شناسهٔ خبر: 41906370 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو | لینک خبر

بارش‌های مطلوب بهاره در استان مرکزی و دشت‌هایی که هنوز تشنه هستند

سمانه کمال‌آبادی

طی دو سال اخیر بارش‌های مطلوبی در سراسر کشور و استان مرکزی صورت گرفت، به طوری که سدها و بندها ی خاکی را پر کرد، رودخانه‌ها جاری شدند و سفره‌های آب زیرزمینی بهبود نسبی پیدا کردند و شاید تصور شود که مشکل کم آبی حل شده، اما واقعیت آن است که در سال‌های اخیر به علت تغییرات اقلیمی، افزایش دما، افزایش تبخیر، برداشت منابع آب زیرزمینی و تغییر رابطه بارش، رواناب و تداوم اثر خشکسالی سال‌های گذشته، هنوز کسری مخازن جبران نشده است و با توجه به محدودیت منابع آب، مدیریت صحیح مصرف امری ضروری است.

صاحب‌خبر -
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "عزت اله آمره ای" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی، با اشاره به وضعیت بارندگی‌ها گفت: خوشبختانه طی این دو سال اخیر بارندگی‌ها وضعیت مطلوبی داشته به‌طوری‌که عموماً باعث شد مخازن سدها سرریز کرده و رودخانه‌ها جاری شوند.
آمره ای افزود: در سال آبی 98-97 میانگین بارندگی استان 477 میلی‌متر و در سال آبی جاری از ابتدای مهر ماه 98 تاکنون به 356 میلی‌متر رسیده است.
وی ادامه داد: سال آبی 98-97 یک سال استثنایی در بارندگی و سیلاب بود و بارندگی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش و نسبت به آمار بلند مدت 31 درصد رشد را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی همچنین گفت: اگرچه سفره‌های آب زیرزمینی در استان طی دو سال اخیر یک بهبود نسبی داشتند، اما همچنان تمامی دشت‌های استان مرکزی به جهت توسعه برداشت از منابع آب زیرزمینی و کشاورزی ممنوعه هستند و این بهبود نسبی به معنای این است که کسری مخزن سالانه برخی از دشت‌ها متوقف شده است.
وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته متوسط کسری مخازن دشت‌های ما به 250 متر مکعب در سال  می‌رسید ولی در حال حاضر و با این بارندگی‌ها به 190 متر مکعب کاهش پیدا کرده است.
آمره ای با بیان اینکه حدود 3 میلیارد مترمکعب در استان آب تجدیدپذیر داریم، افزود: 700 میلیون مترمکعب مربوط به آب‌های سطحی و دو میلیارد و 300 میلیون مترمکعب مربوط به آب‌های زیرزمینی است.
وی یادآور شد: از این منابع آبی که در اختیار داریم 91 درصد در بخش کشاورزی، 5 درصد شرب و 4 درصد در صنعت و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی همچنین گفت: بر اثر بارندگی‌های مطلوب بهاره در حال حاضر 90 درصد از ظرفیت سد کمال صالح و 90 درصد سد الغدیر ساوه پر است.
وی با اشاره به میزان ذخیره سدهای بزرگ استان گفت: 250 میلیون متر مکعب آب اکنون پشت سد ساوه و 90 میلیون مترمکعب آب در پشت سد کمال صالح ذخیره سازی شده و مخازن سدهای استان مرکزی از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
آمره ای افزود: ورودی سد الغدیر در حال حاضر نیز به 5 متر مکعب در ثانیه رسیده و میزان خروجی از این سد 8 مترمکعب در ثانیه است که به مصرف کشاورزی و شرب می‌رسد، همچنین 600 لیتر بر ثانیه ورودی سد کمال صالح و خروجی آن برای شرب و صنعت 1300 لیتر در ثانیه است. حدود 45 سد کوچک هم در استان داریم که عموماً طی دو سال اخیر سرریز کرده‌اند.

نظر شما