شناسهٔ خبر: 42089769 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

تجلیل از 50 برگزیده دومین جشنواره خلاقیت

اختتامیه دومین جشنواره خلاقیت با موضوع شوق مهارت بصورت ویدیو کنفرانس با حضور معاون آموزش ابتدایی وزارت ، مدیر و معاونین توسعه مدیریت و پشتیبانی و آموزش ابتدایی لرستان و معاونین آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان های مازندران و سیستان و بلوچستان و روسای آموزش و پرورش ادارات و مناطق لرستان بصورت ویدیو کنفرانس برگزار شد .

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان ؛  

خلاقیت اولویت و آغاز یادگیری است

معاون آموزش ابتدایی وزارت با تاکید بر درک درست از کودکان در مقطع ابتدایی گفت : برنامه های دوره ابتدایی باید رویکردی برای پیوند کودک با زندگی داشته باشند نباید از شادی کودک جلوگیری شود، نباید کودک در مدرسه احساس اضطراب داشته باشد ، باید در محیط آموزشی به فعالیت های دست ورزی توجه کرد ، زیرا اگر می خواهیم مغز کودک فعال شود باید دست او هم فعال باشد و برنامه های آموزشی باید بتواند کودک را در فرایند یاددهی و یادگیری فعال کنند.

رضوان حکیم زاده  با تاکید بر جشنواره جابر گفت : از همه همکارانی که در برگزاری جشنواره های مختلف خصوصاً جشنواره جابر و برنامه هایی که باعث خلاقیت کودکان می شود تقدیر و تشکر می کنم اگر در دوره ابتدایی یک قدم برداشته شود بازخورد آن را فوری دریافت خواهیم کرد ، جشنواره خلاقیت باعث تغییر رویکرد در کودکان میشود باید .

وی افزود :  گروه های آموزشی باید تلاش بیشتری برای فعال کردن کودکان در مدارس داشته باشند زیرا اصالت آموزش ، یادگیری همراه با  شادی کودکان است .

معاون آموزش ابتدایی وزارت با اشاره به نقش مهم خلاقیت گفت : خلاقیت اولویت و آغاز یادگیری است ، این جشنواره با سه محور خوانداری ،  نوشتاری و  آداب زندگی ( کسب مهارت‌های زندگی ) برگزار شد.

وی اظهار داشت : توجه به پرورش خلاقیت  در دانش آموزان یکی از ماموریت‌های مهم مقطع ابتدایی است دوران کودکی، زمان مناسبی برای پرورش خلاقیت است کودک باید بتواند بیاندیشد و پذیرفتن بی چون و چرا نباید به او تحکیم شود باید با روشهای مناسب  یادگیری در کودکان همراه با پرورش خلاقیت باشد  باید تفکر خلاقانه را به کودکان آموزش دهیم باید دست ورزی و کار عملی در مدرسه بسترسازی شود،  آموزش همراه با بازی بهترین روش برای پرورش خلاقیت است ، متاسفانه خانواده ها  به دلیل علاقه زیاد به فرزندان سعی می کنند کودک را مجبور به حفظ کتب درسی کرده و از خلاقیت آنها جلوگیری می کنند.

 خانم حکیم زاده افزود : به جای تست های مختلف باید آموزش در قالب دست سازه ،  فیلم و یا نمایش باشد تا  زمینه خلاقیت در مدرسه  فراهم شده زیرا کودک خلاق  در آینده  موفقیت تر خواهد بود .

باید از ظرفیت مقطع ابتدایی برای ایجاد شادی و یادگیری استفاده کرد

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تقدیر از برگزاری دومین جشنواره خلاقیت گفت : گروه های آموزشی در دستگاه تعلیم و تربیت جایگاه مهمی دارند ، اگر کودکی در مقطع ابتدایی احساس بدی داشته یا نگران باشد و حس خوبی نسبت به آموزش نداشته باشد همچنین  اگر در جریان آموزش منفعل و گوشه گیر باشد و فقط به صورت مستمع در کلاس حضور داشته و حق صحبت نداشته باشد یا فقط از ذهن او استفاده شود،  آموزش و پرورش مسیر درستی را طی نکرده و باعث پرورش استعداد و خلاقیت در دانش آموز نمی شود .

علیرضا نخعی با تاکید بر شاد بودن دانش آموزان و ایجاد شادی در فرایند یاددهی و یادگیری گفت: از ظرفیت مقطع ابتدایی برای ایجاد شادی و یادگیری همراه با بازی باید استفاده کرد ، کودک باید در محیط آموزشی بازی کند و شاد باشد اگر شادی کم شود، یادگیری کم می‌شود و اگر یادگیری از بین برود کودک در فرایند آموزش موفق نخواهد بود زیرا شادی با یادگیری ارتباط مستقیم دارد ، اگر یادگیری درونی باشد منجر به خلاقیت می شود، گوش دادن و حفظ کردن به تنهایی خلاقیت نمی آورد.

مدیر کل آموزش و پرورش لرستان  کودک را عنصر مهم تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت : کتب درسی مهمتر از کودک نیست بلکه خود کودک مهمترین عنصر در جریان آموزش است اگر احساس کودک شکسته شود هیچ گاه آموزش موفق نخواهد بود پس باید به کودک و شخصیت او احترام گذاشت.

 

عامل یادگیری تخیل است

معاون آموزش ابتدایی استان مازندران با اشاره به  آموزش در بستر مجازی  گفت :  مشارکت خوبی در بستر مجازی برای آموزش فراهم شده است ، هدف اصلی تعلیم و تربیت پرورش انسان است در سند تحول بنیادین هم به جای کلمه معلم از مربی استفاده شده و هدف این سند همراهی و هماهنگی معلم با کودک برای مهارت آموزی است .

سید عیسی شفیعی عامل یادگیری را تخیل عنوان کرد و افزود:  مغز ، دست و دل باید در امر آموزش هماهنگ باشند باید کودک در ذهنش تخیل کند و معانی در ذهنش ایجاد شود باید تفکر کودک نقادانه داشته باشد ، کودک باید سوال کند، برگزاری جشنواره هایی نظیر جشنواره خلاقیت باعث ارتباط اساسی بین کودک و دیگران می‌شود و کودک می‌تواند با محیط اطراف  ارتباط مناسبی برقرار کند.

 

 

 

گروههای آموزشی موتور محرکه کیفیت آموزش است

معاون آموزش ابتدایی استان سیستان و بلوچستان گفت : جشنواره خلاقیت باید مبنای تربیت دانش آموز باشد .

زهرا برهانزهی ارسال ۲۱۵   اثر از استان سیستان و بلوچستان را نشان از تلاش خوب همکاران گروه‌های آموزشی عنوان کرد و افزود :گروههای آموزشی موتور محرکه کیفیت آموزش هستند برگزاری جشنواره خلاقیت به همان اهداف بزرگ توجه دارد که  نیاز کودکان برای آموزش است تمام فعالیتها باید منتج به کیفیت آموزشی شود ، استمرار این برنامه ها باعث رسیدن به اهداف تربیتی مطلوب می شود .

وی افزود : آموزش در بستر مهارت ، حق کودکان است جشنواره خلاقیت با محور های  خواندن نوشتن و مهارت آموزی باید در سطح مدارس برگزار شود زیرا این جشنواره اهداف اصلی مقطع ابتدایی را تقویت  می کند .

رقیه معتمدی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان ضمن بیان گزارش دومین جشنواره خلاقیت گفت : در این جشنواره 27 استان کشور   2116  اثر  خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که بیشترین آثار پس از استان لرستان مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان با 215 اثر و استان مازندران با 157 اثر بود .

 

تنظیم خبر : ناصر پارسایی فر کارشناس روابط عمومی