شناسهٔ خبر: 42087797 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

لاری در نشست آنلاین:

توبیخ کتبی و کسر از حقوق جریمه کارمندانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند/برای ساخت واکسن ناامید نیستیم

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: کارمندانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند مجازات‌هایی از قبیل، توبیخ کتبی و کسر از حقوق برای آن‌ها اعمال شود و واحد‌های صنفی متخلف این اول اخطار می‌گیرند و در صورت تکرار تا ۵ الی ۱۰ روز صنف آن‌ها تعطیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی با خبرنگاران گفت: 6ماه است از شیوع بیماری در کشور میگذرد و یه مهمان ناخوانده است که همه شرایط را تحت تاثیر قرار داد.

وی ادامه داد: تعداد مبتلایان از مرز ۲۲ میلیون و کرده و در کشور ما تعداد فوتی‌ها در آستانه رقم ۲۰ هزار نفر است و هنوز هم دانسته‌های ما به نسبت دانسته‌های ما از بیماری کرونا بیشتر است.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا باعث سردرگمی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی ما شده است اظهار داشت: در این بحران‌ها همیشه می‌توانیم تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و درس زندگی بگیریم و هوشمندانه‌ترین روش این است که خود را با این سبک زندگی تطبیق دهیم و در حقیقت یک سبک زندگی جدید کرونایی را انتخاب کنیم.

لاری افزود: همه جهان و خصوصاً کشور ما در حال تلاش برای تولید واکسن و داروی درمان این بیماری هستند، اما متاسفانه هنوز هیچ واکسنی توسط سازمان جهانی بهداشت معرفی نشده و ما نباید ناامید باشیم، اما ممکن است مثل تعدادی از بیماری بله‌ها مثل ایدز واکسن قطعی برای آن پیدا نشود.

معاون وزیر بهداشت افزود: با رعایت اصول پیشگیری و استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانیم از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم و از لحظات زندگی خود استفاده کنیم مهمترین چیز در جامعه ما این است که بازگشایی‌ها باید به دلیل مسائل اقتصادی صورت می‌گرفت و بنا بر اقتضای بازگشایی‌ها پروتکل‌های بهداشتی تدوین شده اند.

وی ادامه داد: ما همیشه به دنبال این بودیم که قانون از افرادی که ماسک می‌زنند و پروتکل بهداشتی را رعایت می‌کنند در برابر افرادی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند حمایت کند و در آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا که در ۲۵ مرداد ماه بود تمهیدات قانونی در این زمینه در نظر گرفته شده و مققر شد در ادارات افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند مجازات‌هایی از قبیل، توبیخ کتبی و کسر از حقوق برای آن‌ها اعمال شود و واحد‌های صنفی متخلف این اول اخطار می‌گیرند و در صورت تکرار تا ۵ الی ۱۰ روز صنف آن‌ها تعطیل می‌شود.

لاری درخصوص دلیل تغییر تصمیم ستاد ملی کرونا درباره برگزاری مجالس عزاداری محرم افزود: طبق آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شد که برگزاری مراسم‌های مذهبی در فضای بسته و مراسم‌های عزاداری ممنوع باشد و در فضای باز نیز برگزاری مراسم‌ها با فاصله انجام شود.
لاری در پاسخ به سوالی درباره برگزاری مراسم در فضا‌های سربسته در محرم، گفت: به هر حال زمانی که یک بحران پیش می‌آید، ممکن است خیلی فرصت هماهنگی نباشد و تناقضاتی در بخش‌های مختلف ایجاد شود. محرم برای ما بسیار مهم است. بسیاری از هیات‌ها و مداحان اعلام کردند که تغییرات کرونایی در برگزاری مراسم‌ها داده‌اند. حتی مخارج مراسم‌شان را صرف امور خیریه کردند. بحث نذر ماسک مطرح شد و اقدامات خوبی انجام شد. البته فصل‌الخطاب ما همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند، دستورالعملی است که ستاد ملی کرونا تصویب کرده و وزارت کشور آن را ابلاغ کرده است. متن دستورالعمل واضح است. در ستاد ملی کرونا هم تاکید شده که عزاداری در فضای سربسته ممنوع است. نذورات در قالب جیره‌های خشک باشد و ...

وی همچنین درباره نحوه مجازات افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را در محرم رعایت نمی‌کنند، اظهار کرد: جلساتی با سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد که متعهد به رعایت پروتکل‌ها شدند و وزارت کشور پروتکل‌ها را ابلاغ کرده و وزارت بهداشت ناظر بر رعایت پروتکل‌هاست. وزیر بهداشت اعلام کردند که سلامت مردم شوخی بردار نیست. کادر بهداشتی و درمانی واقعا فشار وحشتناکی را تحمل کردند، خیلی از آن‌ها مبتلا شدند و خیلی از آن‌ها را از دست داده‌ایم. برخی از کادر بهداشتی و درمانی در جا‌هایی ساکن شدند و همراه خانواده‌هایشان نمی‌روند. کادر بهداشت و درمان خسته‌اند و در عین حال نگران مردم و نگران پاییز هستند. کادر درمانی نیاز به تجدید قوا دارند. اصلا از این موضوع کوتاه نمی‌آییم. از نظر شرعی و انسانی هم درست نیست که عزاداری که جنبه عقلانیت و معنویت دارد و این شور باید با شعور همراه باشد، منتهی به این شود که سلامت مردم را تهدید کند. قطعا نظارت زیادی روی این موضوع داریم.

لاری گفت: مجازات‌هایی تعیین شده که ابتدا اخطار، بعد قطع یارانه و تسهیلات و سپس تعطیلی هیات عزاداری که تخلف کرده است.

وی درباره وضعیت واکسن مننژیت، گفت: واکسن مننژیت برای گروه‌های خاص مانند سربازان، مادران باردار و ... توصیه می‌شود و تمهیدات آن آماده شده که در شهریور ماه در اختیار این گروه‌ها قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تفاوت میان مبتلایان پیک دوم و پیک اول کرونا، گفت: ما در حال حاضر در موج دوم به سر می‌بریم. کشور ما پهناور است و استان‌ها و حتی شهرستان‌های یک استان هم در یک وضعیت یکسان قرار ندارند و وضعیت متغیری وجود دارد. اروپا هم درگیر موج دوم شده است. به‌ویژه اسپانیا از نظر موج دوم بدترین وضعیت را دارد. در بلژیک استفاده از ماسک اجباری شده است. در پاریس دوی ماراتن برای بار دوم لغو شده است. یونان وضعیت خوبی ندارد و محدودیت‌های کاری و گردشگری داده‌اند.

لاری ادامه داد: ما یک کمیته علمی داریم که اعلام کردند علایم بیماری خیلی تغییر نکرده است. ممکن است عائمی بوده که در ابتدا زیاد مورد توجه نبود، اما اکنون متمرکز شدیم و آن‌ها را احصاء می‌کنیم. به طور محسوسی در سن ۳۵ تا ۴۵ نمودار دو موج یک برآمدگی اختصاصی داشت. اکثر عزیزان تایید می‌کنند که بیشترین بیماران ما برای سنین ۶۰ به بالا است، اما در سن ۳۵ تا ۴۵ سال در موج دوم نسبت به موج اول یک افزایش نسبتا محسوسی داریم که مرگ و میر هم در آن‌ها وجود داشته است. در نوزادان هم بیماری را داریم که البته تفاوت محسوسی با قبل نکرده است. به هر حال همچنان فوتی‌هایمان در گروه‌های آسیب‌پذیر و گروه‌های مسن بیشتر است، اما هیچکس در امان نیست و همه گروه‌های سنی درگیری و ابتلا را داشتند.

وی گفت: البته مقالاتی وجود دارد که تایید می‌کند که قدرت سرایت بیماری کووید-۱۹ تا ۱۰ برابر افزایش یافته است، اما اینطور نیست که علائم بیماری و شدت آن تغییری کرده باشد.

نظر شما