شناسهٔ خبر: 42084509 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

توشه محرمیِ صدا و سیما بر دورِ تکرار…!

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: اگر نگاهی اجمالی به تاریخ سریال سازی در ایران داشته باشیم،در می‌یابیم که این سطح کیفی تولیدات، یک سیر نزولی را از حدود ۳۰ سال پیش تا به امروز طی کرده است. به‌رغم اين كه در دهه ۶۰ نسبت به امروز، سريال‌سازي با امكانات كمتري صورت مي‌گرفت، آثار فاخر و محبوب فراواني از آن دهه در خاطرات باقي مانده است. به طوري كه امروز هم وقتي كف گير رسانه ملي به ته ديگ مي‌خورد، دست به دامن اين آثار مي‌شود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: اگر نگاهی اجمالی به تاریخ سریال سازی در ایران داشته باشیم،در می‌یابیم که این سطح کیفی تولیدات، یک سیر نزولی را از حدود ۳۰ سال پیش تا به امروز طی کرده است. به‌رغم اين كه در دهه ۶۰ نسبت به امروز، سريال‌سازي با امكانات كمتري صورت مي‌گرفت، آثار فاخر و محبوب فراواني از آن دهه در خاطرات باقي مانده است. به طوري كه امروز هم وقتي كف گير رسانه ملي به ته ديگ مي‌خورد، دست به دامن اين آثار مي‌شود. شايد دليل اين بود كه کارگردانانی که در دهه طی آن سال ها با تلویزیون کار می‌کردند، با مجموعه صداوسیمایی روبه‌رو بودند که بدنه‌ای قوی و مديريتي فارغ از سليقه ها داشت؛ بدنه اي كه حاصل سال‌ها کار پیش از انقلاب بود و بعد از انقلاب نیز امکانات ایجاد شده در آن مورد بهره برداری هنرمندانی قرار گرفت که گاه بعضی از آنان فعالیت هنری خود را پیش از انقلاب شروع کرده بودند. شايد به همين دليل است كه مخاطبان تلويزيون، در جای خالی محتوای با کیفیت و تازه، گرايش بيشتري به تماشاي همان سريال‌هاي قديمي دارند. اما تا کی می‌توان با تکیه بر این سریال‌های قدیمی محبوب ،از حس نوستالژی مردم سوء استفاده و نبض مخاطب را در دست نگه داشت ؟! باید گفت این تکیه که گاه شبیه به شاه راهی برای نجات عمل می‌کند، زمانی هم از آن سوی بام افتاده، کاراکتر‌های محبوب را لُس و مخاطب را خسته می کند…

مختار در کابوس تکرار!

دست خالی تلویزیون در ساخت سریال مناسبتی، بیش از هر زمانی، در ماه محرم نمود پیدا می کند. انگار تنها بازپخش آثار از پيش ساخته شده مانند «مختارنامه» و «شب دهم» ، نهايت نگاهي است كه رسانه ملي به اين ايام دارد. حالا نیز در حالی کمتر از ده روز به شروع ماه محرم باقی مانده است که علیرغم حساسیت های موجود در سال جاری به لحاظ شیوع کرونا، لزوم در خانه ماندن و انس با رسانه ها صوتی و تصویری، هنوز خبری از اعلان برنامه‌های ویژه صداوسیما نیست. برنامه‌هایی که البته حدس‌شان با توجه به سابقه سال‌های اخیر رسانه ملی، چندان کار سختی نیست! تنها نام چند سریال تازه است که در اخبار دست به دست می شود و هنوز قطعیت پخش آن ها نیز مشخص نیست. باید در نظر داشت که اگر سال‌های گذشته، وقت بخش عمده‌ای از مردم صرف عزاداری در هیات‌های مذهبی می‌شد، امسال اما با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و شرایط خاص، تلویزیون باید این وظیفه را به دوش بکشد. اما به نظر می رسد که در بهترین حالت، با چهار یا پنج قالب از برنامه‌سازی روبه‌رو می‌شویم؛ سخنرانی مذهبی، گفت‌وگوی زنده یا ضبط شده، پخش مداحی، تکرار سریال‌های تاریخی یا مذهبی و پخش زنده از شهر کربلا.

پنج شبکه سراسری، سه سریال تازه

به دلیل شیوع کرونا روند تولید برخی پروژه های مربوط به ماه محرم، در مقاطعی با کندی و در مواردی با توقف تصویربرداری مواجه شد، با این حال در صورت ثابت ماندن کنداکتور شبکه ها، سریال های زیر برای محرم پخش خواهند شد. براین اساس شبکه های تلویزیونی همچون سال های گذشته چندین سریال جدید از جمله «زمین گرم»، «نجلا» و «بوم و بانو» را تدارک دیده که در کنار پخش چندین باره سریال هایی مانند «مختارنامه» و «شب دهم» روی آنتن خواهند رفت.

سریال «سرزده» به شبکه یک می‌آید

شبکه یک سیما به خاطر محدودیت های کرونایی امسال موفق به تولید و پخش سریال جدید برای ماه محرم نشد و مجبور به بازپخش سریال «سرزده» به کارگردان بهادر اسدی شده است. این سریال که به همت صدا و سیمای خراسان رضوی و شبکه یک سیما ۳ ماه پیش همزمان با شب‌های قدر روی آنتن شبکه یک سیما رفته بود قرار است مجددا در دهه نخست محرم از شبکه یک سیما پخش شود. شاید یکی از دلایل بازپخش این سریال، دیده نشدن سریال در شب های قدر ماه رمضان باشد. این سریال که یک درام اجتماعی است ، در ۷ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به تولید رسیده است. بهرنگ علوی، علی انصاریان، نسیم ادبی، رویا میرعلمی، یاشار هاشم‌زاده، رامبد شکرابی، امیربهادر اورعی، رحیم نوروزی، مریم مؤمن، نسرین ذبیحی، فائزه علی‌آبادی، کوروش رحمانی، کیمیا خلج و … در «سر زده» به ایفای نقش می‌پردازند.

«بوم و بانو» میهمان شبکه دو

«بوم و بانو» به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه کنندگی آرمان زرین‌کوب و به سفارش شبکه دو سیما از دیگر سریال هایی است که مراحل پایانی تولید را پشت سر می گذارد. این سریال سال گذشته جلوی دوربین رفت و در میانه راه تولید خبرهایی مبنی بر توقف تصویربرداری منتشر شد اما با این وجود تولید آن ادامه پیدا کرد و برای پخش در ایام محرم آماده خواهد شد. «بوم و بانو» مقطع تاریخی دوره پهلوی را به نمایش می‌گذارد و کاری در حوزه تاریخ معاصر به شمار می‌آید. این مجموعه به نویسندگی شعله شریعتی و اعظم بهروز آماده می‌شود و روایت گر داستانی عاشقانه و تاریخی است. مسعود رایگان، بهنام تشکر، مهدی احمدی، دیبا زاهدی، ساغر قناعت و… از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند که برای پخش از شبکه دو سیما در ایام محرم آماده می‌شود.

اولین تجربه سعید نعمت الله در «زمین گرم»

سریال تلویزیونی «زمین گرم» به کارگردانی سعید نعمت الله و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی دیگر سریالی است که سال گذشته جلوی دوربین رفت، اما همچون بسیاری از پروژه های تلویزیونی و سینمایی چندین ماه به دلیل شیوع کرونا متوقف شد. همزمان با تصویربرداری تدوین این سریال نیز در حال انجام است. نعمت‌الله در این مجموعه نویسندگی و کارگردانی را برعهده دارد. او پیش تر سابقه همکاری را شفیعی را در بسیاری از سریال‌های تلویزیونی داشته و نگارش مجموعه‌هایی همچون «برادر جان»، «زیر پای مادر»، «پشت بام تهران»، «دیوار»، «مدینه»، «جراحت»، «زیر هشت»، «میکائیل»، «مادرانه»، «رستگاران»، «شیدایی» را برای تلویزیون به نگارش درآورده است. «زمین گرم» درامی خانوادگی است که در ۳۰ قسمت برای پخش از شبکه سه در ایام محرم آماده می‌شود. مرجان شیرمحمدی، علیرضا خمسه، اصغر همت، نادر فلاح، کامران تفتی، دنیا مدنی، علیرضا آرا، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی و… از بازیگرانی هستند که در این سریال نقش آفرینی می کنند.

«نجلا» و ایام اربعین

تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «نجلا» به کارگردانی خیراله تقیانی پور و تهیه کنندگی سعید سعدی این روزها در بوستان ولایت ادامه دارد. این سریال در ۱۵ قسمت برای پخش در ایام اربعین از شبکه سه سیما تهیه و تولید می‌شود و نویسندگی آن را سید حسین امیرجهانی و مهدی حمزه به عهده دارند. از ابتدا قرار بود تا این سریال به واسطه قصه‌ای که دارد در تهران و هم در یکی از شهرهای جنوبی کشور مقابل دوربین برود، اما به خاطر مشکلاتی که شیوع کرونا برای گروه‌های تولیدی ایجاد کرده است، بخش‌های مربوط به آبادان در تهران و در بوستان ولایت و شهرک سینمایی دکورسازی شده است. حسام منظور، سارا رسول‌زاده، ملیکا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی و سوگل طهماسبی، هدایت هاشمی، سیدمهرداد ضیایی و آزیتا حاجیان بازیگرانی هستند که در این سریال تلویزیونی نقش آفرینی می کنند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما