شناسهٔ خبر: 41990008 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پژوهشگر آمریکایی: ترامپ می‌خواهد چیزی از برجام برای بایدن باقی نماند

تهران – ایرنا - پژوهشگر اندیشکده شورای آتلانتیک امروز در توییتی نوشت که دولت ترامپ به دنبال آن است که برجام را نابود کرده و چیزی از آن برای دولت(احتمالی) جو بایدن رقیب دموکرات خود باقی نگذارد.

صاحب‌خبر -

خانم هالی داگرس در توییتی به برنامه آتی دولت آمریکا پس از شکست در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پرداخت و نوشت که دولت ترامپ در تکاپو است تا در گام بعدی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند.

جو بایدن که اکنون طبق نظرسنجی ها، از دونالد ترامپ در رقابت های انتخاباتی پیش افتاده است، پیشتر اعلام کرده در صورت پیروزی در انتخابات، آمریکا را دوباره به برجام باز خواهد گرداند.

داگرس با اشاره به آنکه واشنگتن تهدید کرده بود که در صورت وتوی قطعنامه‌اش در شورای امنیت به بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متوسل خواهد شد، نوشت: برنامه(دولت ترامپ) این است که اساساً برجام را نابود کنند تا ریاست جمهوری جو بایدن نتواند توافق (هسته‌ای) را احیا کند.

«رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز ساعاتی پیش درباره رد قطعنامه ضد ایرانی دولت ترامپ در شورای امنیت به شبکه فاکس نیوز گفت: رأی قدرت‌های اروپایی در سازمان ملل متحد درباره تحریم ایران مأیوس‌کننده بود و ما امروز باختیم.

وی با اشاره تلویحی به مکانیسم ماشه، مدعی شد: ما ابزارهای دیگری در اختیار داریم و در سازمان ملل برخی تدابیر سخت‌گیرانه را اتخاذ خواهیم کرد و می‌توان انتظار داشت که بازگشت تحریم‌ها به میان آید.

طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از امضای برجام و در تائید آن صادر شد، از ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) امسال و پس از پایان فرجه‌ای ۵ ساله، تحریم تسلیحات متعارف ایران برداشته می‌شود.

پس از ماه‌ها تلاش ضد ایرانی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، تلاش‌های واشنگتن شکست خورد و قطعنامه پیشنهادی این کشور در شورای امنیت به تصویب نرسید و با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ مخالف (چین و روسیه) شکست خورد.

نظر شما