شناسهٔ خبر: 41862341 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزاری مراسم یادبود هفتادوپنجمین سالگرد بمباران اتمی ناگازاکی

علی مدنی

شهر ناگازاکی ژاپن امروز یکشنبه در حالی مراسم‌های یادبود هفتادوپنجمین سالگرد نابود شدن این شهر با بمب اتمی آمریکا را برگزار می‌کند که شیوع کروناویروس باعث محدود شدن ابعاد این مراسم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ناگازاکی سه روز بعد از هدف گرفتن هیروشیما با بمب اتمی، در یک انفجار اتمی دیگر از بین رفت. این دو انفجار اتمی سبب شدند ژاپن تبدیل به تنها کشوری که هدف تسلیحات هسته‌ای قرار گرفته، شود.

اوایل امروز مردم در مراسمی در صومعه اوراکامی در نزدیکی محل وقوع بمباران یاد قربانیان را گرامی داشتند و گروهی دیگر نیز در مراسم یادبود دیگری در پارک صلح در این شهر شرکت کردند.

آمریکا ابتدا در ششم اوت ۱۹۴۵ اولین بمب اتمی را به روی هیروشیما انداخت که باعث کشته شدن حدود ۱۴۰ هزار نفر شد. این تلفات شامل کسانی است که از خود انفجار زنده ماندند اما کمی بعد از بابت تشعشعات رادیواکتیو جان باختند. سه روز بعد آمریکا بمبی پلوتونیومی را به روی بندر ناگازاکی انداخت و ۷۴۰۰۰ نفر را کشت.

تعداد شرکت کنندگان در مراسم یادبود امسال حدود یک دهم تعداد مربوط به مراسم‌های سالهای قبل بود و مراسم‌ها به زبانهای انگلیسی و ژاپنی پخش زنده اینترنتی می‌شدند.

ترومی تاناکا، ۸۸ ساله از  بازماندگان بمباران اتمی ناگازاکی است که به هنگام وقوع این بمباران ۱۳ سال داشت. او به یاد می‌آورد که همه چیز در تابش نور خیره کننده‌ای سفید رنگ شد. او گفت: من مردم زیادی را با زخم‌ها و سوختگی‌های شدید دیدم که در حال تخلیه محل بودند و مردمی که در یک مدرسه ابتدایی تبدیل شده به پناهگاه، جان باخته بودند.

به گفته وی، "بازماندگان بمب اتمی معتقد بودند جهان باید سلاح‌های هسته‌ای را کنار بگذارد چون ما هرگز نمی‌خواهیم نسلهای جوانتر همین اتفاق را تجربه کنند." او تصریح کرد: مردم خوش خیال شده و فکر می‌کنند دیگر سلاح هسته ای مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

وی افزود: انسانها حدود ۱۳ هزار بمب هسته‌ای هم اکنون دارند. سوال ما این است که چطور ما به آن اجازه می‌دهیم؟ آیا مردم فکر می‌کنند هرگز آنها مورد استفاده قرار نخواهند گرفت؟ شما هرگز نخواهید دانست. شما واقعا هرگز نخواهید دانست.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن امروز یک حلقه گل را به یاد قربانیان در شهر ناگازاکی قرار داد.

این مراسم‌های یادبود در حالی برگزار شدند که نگرانی‌ها از بابت تهدید هسته‌ای کره شمالی و تشدید تنش میان آمریکا و چین از بابت مسائل امنیت و تجارت در حال افزایش است.

انتهای پیام

نظر شما