شناسهٔ خبر: 41841138 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

گل زلاتانی و پنجه ببر مالی در شب رقیب شاد کن! / استقلال زیر ذره بین طرفداری

بابک گازر زاده

بابک گازر زاده در ایستگاه آنالیز طرفداری، عملکرد آبی پوشان در مصاف شهر خودرو رلا زیر ذره بین برده است

صاحب‌خبر -

یکی از حساس ترین بازی های هفته بیست و هشتم لیگ برتر پنج شنبه شب در ورزشگاه امام رضا مشهد برگزار شد. شهرخودرو 44 امتیازی که میزبان استقلال 48 امتیازی بود، با ضربه زیبای حسین مهربان در دقیقه 35 از حریفش پیش افتاد. دقیقه 55 مسابقه روی یک ضربه ایستگاهی و در شلوغی محوطه جریمه، ارسلان مطهری که از ابتدای نیمه دوم وارد زمین شده بود توانست با یک پشت پای زلاتانی بازی را به تساوی بکشاند. دقیقه 68 مهدی قائدی یک فرار خوب به سمت دروازه شهرخودرو کرد و در برخورد با علی نعمتی سرنگون شد تا داور اعلام پنالتی به سود استقلال کند و شیخ دیاباته همانند هفته های گذشته پنالتی را گل کرد تا استقلال از رقیبش پیش بیفتد. اما این پایان کار نبود و در دقیقه 74 محمدرضا خلعتبری به زیباترین شکل ممکن ضربه ایستگاهی پشت محوطه استقلال را تبدیل به گل کرد. تلاش دو تیم در دقایق پایانی بی فایده بود و بازی با تساوی 2-2 به پایان رسید. این تساوی بیشتر از اینکه به کار این دو تیم بیاید، سایر تیم های مدعی سهمیه آسیا را خوشحال کرد!
استقلال در این بازی هم با سیستم 2-4-4 خطی وارد میدان شد:
سید حسین حسینی درون دروازه، روزبه چشمی و عارف غلامی در دفاع میانی، وریا غفوری در دفاع راست، میلاد زکی پور در دفاع چپ، مسعود ریگی و علی کریمی به عنوان دو هافبک دفاعی، هرویه میلیچ به عنوان هافبک راست، فرشید اسماعیلی به عنوان هافبک چپ، مهدی قایدی و شیخ دیاباته به عنوان دو مهاجم.
ارسلان مطهری، فرشید باقری، محمد دانشگر و سینا خادم پور بازیکنانی بودند که در نیمه دوم وارد زمین شدند.
اکنون به بررسی عملکرد این بازیکنان می پردازیم:
سید حسین حسینی: بازی با شهرخودرو برای حسینی به خوبی آغاز شد، به خوبی هم پیش رفت اما پایان خوبی نداشت. دقیقه 16 ارسال بازیکنان شهرخودرو روی دروازه را قاضی به ضربه نهایی تبدیل کرد که دروازه بان استقلال توپ را دفع کرد. دقیقه 22 ارسال خوب قاسمی نژاد روی دروازه استقلال را حسینی در دو مرحله و به سختی جمع کرد. دقیقه 35 مغلوب ضربه دقیق حسین مهربان شد. روی این گل نمی توان به حسینی ایراد چندانی گرفت چرا که مهار ضربه مهربان کار سختی بود. دقیقه 50 ضربه زمینی قاضی را دفع کرد که البته کمک داور این صحنه را آفساید گرفت. دقیقه 67 اوج کار حسینی بود: ابتدا سانتر آقاجان پور را مشت کرد و در ادامه ضربه روی پای قاسمی نژاد را با دست مخالف به کرنر فرستاد. اما در دقیقه 74 و برابر کاشته زیبای خلعتبری، کاری جز تماشا کردن توپ انجام نداد! خلاف گل اول، حسینی روی این گل کاملا مقصر بود. ضربه خلعتبری به رغم زاویه داشتن، ضرب زیادی نداشت و اگر حسینی کمی سریع تر اقدام به شیرجه زدن می کرد، می توانست این توپ را مهار کند. کما اینکه در سالیان گذشته سابقه داشته که حسینی توپ های اینچنینی را مهار کند: بهترین نمونه، بازی رفت استقلال-سپاهان در لیگ هفدهم و مهار کاشته علی کریمی در اواخر بازی است که اگر نگوییم مهارش سخت تر از کاشته خلعتبری بود، اما آسان تر هم نبود. بنابراین مشکل حسینی بیشتر روحی روانی است تا فنی.
در دقایق تلف شده توانست ضربه سر قاضی را دفع کند (هر چند که کمک داور در این صحنه اعلام آفساید کرد) عملکرد کلی حسینی در این بازی سینوسی بود و با وجود داشتن چند واکنش خوب، نمی توان منکر اشتباهات او در این بازی خصوصا روی گل دوم شهرخودرو شد.
روزبه چشمی: روی گل اول شهرخودرو سعی کرد فضای خالی پشت سر زکی پور را پوشش دهد که با کمک نکردن غلامی در پوشش فضای پشت سر خود چشمی، گل اول شهرخودرو به ثمر رسید. در سایر دقایق بازی به خوبی توانست محمد قاضی را مهار کند و به جز ضربه سر قاضی در دقایق تلف شده، فرصت چندانی به مهاجم باتجربه حریف نداد.
عاررف غلامی: روی گل اول شهرخودرو یکی از مقصران اصلی بود. در شرایطی که وظیفه داشت فضای خالی پشت سر چشمی را پوشش دهد و با قرار دادن خود در مسیر حرکت حسین مهربان مانع شوتزنی او شود، غلامی فقط نظاره گر بود و باعث شد مهربان به راحتی ضربه نهایی خود را بزند! همچنین در چند صحنه در مهار خلعتبری ناکام بود که باعث ایجاد فرصت برای بازیکنان شهرخودرو شد. در دقیقه 60 بازی هم به قاضی اجازه شوتزنی داد که تیر دروازه به داد غلامی و استقلال رسید. عملکرد کلی غلامی در این بازی قابل قبول نبود.
وریا غفوری: به جز فرصت سازی برای شیخ در دقیقه 41، در سایر دقایق بازی در فاز هجومی عملکرد خوبی نداشت. همچنین با توجه به قرارگرفتن رو به روی امین قاسمی نژاد، در فاز دفاعی هم شب سختی را پشت سرگذاشت، هر چند که عملکرد وریا در فاز دفاعی بهتر از بازیکنان جناح چپ استقلال بود! کیفیت وریا (خصوصا در فاز تهاجمی) بعد از پروسه کرونایی شدن او با افت محسوسی مواجه شده است.
میلاد زکی پور: ضعیف ترین بازیکن استقلال در این دیدار و مقصر اصلی روی گل اول شهرخودرو... دقیقه 35 توپی را که به سادگی می توانست به هم تیمی های خود پاس بدهد با تعلل فراوان از دست داد تا حسین مهربان با استفاده از فضای خالی پشت سر او گلزنی کند. در فاز هجومی کاملا ناموفق بود و در فاز دفاعی هم مغلوب محمد آقاجان پور جوان شد و بارها به او اجازه سانتر و نفوذ داد! عملکرد زکی پور به حدی بد بود که مجیدی بین دو نیمه تصمیم به تعویض او گرفت. با عملکرد دیشب او، احتمال نیمکت نشینی مدافع شمالی در بازی جام حذفی برابر سپاهان بسیار بالاست.
مسعود ریگی: روی گل اول شهرخودرو می توانست با قطع پاس اول مهربان، مانع از ادامه حرکت او شود اما در انجام این کار ناموفق بود. دقیقه 67 در مهار قاسمی نژاد ضعیف کار کرد که با شوتزنی این بازیکن دروازه استقلال تهدید شد. جنگندگی و دوندگی ریگی در هفته های اخیر کاهش یافته که همین امر باعث آزادتر شدن هافبک های خلاق حریف می شود. موضوعی که باید مورد بررسی کادر فنی استقلال قرار گیرد.
علی کریمی: دقیقه 25 با ضربه سر می توانست دروازه رحمتی را باز کند که مدافع شهرخودرو از روی خط دروازه توپ را برگشت داد. در سایر دقایق بازی برای متوقف کردن حملات شهرخودرو، مشغول کمک به ریگی بود. به محض تصاحب توپ، بازیکنان استقلال توپ را به کریمی می دادند تا این بازیکن با پاس های بلند پشت دفاع، قایدی و دیاباته را صاحب موقعیت کند. در شب کم فروغ سایر هافبک های استقلال، کریمی بهترین شان بود...
هرویه میلیچ: بازیکن کروات استقلال در 20 دقیقه ابتدای بازی در هافبک راست بازی کرد، سپس به هافبک چپ منتقل شد و در نیمه دوم در دفاع چپ بازی کرد. یک کاشته زیبا که تیر دروازه را لرزاند و یک سانتر کرنر دقیق برای کریمی که منجر به تهدید دروازه حریف شد، حاصل کار میلیچ در نیمه اول بود. در نیمه دوم در دفاع چپ سعی کرد جلوی حملات پرتعداد شهرخودرو از آن جناح را بگیرد که نسبت به عملکرد زکی پور در نیمه اول، میلیچ بهتر کار کرد. دفاع کروات در دقیقه 71 بازی تعویض شد. با عملکرد ضعیف زکی پور در این بازی، احتمالا میلیچ گزینه اول مجیدی برای دفاع چپ در بازی دوشنبه برابر سپاهان خواهد بود.
فرشید اسماعیلی: در نیمه اول عملکرد ضعیفی داشت و ضربه عجیب به توپ در دقایق تلف شده، تنها حرکت موثر او در فاز هجومی بود! در نیمه دوم شرایط بهتری پیدا کرد و با گرفتن خطا و ارسال سانتر منجر به گل تساوی، توانست کمی از فشار انتقادات علیه خود بکاهد. هر چند که حرکات اضافه فرشید با توپ که غالبا منجر به توپ گیری بازیکنان حریف می شود، همچنان مورد انتقاد هواداران استقلال است. در ادامه بازی و بعد از جلو افتادن استقلال، مجیدی تصمیم به تعویض او گرفت تا تیمش در فاز دفاعی تقویت شود.
مهدی قایدی: نیمه اول اثر خاصی در بازی نداشت اما در نیمه دوم با فرار سریع و تیزهوشی توانست پنالتی منجر به گل دوم استقلال را بگیرد. در آخرین ثانیه های بازی یک فرصت طلایی برای گلزنی داشت که با درخشش رحمتی نتوانست گل سوم و پیروزی بخش تیمش را به ثمر برساند. قایدی در این صحنه و در شرایطی که در محوطه شش قدم قرار گرفته بود، می توانست با رد کردن توپ از بین پاهای رحمتی دروازه شهرخودرو را باز کند اما این کار را انجام نداد تا در پایان بازی به خاطر از دست دادن این موقعیت طلایی حسرت بخورد.
شیخ دیاباته: ببر سیاه مالی همچنان قربانی میگیرد... دیاباته از توپ های مرده موقعیت گل می سازد و نبردهای فیزیکی یک در برابر یک را به راحتی برنده می شود. در دقیقه 41 روی پاس غفوری اگر چند صدم ثانیه زودتر پای خود را دراز می کرد می توانست در همان نیمه اول کار را به تساوی بکشاند. در نیمه دوم در دقایق 52 و 65 با حرکات خود دروازه رحمتی را با خطر مواجه کرد. دقیقه 68 هنگام زدن پنالتی، با فریب رحمتی و ضربه ای آرام گل دوم استقلال و گل سیزدهم خود در این فصل را به ثمر رساند. در ثانیه های پایانی بازی اوج هنرنمایی خود را نشان داد و در شرایطی که پشت به دروازه و تحت فشار دفاع حریف قرار گرفته بود، با یک پاس دقیق قایدی را با رحمتی تک به تک کرد. ببر سیاه همچنان می تازد، با پنجه های تیز خود رقبا را زخمی می کند و حالا به تنهایی آقای گل لیگ برتر ایران است... شاید الان به خوبی می توانیم جمله دیاباته در وصف خودش را درک کنیم: من شیخ بدون محدودیت هستم...
ارسلان مطهری: ابتدای نیمه دوم وارد زمین شد، دقیقه 55 با جایگیری مناسب و ضربه ای زلاتانی گل تساوی استقلال را زد، چند دقیقه بعد مصدوم شد و دقیقه 62 جای خود را به فرشید باقری داد! مصدومیت گیتاریست به گونه ای بود که احتمالا بازی بعدی استقلال برابر سپاهان را از دست میدهد.
فرشید باقری: دقیقه 62 به جای مطهری وارد زمین شد و با قرار گرفتن در مرکز زمین سعی در مهار هافبک های هجومی حریف داشت.
محمد دانشگر: دقیقه 71 به جای میلیچ وارد زمین شد تا سانترهای پیاپی بازیکنان شهرخودرو را دفع کند و در نبردهای هوایی به داد تیمش برسد. کاری که البته چندان در آن موفق نبود و بازیکنان شهرخودرو چندین بار توانستند بالاتر از مدافعان استقلال سرزنی کنند.
سینا خادم پور: دقیقه 71 به جای اسماعیلی به زمین آمد تا با دوندگی و بستن جناح چپ استقلال، مانع از نفوذهای مهربان و آقاجان پور شود. دقایق پایانی بازی یک فرصت گلزنی داشت که با خطا روی بازیکن حریف این موقعیت از دست رفت.

همچنین بخوانید؛

نظر شما