شناسهٔ خبر: 42325613 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدارس خراسان رضوی از نیمه شهریورماه بازگشایی می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در سال جاری به دلیل شرایط خاص در کشور، در برخی از نقاط این استان آموزش‌ها به صورت حضوری، غیرحضوری و نیمه حضوری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، قاسمعلی خدابنده عصر امروز در نشست خبری با عنوان «بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی» که در اداره کل آموزش پرورش خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: ثبت‌نام یک ‌میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز انجام شد و مشکلی نداشتیم، شنبه آینده نیز کار بازگشایی مدارس در خراسان رضوی آغاز می‌شود و یک آیین بازگشایی نمادین در یکی از هنرستان‌های دخترانه پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با بیان ابنکه در تابستان، تاکنون یک میلیون و ۲۶۰ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم ثبت‌نام تا یک میلیون ۳۵۰ هزار برسد، ادامه داد: دلیل عدم تعیین تکلیف حدود ۹۰ هزار دانش‌آموز، اعلام دیرهنگام دانش‌آموزان سمپاد و ۷۰ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع هستند که هر ساله در پایان دوره ثبت‌نام می‌شوند، همچنین گروهی از دانش‌آموزان اول ابتدایی هستند، با توجه به اینکه سنجش آنها زمان می برد هنوز ثبت‌نام نشده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: توزیع کتاب برای دانش‌آموزانی که ثبت کتاب را داشته‌اند بین ادارت ۴۸گانه این استان انجام شده و در میان دانش‌آموزان توزیع می‌شود.

خدابنده با بیان اینکه در سال جاری به دلیل شرایط خاص در کشور، در برخی از نقاط خراسان رضوی آموزش‌ها به صورت حضوری، غیرحضوری و نیمه حضوری است، افزود: ستاد ملی کرونا و ستاد استانی مقابله با کرونا اعلام می‌کند که کدام شهرها در وضعیت زرد، سفید و قرمز هستند.

وی ادامه داد: اگر وضعیت سفید باشد کلاس‌ها حضوری برگزار می‌شود که بعید به نظر می‌رسد در تمام نقاط خراسان رضوی وضعیت سفید باشد و اگر وضعیت قرمز باشد آموزش به صورت مجازی انجام می‌شود، در شرایط زرد نیز بخشی از کلاس‌ها به صورت حضوری و برخی به صورت غیرحضوری با آموزش مجازی انجام می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: ما منتظر اعلام ستاد ملی و استانی کرونا هستیم و این شرایط می‌تواند شناور باشد، آموزش پرورش این انعطاف را دارد که متناسب با شرایط تصمیم بگیرد و کلاس‌ها را تشکیل دهد.

وی در رابطه با کمبود نیروی انسانی در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی حدید آموزش پرورش کشور با ۱۹۷ هزار و در خراسان در گروه معلم، 19 هزار نفر در استان از معلم تمام وقت محروم هستند.

خدابنده با اشاره به اینکه برای کمبود نیرو برنامه‌هایی در دستور کار داریم، بیان کرد: از جمله ۵ هزار و ۳۰۰ نفر خرید خدمات آموزشی داریم، همچنین، ۳ هزار و ۶۰۰ نفر حق التدریس آزاد در خراسان رضوی وجود دارند که شامل آموزش‌دهنگان نهضت سوادآموزی و خرید خدمات آموزشی و سرباز معلم و پیش‌دبستانی‌های تا سال ۹۱ است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: سرباز معلم و طلبه وظیفه داریم که نیمی از کمبود ما را جبران می‌کنند و حدود نیم دیگری را باید از طریق حق التحریر شاغل در این استان تامین کنیم.

وی در رابطه با توانمندسازی همکاران با توجه به دوره‌های مجازی بیان کرد: حدود ۹۶ ساعت دوره توانمندسازی از طریق شبکه آموزش برگزار شد و ۳۵ هزار نفر در استان در دوره توانمندسازی شرکت کردند تا بتوانند آموزش‌های باکیفیتی ارائه دهند، توصیه می‌شود مدارس در صورت احساس نیاز به آموزش الترونیک، اعلام کنند.

خدابنده گفت: باتوجه به اینکه سال تحصیلی دو هفته زودتر، از نیمه شهریور آغاز می‌شود، مرور دروس سال‌های گذشته انجام می‌شود تا دانش‌آموزان با آمادگی بیشتری در کلاس‌های درس شرکت کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: اگر در برخی مناطق وضعیت زرد اعلام شود، رعایت فاصله1.5 متری برای هر دانش آموز اجباری است و در یک کلاس ۴۲ متر مربعی حدود ۲۰ دانش‌آموز را پذیرا می‌شویم.

وی عنوان کرد: در بخش زیادی از مناطق خراسان رضوی ظرفیت زیادی نداریم که کلاس جمعیت کمتر ۲۰ نفر و برخی مدارس باید به دو گروه تقسیم شوند، با تصمیم شورای مدرسه در دو نوبت کلاس‌ها برگزار شود.

خدابنده ادامه داد: بیش از ۴۰۰ مدرسه شبانه.روزی در خراسان داریم و امکان اینکه خوابگاه‌ها را فعال نگه داریم وجود ندارد و پیشنهاد می‌شود هر یک از پایه‌ها یک روز در مدرسه حضور داشته باشند، شب با سرویس به منازل خود بازگردند و هزینه سرویس رفت و آمد از محل هزینه غذای شام تامین می‌شود. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در دو یا سه روز آینده والدین ثبت‌نام را انجام دهند، افزود: بخشی از دانش آموزان در مدارس کارودانش و فنی حرفه‌ای نیز آموزش‌شان به صورت مجازی است و در صورت وضعیت سفید، پس از بازگشایی مدارس عقب‌ماندگی تحصیلی جبران می‌شود.

وی تصریح کرد: از امروز نیز قرار است در سایت سنجش، استخدام نیروهای آموزش پرورش انجام گیرد که در خراسان سهمیه ۲ هزار و ۶۰۰ نفر وجود دارد که از میان علاقه‌مندان تعداد زیادی جذب می‌شوند.

خدابنده افزود: در میان آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی که در ۳ هزار و ۶۰۰ نفر حق التدریس آزاد ما قرار می‌گیرند، آزمون استخدامی برگزار شد که قرار است یک دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند، با شروع سال تحصیلی به عنوان حق‌التدریس شروع به کار می‌کنند و کسانی که در آزمون قبول نشدند تلاش می‌کنیم از آنها بهره‌مند شویم که هنوز وزارت خانه اطلاعی نداده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در رابطه با روستاهایی که تنها مقطع ابتدایی در آن وجود دارد، یادآور شد: راهکارهایی وزارت‌خانه و استان پیش‌بینی کرده‌اند که یکی از موارد سرویس رفت‌وآمد و دیگری مدارس شبانه روزی است و اعتبار ویژه برای این موارد در نظر گرفته شده، در حال حاضر با آموزش مجازی می‌توانند تحصیل کنند.

وی تشریح کرد: ۲ هزار و ۷۰ مدرسه در طی چند ماه به اینترنت متصل شدند و اگر دانش‌آموزان لوازمی مانند تبلت و گوشی نداشته باشند می‌توانند به مدارس مراجعه کرده و از سیستم مدارس استفاده کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص دریافت وجه در مدارس ادامه داد: بسیاری مدارس با مجوز قانونی هزینه دریافت می‌کند، به‌طور مثال مدارس غیردولتی و سمپاد و نمونه دولتی باید شهریه مصوب را دریافت کنند و در مدارس دولتی ثبت‌نام دانش‌آموزان نباید با پرداخت وجه همراه باشد، ولی از خانواده‌ها درخواست داریم به صورت داوطلبانه به مدارس کمک کنند.

خدابنده با تاکید بر اینکه دریافت وجه برای ثبت‌نام غیرقانونی است و پیگیری‌ تخلفات در حال انجام است، اظهار کرد: ما در خراسان رضوی ۴۰۰ مدرسه هیئت‌امنایی، ۴۲ مدرسه سمپاد و ۱۲۰ مدرسه شاهد داریم، همچنین، ۹۰ درصد مدارس دولتی هستند که نباید وجهی دریافت کنند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های آموزش پرورش منعطف است و اگر شرایط در برخی مدارس سفید شود آموزش حضوری است و اگر سلامت دانش‌آموزان و همکاران به خطر افتد ترجیح می‌دهیم به صورت مجازی صورت گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه طبق آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان مدارس غیردولتی در مدارس دولتی خیلی جای نگرانی ندارد، تصریح کرد: ۹۵ درصد دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه یک 98.4 درصد و 90 درصد در متوسطه ۲ در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کرده‌اند.

خدابنده گفت: هدف ما این بوده که آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان را در مدارس غیردولتی بالا ببریم که به دلیل شرایط اقتصادی در اوضاع کرونا محقق نشد و رشد ۲۳ درصدی شهریه را در مدارس غیردولتی داشتیم و خیلی نقشی در تعیین شهریه نداریم و برخی مدارس شهریه‌ها را بازگشت نداده‌اند که تعداد مراجعین ناراضی زیاد نبوده است. 

وی تصریح کرد: ۲۰ درصد از مدارس غیردولتی در خراسان رضوی به دلیل کاهش دانش‌آموزان و افزایش اجاره توقف گرفته‌اند. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حاشیه شهر تراکم کلاس‌ها را داریم که باید به دو یا سه کلاس تقسیم شوند، افزود: مدارس استثنایی مدارس ما کم‌جمعیت است و امکان آموزش حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد و پیش‌بینی ما در این کلاس‌ها به صورت حضوری است.

خدابنده در رابطه با سامانه شاد گفت: سامانه شاد در سال گذشته چون تازه ساخته شده بود، با نظرسنجی‌ها به روزرسانی شده و از نظر ما مطمئن‌ترین سامانه برای آموزش است که نسبت به قبل تقویت شده و فعالیت در پیام‌رسان‌های خارجی جرم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: طبق نظرسنجی‌ها، ۳۲ هزار دانش‌آموز اعلام کردند که دسترسی به موبایل و تبلت ندارند با شهرداری مشهد توافقی صورت گرفت که به دلیل احتمال عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس، هزینه‌ها به سمت خرید گوشی و تبلت ارزان قیمت هدایت شود و برخی خیرین نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: حدود ۱۳۵ هزار دانش‌آموز در بدو ورود پذیرا بوده و سنجش داشته باشیم که بالغ بر ۵۰ هزار نفر از این تعداد کار سنجش‌شان انجام شد و بقیه موارد تا اواخر مهرماه انجام می‌شود. 

 «سلامت‌جویی مهارت‌ورزی و تحول‌افرینی»، شعار سال تحصیلی جدید

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه شعار سال تحصیلی جدید در این استان «سلامت‌جویی مهارت‌ورزی و تحول‌افرینی» است، عنوان کرد: امسال در پروژه کمیته‌‌های مهر، کمیته سلامت و بهداشت را به دلیل شرایط خاص امسال برای سلامت فضای آموزشی و همکاران ایجاد کردیم.

رضا صابری در ادامه عنوان کرد: آموزش در سال جاری به صورت حضوری، نیمه حضوری، غیرحضوری و تجمیعی با توجه به شرایط است و روش حضوری در شرایط سفید و شبکه شاد و آموزش تلویزیونی در چهار شبکه و بسته‌های آموزشی از جمله جزوه و درسنامه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در تمام مدارس مراسم بازگشایی را در ۱۵ شهریور داریم، افزود: در شرایط قرمز در نوبت صبح وقت اول و وقت دوم در بعداز ظهر نیز وقت اول و دوم داریم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی متذکر شد: در وضعیت قرمز در آموزش مجازی زمان آموزش در مقطع متوسطه اول و دوم، وقت آموزش ۳۵ دقیقه بوده، برای پایه اول ۲۵ دقیقه و سایر پایه‌ها تا پایه ششم ۳۰ دقیقه است.

صابری گفت: امتحانات نوبت اول و دوم در شرایط سفید و زرد حضوری برگزار می‌شود، اما در شرایط قرمز تمام مقاطع غیرحضوری است به جز پایه نهم و دوازدهم که پایه نهم به دلیل هدایت تحصیلی سرنوشت‌ساز بوده و پایه دوازدهم نیزبه دلیل تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری مهم است.

وی با بیان اینکه امروز در سراسر استان مانور بازگشایی مدارس را داشتیم، اضافه کرد: و در شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش ارزشیابی پایانی در دروس عملی و مهارتی حضوری  و سایر دروس مانند شاخه نظری غیرحضوری است.

انتهای پیام/ 70031

نظر شما