شناسهٔ خبر: 41894838 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه های مشرق؛

زیباکلام: باید به دنبال برجام دیگری با آمریکا باشیم/ «کاندیدای اجاره‌ای» بهانه است؛ در اصلاحات «قحط الرجال» است

دولت اوباما با ۱۱ تحریم، رکورددار تحریم علیه ایران است که در واقع شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه یک کشور بوده است.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**زیباکلام: باید به دنبال برجام دیگری با آمریکا باشیم

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «بنده معتقدم جریان تندرو و رادیکال باعث شده که آمریکا از برجام خارج شود. پس از برجام تندروهای داخلی به شکلی رفتار می‌کردند که قرار نیست رویکرد جدیدی در مقابل آمریکا و غرب اتخاذ شود و رویکرد آمریکاستیزی و غرب‌ستیزی همچنان در ایران ادامه خواهد داشت...اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا نیز دموکرات‌ها به پیروزی برسند و به دنبال تنش با ایران نباشد و تحریم‌های وحشتناک علیه ایران اعمال نکنند ما در درون کشور کاری می‌کنیم که آنها نیز شمشیر را علیه ایران از رو ببندند».

زیباکلام در ادامه گفت: «بنده معتقدم ما باید به دنبال برجام دیگری با آمریکا باشیم. برجام قبلی توسط آقای روحانی امضا شد که با مخالفت تندروها مواجه بود. تندروهای داخلی همواره این نکته را به‌ کشورهای جهان القا کرده‌اند که آقای روحانی در ایران تصمیم‌گیر نهایی نیست و تصمیمات مهم در جای دیگری گرفته می‌شود. نکته دیگر اینکه تندروها و رادیکال‌ها همواره به این مساله اعتقاد داشته‌اند که اگر قرار است سودی از برجام عاید کشور شود، چرا این سود به نام حسن روحانی و حامیانش یعنی اصلاح‌طلبان نوشته شود».

این فعال اصلاح طلب در ادامه تاکید کرد: «امروز بخشی از جریان تندرو در داخل ایران به این نتیجه رسیده‌اند که جمهوری اسلامی باید به سمت یک حرکت جدید برود. در چنین شرایطی قطعا آمریکا در ازای کاهش تحریم‌ها به دنبال گرفتن امتیازاتی از ایران خواهند بود. زیاد هم فرق نمی‌کند که این حرکت در مقابل ترامپ باشد یا بایدن. تنها تفاوت در جزئیات مذاکراتی است که بین ایران و آمریکا صورت می‌گیرد. در هر دو حالت وضعیت اقتصادی ایران بهتر خواهد شد. در چنین شرایطی تندروها به مردم عنوان می‌کنند در حالی که روحانی نتوانسته توافق خوبی با آمریکا انجام بدهد ما موفق شده‌ایم این کار را انجام بدهیم».

زیباکلام در این مصاحبه، دولت های آمریکا- هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها- را بزک کرده و تمام تقصیرها را به گردن منتقدان برجام در داخل انداخته است. این فعال اصلاح طلب پیش از این بارها ثابت کرده که تحلیل های درستی در مسائل سیاسی و به خصوص سیاست خارجی ندارد. برای نمونه در دی ماه ۹۴ در زمانیکه دولت «باراک اوباما» در آمریکا روی کار بود، زیباکلام در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت: «مردم آمریکا نمی گذارند رئیس جمهور بعدی شان برجام را تحت الشعاع قرار دهد»!

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکنون بارها در مورد برجام اظهارنظر کرده است، اما نکته قابل توجه اینجاست که وی حتی یکبار هم متن توافق را مطالعه نکرده است. زیباکلام- آبان ۹۴- در یک مناظره در دانشگاه مشهد به صراحت اذعان کرد که برجام را اصلا نخوانده و بدون اطلاع از این متن دفاع می‌کند!

متاسفانه آقای صادق زیباکلام هیچ شناختی از روابط بین الملل و نوع رفتار دستگاه حاکمیتی آمریکا ندارد. وی پیش از این، تحلیل دقیق منتقدان برجام درخصوص زیاده خواهی غرب و بهانه بودن موضوع هسته ای و تلاش آمریکا و هم پیمانانش برای خالی کردن دست ایران از مولفه های قدرت ساز را به تمسخر گرفته بود. زیباکلام- تیر ۹۴- در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته بود: «اصولگرایان بارها اعلام کرده بودند که هسته‌ای بهانه و خاکریز اول غربی‌ها است. اگر ما در زمینه هسته‌ای کوتاه بیاییم و توافق کنیم غربی‌ها سر وقت پرونده‌های دیگر از جمله حقوق بشر و بهانه‌های دیگر خواهند رفت. از این بابت هم روشن خواهد شد که آنها در اشتباه بوده‌اند و مسائل حقوق بشر یا سیاست‌های ایران در منطقه خاورمیانه ارتباطی با موضوع هسته‌ای پیدا نمی‌کند».

این در حالی است که در روزهای گذشته، دموکرات ها در سند انتخاباتی خود تاکید کردند که در صورت پیروزی در انتخابات به صورت مشروط به توافق هسته ای بازخواهند گشت؛ به شرط آنکه «محدودیت های هسته ای ایران دائمی شده و محدودیت های توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران نیز به برجام ضمیمه شود».

این موضعگیری دموکرات ها، دقیقا همان اظهارات ترامپِ جمهوری خواه درباره برجام است. وی پیش از این با این ادعا که «برجام ناقص» است، تاکید کرده بود که باید محدودیت های هسته ای ایران دائمی شده و محدودیت های توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران نیز به برجام ضمیمه شود.

آقای زیباکلام طرفدار تئوری «آبگوشت بزباش» است. وی و همفکرانش از یکسو خوی سلطه گری و جنایتکاری و غارتگری دولت آمریکا را بزک کرده و از سوی دیگر توان و استعدادهای عظیم جوانان ایرانی را مورد تحقیر و توهین قرار می دهند.

علت اصلی بی دستاوردی برجام، اعتماد مطلق دولت آقای روحانی به قول و امضا و وعده مقامات آمریکایی است. دولت های آمریکا(هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان) به دلیل عهدشکنی های مکرر در طول تاریخ به «قاتل زنجیره ای توافقات بین المللی» مشهورند.

آمریکا از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون ۳۵ بار ایران را تحریم کرده است که ۲۴ مورد در زمان دموکرات‌ها و ۱۱ بار در زمان جمهوری‌خواهان بوده است. اوباما با ۱۱ تحریم، رکورددار تحریم علیه ایران است که در واقع شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه یک کشور بوده است.

** «کاندیدای اجاره ای» بهانه است، در اصلاحات «قحط الرجال» است

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «بعد از کناره‌گیری عارف از شورای عالی اصلاح‌طلبان، خط یا شیر انداختن برای تعیین رییس شورای عالی اصلاح‌طلبان رواج یافته است...آیا در همه مجموعه اصلاحات، برنامه‌ای قوی و توجیه‌پذیر جهت مردم، برای رقابت ۱۴۰۰ وجود دارد. بعید می‌دانم. گیرم که این برنامه وجود داشته باشد. آیا کاراکتری که تجسم این برنامه باشد (کاراکتری دست نخورده، مورد تایید گروه‌ها، منسجم و نسبتا جوان و فاقد پتانسیل رای منفی). در واقع پاسخ این سوال است که امکان استراتژی ریختن برای ۱۴۰۰را ممکن می‌کند. اصلاحات با همه ادعاها درباره تحزب و کار تشکیلاتی، انگار فاقد توان فرزندآوری برای ۱۴۰۰ است».

این روزنامه اصاح طلب در ادامه نوشت: «نه کاراکتری که سر و زلفی داشته باشد که دل‌ها را ببرد، نه کاریزمای شخصیتی جذابی، نه آنکه مستقل از دولتی نامحبوب باشد؛ یااینکه شخصا بتواند ثابت کند، حیاتی قوی در سیاست داشته و در آینده ایرانیان موثر است. درواقع کاندیدای اجاره‌ای اصلاحات بیشتر از روی همان مثال است که در خانه ماندن بی‌بی از بی‌چادری است. خودش نیرو ندارد یا توان توافق بر سر آن و متقاعد کردن مردم را برای رای به آن ندارد. لذا کاندیدا اجاره می‌کند و نق هم می‌زند که ما خود کاندیدا نداشته‌ایم! این بازی دیگر نخ‌نما و این کار فاقد حداقل مسوولیت سیاسی است».

اعتماد در ادامه نوشت: «در کمتر از یکسال، قدیسان شورای اصلاحات باید معجزه‌گری کنند و اعجازی بیافرینند که استراتژی‌شان، پیروزی این کاراکتر قوی باشد. کاندیدای اصلاحات البته ساختنی و حتی عصای مصلحت شمشیر کردنی است. ولی همه مشکل این‌است که شورای عالی اصلاح‌طلبان، اعتبارش را به سبب تصمیماتش از دست داده است و باید اول خود و برنامه دقیق ساختن  کشور را بسازد تا بتواند کاندیدا سازی کند. آیا برای این دو کار آمادگی دارد؟ ».

در روزهای گذشته روزنامه شرق با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان به جوان گرایی و کادرسازی بی اعتنا هستند، در مطلبی نوشته بود: «از جمله ضعف‌های جریان اصلاحات غفلت آن از کادرسازی یا همان پوست‌اندازی بوده است. اصولگرایان، صرف‌نظر از اعتدالیون یا رادیکال‌هایشان، دست‌کم توانسته‌اند تعدادی چهره‌ جوان وارد سپهر سیاسی خودشان کنند. می‌توان بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم یا کادر شهرداری تهران یا دولت احمدی‌نژاد را از نسل‌های دوم و ‌سوم اصولگرایان دانست...اما...چهره‌ها و شخصیت‌های اصلی اصلاحات، همان چهره‌ها و شخصیت‌های دو دهه پیش هستند. همان چهره‌هایی که دو دهه قبل در جریان اصلاحات ظاهر شدند؛ درحالی‌که در دو دهه گذشته، نسل جدیدی در کشور ظهور کرده است »

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشته بود: «اصولگرایان...ادبیات سیاسی‌شان سرشار از مفاهیمی مانند «جوانگرایی»، «مدیریت جهادی»، «مبارزه با فساد» ، «نئواصولگرایی» و امثال این شده است...اما اصلاح طلبان...حتی در حدواندازه ظاهری هم نتوانسته‌اند تغییر و تحولی در ادبیات و گفتمان سیاسی‌شان ایجاد کنند. نه در تغییر چهره‌ها و نه در فرایند نوسازی گفتمان سیاسی، آنان نتوانسته‌اند دست‌کم به اندازه اصولگرایان خودی نشان‌ دهند...ضرورت پوست‌اندازی اصلاح‌طلبان نه یک مانور تبلیغاتی است و نه یک ژست سیاسی بلکه تنها شانس بقای سیاسی‌شان است».

«محمد قوچانی»  از فعالین اصلاح طلب چندی پیش با انتقاد از خطاب قراردادن روحانی به عنوان «کاندیدای اجاره ای اصلاحات» گفته بود: «به باور من آقای روحانی از خیلی از اصلاح‌طلب‌ها اصلاح‌طلب‌تر است. اصلاح‌طلبی ژن نیست. افکار آقای روحانی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد و در مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار بازتر از بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب است».

برخلاف ادعای فعالین اصلاح طلب، دولت روحانی، دولت اصلاح طلبان است. برای همین  «محمدرضا خاتمی» در سال ۹۶ گفت «ما اصلاح طلبان، تضمینِ روحانی هستیم».

طیف اصلاح طلب یدطولایی در فرار از مسئولیت دارد. این طیف هیچ رویکرد مثبتی درباره شایسته سالاری و جوانگرایی و دفاع از حقوق زنان نیز ندارد.

نظر شما