرائیل اهتمام بورزد» افزون بر آن در دیگر زمینه‌ها از جمله انرژی، کشاورزی، آب و محیط زیست هم همکاری صورت خواهد گرفت.


نظر شما