شناسهٔ خبر: 42365270 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به بهانه آزادی بیان؛

ماکرون اقدام موهن «شارلی ابدو» را توجیه کرد

مریم خرمایی

رئیس‌جمهور فرانسه به بهانه آزادی بیان، مدعی شد در جایگاهی نیست که اقدام موهن نشریه شارلی ابدو علیه پیامبر اسلام (ص) را قضاوت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، مدعی است اقدام هجونامه «شارلی ابدو» در بازنشر تصاویری موهن از پیامبر اسلام (ص)، بر اساس برخورداری از حق آزادی بیان، قابل توجیه است!

وی در ادامه ادعای خود افزود: من در جایگاهی نیستم که تصمیم نشریه شارلی ابدو را قضاوت کنم چراکه فرانسه کشوری است که در آن آزادی بیان وجود دارد و من در مقامی نیستم که درباره انتخاب سرمقاله یک خبرنگار اظهارنظر کنم.

با این حال، ماکرون گفت شهروندان فرانسوی وظیفه دارند که به یکدیگر احترام بگذارند و از نفرت‌پراکنی بپرهیزند.

به گزارش مهر، رئیس‌جمهور فرانسه که اینگونه مدعی دفاع از آزادی بیان است؛ از قضا همان فردی است که در کارنامه دوره زمامداری خود سابقه سرکوب جنبش جلیقه زردها را دارد- مردم عادی که انتقاد از سیاست‌های اقتصادی ماکرون را حق خود می‌دانستند اما در جواب، گاز اشک‌آور و زندان نصیبشان می‌شد.

باید گفت اقدام موهن شارلی ابدو نیز یک روز پیش از برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۳ فردی که متهم به مشارکت در حمله مسلحانه به دفتر این نشریه در سال ۲۰۱۵ هستند؛ انجام شد.

نگارنده سرمقاله این هفته نشریه شارلی ابدو با بازنشر این کاریکاتورهای موهن، مدعی شد که این تصاویر «به تاریخ تعلق دارد، و تاریخ را نه می‌توان دوباره نوشت و نه پاک کرد».

نظر شما