شناسهٔ خبر: 42459856 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آخرین وضعیت مدارس شهرستان لنجان در شرایط کرونایی

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش زرین‌شهر گفت: با توجه به شیوه‌نامه ارسالی مدارس، مدیران در شرایط قرمز و زرد جهت پاسخگویی دانش آموزان و اولیا ملزم به حضور در مدارس شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از لنجان، سال تحصیلی جدید هر سال با آمدن بوی ماه مهر آغاز می‌شد اما امسال از آنجایی‌که ویروس کرونا همه معادلات را به هم ریخت، قرار شد تا تقویم آموزشی مدارس کشور از ۱۵ شهریور ماه آغاز شود.

در کنار این تغییر در تاریخ بازگشایی مدارس دغدغه و نگرانی‌های مختلفی برای کادر آموزشی مدارس، خانواده‌ها و از همه مهم‌تر دانش آموزان وجود دارد.

غیرقابل پیش‌بینی بودن این وضعیت آن‌هم در آستانه بازگشایی مدارس سبب شده تا بسیاری از والدین امسال با دل‌نگرانی فرزندان خود را راهی مدرسه کنند. ترس از ناتوانی دانش‌آموزان ابتدایی در رعایت نکات بهداشتی، نگرانی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سرویس مدارس و در نهایت ترس از ابتلا به این ویروس از جمله نگرانی‌های والدین است.

ایرج شاهمرادی در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنجان اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید ۲۴ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام قطعی در مدارس داشته‌اند البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان انجام‌شده است و در این زمینه مشکل خاصی نداشته‌ایم از روز شنبه ۱۵ شهریور ماه فرآیند تعلیم و تربیت آغاز شد.

رئیس آموزش‌ و پرورش زرین‌شهر افزود: مهم‌ترین اصل برای مسؤولان آموزش‌ و پرورش صیانت از سلامت همکاران و دانش‌آموزان خواهد بود و در این زمینه خانواده‌ها و اولیای دانش‌آموزان هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند.

وی با اشاره به نقش پررنگ شهرداری‌ها در شروع سال تحصیلی تشریح کرد: در جلسه پروژه مهر که از فروردین‌ماه کلید خورد ۶ شهرداری در شهرهای مربوط به خود اعلام آمادگی کامل در جهت ضدعفونی و گندزدایی مدارس را داشتند همچنین مواد بهداشتی به مقدار کافی توسط مدارس تهیه‌ شده است.

شاهمرادی شرایط آغاز سال جدید تحصیلی را با توجه به شیوع بیماری کرونا بر اساس وضعیت شهرستان لنجان دانست و تصریح کرد: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط سال تحصیلی متفاوت خواهد بود، نحوه آغاز سال تحصیلی جدید در هر شهرستان بر اساس سه وضعیت سفید، زرد و قرمز به ترتیب به‌صورت حضوری، نیمه‌حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

رئیس آموزش‌ و پرورش شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: براساس شیوه‌نامه ابلاغ‌شده به مدارس در شرایط قرمز با دستور ستاد کرونا مدارس آموزش غیرحضوری دارند و در شرایط زرد مدیران مدارس دانش آموزان را به گروه‌های زوج و فرد تقسیم می‌کنند، همچنین ساعت آموزش از ساعت رسمی که در شرایط عادی وجود داشته کمتر می‌شود البته کلاس‌های ابتدایی ۳۰ دقیقه و متوسطه ۵۰ دقیقه است.

وی افزود: با توجه به شیوه‌نامه ارسالی مدارس، مدیران در شرایط قرمز و زرد جهت پاسخگویی دانش آموزان و اولیا ملزم به حضور در مدارس شدند.

شاهمرادی دوره پیش‌دبستانی را یک دوره آموزشی بسیار مفید در آغاز سال تحصیلی دانش آموزان دانست و گفت: تفاوت معناداری بین دانش‌آموزانی که دوره پیش‌دبستانی را سپری کرده‌اند با دانش‌آموزانی که این دوره را سپری نکردند وجود دارد، چراکه این دوره اثرات مفید تربیتی و آموزشی مؤثری بر دانش آموزان در آستانه ورود به دوران تحصیل خواهد گذاشت.

رئیس آموزش‌ و پرورش شهرستان زرین‌شهر کمبود معلم را از مشکلات همیشگی آموزش‌ و پرورش برشمرد و افزود: بالغ‌بر ۴۲۰ نفر کمبود معلم داشتیم که با کمک همکاران این عدد را به حداقل رساندیم و برنامه‌ریزی‌شده تا نیمی از این تعداد با روش‌های استفاده از نیروهای خرید خدمات آموزشی، نیروهای حق‌التدریس و سرباز معلم و نیمی دیگر را از طریق حق‌التدریس معلم‌های شاغل و بازنشسته تأمین شود.

وی با اشاره به عملکرد شبکه شاد یادآور شد: نسخه جدید شبکه شاد دو رونمایی شد که شادِ جدید دارای ظرفیت و امکانات جدید است و معلمان می‌توانند ارتباط زنده صوتی و تصویری با دانش آموزان خود داشته باشند و اینترنت این شبکه نیز رایگان است.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه این بحران بستری مناسب برای ارتقای آموزش آنلاین و مجازی در قالب شبکه شاد را فراهم کرد که در صورت برپایی غیرحضوری مدارس نقش آموزشی و در صورت برگزاری حضوری کلاس‌ها نقش کمک‌آموزشی را ایفا خواهد کرد و به توسعه فضای تعاملی در نظام آموزش‌ و پرورش کمک قابل‌توجهی خواهد کرد.

وی افزود: به‌ طور قطع فراهم کردن محیطی ایمن و سالم برای دانش آموزان و معلمان از سوی آموزش‌ و پرورش یک کفه ترازو و رعایت کردن نکات بهداشتی و همکاری دانش آموزان کفه دیگر ترازوی سلامتی در طول سال تحصیلی است.

انتهای پیام/۶۳۰۸۱/ص۲۰/

نظر شما