شناسهٔ خبر: 42041123 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گذر اطمینان بخش از خان کنکور و کرونا با اتخاذ تدابیر بهداشتی

اصفهان- ایرنا- آزمون کنکور سراسری امسال پس کش و قوس های فراوان در حالی فرا رسید که داوطلبان کنکور در استان اصفهان با تدابیر و تمهیدات پیش‌بینی شده بهداشتی با آرامش و آسودگی خاطر از خان تاریخی کنکور و کرونا گذر خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، همزمان با شیوع گسترده کرونا در کشور و تعطیلی بسیاری از برنامه‌‎های جمعی، کنکور سراسری نیز چندین بار به تعویق افتاد و داوطلبان این آزمون‌ها وضعیت متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کردند.

این ویروس نه تنها از نظر فیزیکی سلامت کنکوری‌ها را به خطر انداخته، بلکه از نظر روحی و روانی نیز داوطلبان را تحت تاثیر قرار داده است.

فراز و نشیب‌های لغو، تعویق و یا برگزاری کنکور، حال و هوای داوطلبان این آزمون را بسیار دگرگون کرده بطوریکه از کرونا پس از هفت خان کنکور به عنوان خان هشتم یاد می‌کنند که عبور از آن تا زمان نشستن بر سر صندلی‌های کنکور بسیار مبهم و نامشخص است.

با وجود آنکه روانشناسان هر ساله توصیه‌های بسیاری برای کاهش اضطراب و استرس از داوطلبان کنکور و جلوگیری از بهم ریختن فضای روحی و روانی آنها دارند امسال بحث‌ها و تهدیدات مرتبط با ویروس کرونا دایره آرامش آنها را به هم زد.

بسیاری از داوطلبان کنکور در زمان حاضر تنها دغدغه فعلی خود را انجام و برپایی این آزمون می‌دانند تا بتوانند تراوشات ذهنی خود را بر روی برگه‌های تست کنکور پیاده کنند و نفس راحتی بکشند.

آرامش یافتن داوطلبان کنکور با تمهیدات وزارت علوم و تاکیدات وزارت بهداشت

داوطلبان کنکور که از ابتدای سالجاری درباره برگزاری کنکور بلاتکلیف بودند با آخرین اقدامات، تمهیدات و دستورات وزارت علوم و تاکیدات وزارت بهداشت مبنی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در برگزاری کنکور به آرامش دست یافتند.

یکی از داوطلبان کنکور سراسری ۹۹ در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تا چند روز قبل همچنان نگران برگزار شدن یا نشدن کنکور بود گفت: با آخرین تصمیمات درباره برگزاری کنکور با رعایت مسائل بهداشتی خیال همه داوطلبان راحت شده است.

محسن سالاری ساکن منطقه چهارم کلانشهر اصفهان با بیان اینکه کرونا، تاثیر بسیاری بر ذهن و آموزه‌های علمی کنکوری‌ها برجا گذاشته است افزود: با تمام این احوال اکنون تنها عامل آرامش داوطلبان برگزاری این آزمون است.

وی با بیان اینکه در چند ماهه اخیر یکی از کارهای شبانه‌روزی کنکوری‌ها پیگیری اخبار وضعیت کنکور بوده است ادامه داد: هر چند حرف و حدیث‌ها و اخباری که شبانه‌روز در شبکه‌های اجتماعی درباره برگزار شدن یا نشدن کنکور منتشر ‌شد اما این مهم با اتخاذ تدابیر بهداشتی برای سلامت داوطلبان به پایان رسیده است.

این داوطلب کنکور سراسری با اشاره به تاکیدات دلسوزانه مسوولان وزارت بهداشت و احساس مسوولیت در قبال سلامت داوطلبان کنکور گفت: این اقدامات موجب رفع نگرانی از داوطلبان و خانواده‌های آنها به لحاظ تهدیدات کرونا برای سلامت جسمانی فرزندانشان شده است.

وی از مسوولان برپایی کنکور در استان درخواست کرد که تمام موارد لازم برای برپایی این آزمون را در کمال رعایت بهداشت و سلامت داوطلبان مدنظر قرار دهند.

یکی دیگر از داوطلبان کنکور سراسری از خمینی شهر اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: الان که مقرر شده کنکور در هفته جاری برگزار شود تنها خواست ما این است که از اخبار تشویش کننده روحی در شبکه‌های اجتماعی جلوگیری شود.

مرضیه حسامی افزود: به اندازه کافی امسال استرس کنکور به ما وارد شده است ولی تقاضا داریم در این چند روز باقیمانده بگذارند مرور درس‌های خود را به آرامش انجام دهیم.

وی یادآور شد: هرچند که باز هم نگران سلامت جسمی خود برای شرکت در این آزمون هستیم ولی با صحبت‌ها و توصیه‌های مسوولان وزارت بهداشت و علوم تاحدودی آرامش یافته‌ایم.

آرامش‌بخشی توسط خانواده‌ها لازمه موفقیت در کنکور

یک روانشناس در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اهمیت آرامش‌بخشی و کاهش استرس در چیدمان داشته‌های ذهنی گفت: در آستانه برگزاری کنکور و با توجه به اوضاع و احوال کرونا، خانواده‌ها در چند روز باقیمانده با تکنیک‌های مختلف، خاطر فرزندان خود را آرام کنند.

زهره کثیری افزود: اضطراب، نیروی تفکر را ضعیف و کارایی حافظه را مختل می‌کند، مرکز حواس را به هم می‌زند، موجب فراموشی دانسته‌ها می‌شود و پریشانی خاطر را به دنبال دارد و قدرت تصمیم‌گیری را از فرد می‌گیرد.

وی ادامه داد: اضطراب کم برای مطالعه و موفقیت لازم است؛ زیرا شخص را به تحرک و فعالیت وامی‌دارد اما تاکید دارند اگر از حد معمول خارج شود نه‌ تنها مفید نیست بلکه مانع فعالیت‌های او شده و حتی در جلسه‌ امتحان از یادآوری آموخته‌ها جلوگیری می‌کند.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد در شرایطی که در چند ماهه اخیر کنکوری‌ها مدام با اخبار ناخوشایند برای برگزاری این آزمون مواجه بودند باید نهایت تلاش خود را برای ایجاد شرایط آرام و آسوده در خانه فراهم کنند.

کثیری، آرامش شب امتحان یا در نزدیکی برگزاری این آزمون را در اثربخشی به چیدمان داشته‌های ذهنی داوطلبان بسیار مفید و موثر دانست.

وی به داوطلبان کنکور نیز توصیه کرد که در این چند روز باقیمانده خود را از فضای اخبار شبکه‌های غیر رسمی دور کنند و بیشترین تمرکز را بر استفاده از فرصت باقیمانده تا برگزاری کنکور کنند.

برگزار کنکور در محیطی سالم و به دور از آلودگی کرونا

اخبار خوشایند وزارت علوم مبنی بر برگزاری کنکور در محیطی سالم و به دور از هر نوع آلودگی از ناحیه ویروس کرونا تاحدودی خاطر داوطلبان را آسوده کرده است.

بر این اساس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به داوطلبان و والدین آنها اطمینان خاطر داد که تمام اقدامات و تلاش‌های لازم برای برگزاری کنکور به دوراز نگرانی و آلودگی فراهم شده است.

منصور غلامی یادآور شد: بر این اساس زمان برگزاری کنکور از ۲ به چهار روز افزایش یافت تا هر روز تنها یک گروه پذیرش شوند و فرصت برای ضدعفونی کامل محیط فراهم باشد.

رعایت فاصله صندلی‌ها تا یک متر و ۸۰ سانتی‌متر، اضافه کردن فضا برای برگزاری و همچنین دادن پک بهداشتی به دوطلبان از جمله اقدامات اطمینان‌بخش وزارت علوم به کنکوری‌هیا ۹۹ است.

۱۰ حوزه به حوزه های امتحانی داوطلبان کنکور در اصفهان افزوده شد

رییس ستاد برگزاری آزمون‌های دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به شرایط ویژه‌ای که امسال در برگزاری آزمون سراسری با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود دارد، ۱۰ حوزه به تعداد حوزه‌های امتحانی اضافه شد.

محمد رضا ایروانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال حدود ۸۴ هزار و ۵۰۰ داوطلب در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در استان اصفهان ثبت‌نام کردند که نسبت به سال گذشته حدود یک و نیم درصد افزایش یافت.

به گفته وی بیشترین تعداد داوطلبان در حدود ۹ حوزه امتحانی کلانشهر اصفهان شامل ۳۹ هزار و ۲۰۰ نفر هستند.

رییس ستاد برگزاری آزمون‌های دانشگاه اصفهان گفت:امسال فاصله بین صندلی‌ها در آزمون ۱.۸ متر است و تدابیر ویژه‌ای برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در نظر گرفته شد.

وی یادآور شد: امسال دانشگاه اصفهان یکی از برترین حوزه‌های امتحانی آزمون سراسری کارشناسی ارشد در کشور با رضایت ۹۴ درصدی داوطلبان نسبت به رعایت دستورهای بهداشتی بود.

ایروانی به داوطلبان می‌خواهیم تا حتما ماسک همراه خود داشته باشند، خانواده داوطلبان به محل حوزه‌ها نیایند و از تجمع در ورودی حوزه‌ها جلوگیری شود.

رییس ستاد برگزاری آزمون های دانشگاه اصفهان  تاکید کرد: داوطلبان لازم است در هنگام ورود به جلسه آزمون، پرینت کارت ورود به جلسه و شناسنامه یا کارت ملی به همراه داشته باشند. 

وی اضافه کرد: با توجه به الزام رعایت دستورالعمل های بهداشتی، حوزه‌های آزمون از تحویل گرفتن هرگونه وسایل اضافی از جمله تلفن همراه، ماشین حساب، کیف دستی، ساک دستی، کتاب، جزوه و دیگر موارد معذور هستند و بنابراین توصیه می‌شود از همراه داشتن سایر وسایل خودداری شود.

ایروانی یادآور شد: تمام حوزه های امتحانی قبل و بعد از جلسات آزمون به طور کامل ضدعفونی می‌شود و همچنین قبل از ورود داوطلبان به حوزه امتحانی تب سنجی انجام و چنانچه داوطلبی مشکوک به بیماری باشد، جدا از بقیه قرار می گیرد.

امسال حدود ۸۴ هزار و ۵۰۰ داوطلب در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در استان اصفهان ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۶۱.۱۴ درصد زن و ۳۸.۸۶ درصد مرد هستند.

 این آزمون در ۲۶ شهر و حدود ۴۰ حوزه امتحانی برگزار می‌شود.

سال گذشته ۸۳ هزار و ۲۰۰ داوطلب از استان اصفهان در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌های سال ۹۸ شرکت کردند که ۶۰.۴ درصد را زنان و ۳۹.۶ درصد آنها را مردان تشکیل دادند.

کنکور سراسری ۹۹ با رقابت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در روزهای بیست و نهم مرداد تا اول شهریور امسال در ۳۹۲ شهر برگزار می‌شود.

اصفهان با حدود ۱۷۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی با ۲۱۳ هزار دانشجو و هفت هزار عضو هیات علمی، دومین استان دانشگاهی کشور است؛ این استان حدود هفت درصد از کل دانشجویان کشور را در خود دارد.

بیماری کرونا از اسفند سال گذشته در کشور شیوع پیدا کرد و تاکنون بیش از ۳۳۴ هزار نفر به‌طور قطعی به آن مبتلا شدند و شمار جان‌باختگان کرونا به بیش از ۱۹ هزار نفر رسید؛ شیوع این بیماری باعث به تعویق افتادن زمان برگزاری آزمون‌های سراسری ورود به دانشگاه‌ها شد.

نظر شما