شناسهٔ خبر: 41923850 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عزاداران بهاباد ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شدند

یزد – ایرنا – رییس اداره تبلیغات اسلامی بهاباد با اشاره به شیوع دوباره ویروس کرونا گفت: هیات های مذهبی شهرستان برای عزاداری ماه محرم ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هستند و معیار هم بر اساس ضوابط ستاد مقابله با کروناست.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام حسین حاتمی بهابادی روز سه شنبه در نشست هماهنگی‌ و برنامه‌ریزی هیات های مذهبی شهرستان افزود: عزاداری امام حسین( ع) در ماه محرم با توجه به شیوع کرونا باید مطابق با ضوابط و مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا باشد تا مشکلی برای عزاداران بوجود نیاید.

وی با بیان این نکته بسیار مهم در مورد ضرورت برگزاری تمامی مراسم در فضای باز با تجمع حداقلی و همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اضافه کرد : سقف زمانی برای برگزاری مراسم حداکثر ۲  ساعت و استفاده از طبل و سنج و سایر علایم عزاداری ممنوع است.

حاتمی بهابادی با اشاره به لزوم هدایت سفره‌های نذری به سمت جیره های خشک و بسته های غذایی گرم در ظروف یک بار مصرف، گفت: علاوه بر نظارت بر پخت بهداشتی غذای نذری، بهترین راه توزیع ،تحویل بسته‌های غذایی گرم به منازل است و از سویی با کمک‌های مومنانه در قالب جیره‌های خشک نیز می‌شود نذورات را ادا کرد.

وی با تاکید بر اینکه هیات های مساجد می توانند از فضای مجازی نیز در رابطه با عزاداری ماه محرم استفاده کنند گفت :  آنها با مراجعه به سایت تکیه نسبت به برگزاری مراسم عزاداری از طریق فضای مجازی اقدام کنند .

این مسوول سیاهپوش کردن معابر عمومی شهرها و روستاها را از دیگر اقدام های مورد نیاز ماه محرم ذکر کرد و از مسوولان هیات ها خواست با نصب بنرهایی با شعارهای زنده نگه داشتن محرم ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی آن را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی بهاباد به دستورالعمل ابلاغی ستاد مبارزه با بیماری کرونا اشاره کرد و گفت : جابه جایی هیات ها، حرکت هیات در خیابان و استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است اما برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیرزنی با زنجیر شخصی در محل مراسم و بدون جا به جایی مجاز است.

وی بر استفاده مستمر از ماسک برای همه شرکت کنندگان در مراسم عزاداری ماه های محرم و صفرت اکید کرد و افزود : ضمن اینکه پیش بینی های لازم برای برگزاری مراسم جایگزین به صورت غیرحضوری در جاهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم نیست باید انجام شود.

مرکز شهرستان ۲۰ هزار نفری بهاباد در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شرق شهر یزد قرار دارد.

همپنین  سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه گفت: از اوایل اسفند ۹۸ تاکنون ۳۳۱ هزار و ۱۸۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۸۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار آنها به ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

سیما سادات لاری بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر ۲۱ مرداد ۱۳۹۹  و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۳۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد هزار و ۲۶۹ مورد بستری شدند. 

معاون وزارت بهداشت گفت:  تاکنون ۲۸۸ هزار و ۶۲۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و همچنین سه هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران تحت مراقبت قرار دارند.

لاری گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۵۱۴ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: شرایط در استان های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار  دارد و در  فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار است.

وی افزود: ویروس کرونا ماه ها با ما خواهد بود و باید سبک زندگی خود را با وجود این بیماری تغییر دهیم ، امیدوارم با همراهی، همکاری همه مردم با رعایت اصول سه گانه پیشگیری یعنی استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی ۱.۵ تا ۲ متر و شستن مداوم دست ها بتوانیم به زودی زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کنیم .

نظر شما