شناسهٔ خبر: 41806652 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شخصیت‌ها و مقامات به دولت و ملت لبنان تسلیت گفتند

تهران- ایرنا- جمعی از مقامات و شخصیت‌های سیاسی در پیام‌های جداگانه‌ای، حادثه انفجار در انبارهای مواد محترقه در بندر بیروت و جان‌باختن و زخمی شدن تعدادی از شهروندان لبنانی را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

انفجار مهیب شامگاه سه شنبه در اسکله شهر بندری بیروت پایتخت لبنان منجر به جان باختن یک صد نفر و زخمش شدن بیش از پنج هزار نفر شده است. در همین راستا از همان ساعات اولیه مقامات کشورمان ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت لبنان بر آمادگی برای ارسال هر گونه کمک‌های مورد نیاز شهروندان آسیب دیده تاکید کردند. به این مناسبت جمعی از شخصیت‌ها و مقامات با دولت و ملت لبنان ابراز همدردی کردند.

ربیعی: ملت‌های منطقه اعضای یک پیکرند

«علی ربیعی» سخنگوی دولت‌ در پیامی با ابراز همدردی با دولت و ملت لبنان در حادثه انفجار بندر بیروت، اظهار داشت: واقعه تلخ در روز گذشته در بندر بیروت، موجب تاسف همگان شد، همراه با عمیق‌ترین احساس تألم و  همدردی، ‌ تسلیت خود را به مردم بزرگ لبنان و به ویژه آسیب دیدگان و بازماندگان این حادثه غم انگیز تقدیم می‌کنم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: ملت‌های منطقه ما اعضای یک پیکر واحدند که در ماه‌ها و سال‌های گذشته جراحات دردناکی از جنگ، آوارگی، شیوع جهانی کووید ۱۹ و مداخلات و تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بر آنها متحمل شده است. ما اطمینان داریم یگانه راه آرامش، صلح و امنیت تقویت اتحاد و همدلی درون و میان ملت‌های منطقه است.

آیت‌الله جنتی: کشورهای اسلامی به یاری لبنان بشتابند

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در پی وقوع انفجار در بیروت اظهار داشت: اگرچه در ایام مبارک اعیاد سعید قربان و غدیر هستیم، اما فاجعه بسیار دردناک انفجار در بیروت لبنان، موجب تاثر و تالم همه مسلمانان جهان به ویژه ایران شد.

وی خاطرنشان کرد: آسیب‌های مادی و معنوی ناشی از این فاجعه و خسارت‌های بعد از آن تا سال‌ها برای مردم لبنان باقی خواهد ماند؛ ان‌شاءالله مجروحان این حادثه هر چه سریعتر بهبود پیدا کرده و درگذشتگان آن قرین رحمت الهی شوند.

آیت‌الله جنتی خواستار کمک‌های فوری کشورهای اسلامی به مردم و دولت لبنان شد و گفت: این فاجعه، آسیب‌های مختلف و متعدد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی برای لبنان در پی دارد از این رو کشورهای اسلامی با همکاری هم، نیازهای فوری و بلند مدت مردم و دولت این کشور آسیب دیده را برطرف کنند.

دبیر شورای نگهبان از مسئولان و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلابی کشورمان خواست با وجود مشکلاتی که کرونا برای کشور ایجاد کرده به یاری مردم لبنان بشتابند.

آیت الله‌آملی لاریجانی: مردم صبور لبنان همواره در خط مقدم مقاومت بوده‌اند

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با صدور پیامی اظهارداشت: مردم صبور و مقاوم لبنان که همواره در خط مقدم مقاومت و ایستادگی در برابر انواع هجمه‌ها و توطئه‌های دشمنان بوده‌اند؛ در طول تاریخ پراستقامت خود به مدد الهی و دستان توانمند فرزندان و جوانان مبارز و غیورشان تمام ناملایمات و توطئه‌ها را از سر گذرانده و همچنان ایستاده‌اند.

آیت الله آملی لاریجانی عنوان کرد: بدون شک آلام این حادثه دلخراش نیز با حمیت، مقاومت و صبر مردم، دولت و ‌بویژه فرزندان مبارز جبهه مقاومت و حزب‌الله لبنان و اتکال به قدرت لایزال الهی تسکین خواهد یافت و مردم داغدار لبنان بار دیگر مقاوم‌تر و با صلابت‌تر از قبل به حرکت و مبارزه در مسیر مقاومت ادامه خواهند داد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: این مصیبت را به دولت، مردم و به ویژه فرزندان و جوانان مبارز حزب‌الله لبنان و سیدبزرگوار سیدحسن نصرالله تسلیت می‌گویم و با ابراز همدردی با خانواده جان باختگان، شفا و بهبودی مصدومان ومجروحان این حادثه را از خداوند متعال مسئلت دارم.

علی لاریجانی: ایران‌ آماده هر گونه کمک و حمایت از مردم لبنان است 

علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری هم در پیامی اظهار داشت: حادثه‌ تلخ و اندوهبار انفجار در بیروت را که به جان باختن شماری از مردم عزیز لبنان و مجروح شدن جمعی از آنان انجامید، به مسئولان و مردم این کشور و حزب‌الله لبنان تسلیت می‌گویم و ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار، برای مجروحان این واقعه آرزوی شفای عاجل دارم.  ایران در کنار دولت و ملت سربلند و مقاوم لبنان و مهیای هرگونه کمک و حمایت از ایشان است.

پیام تسلیت قالیباف در پی وقوع حادثه انفجار در بیروت

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پی حادثه انفجار در بیروت اظهار داشت: حادثه روز گذشته در بیروت لبنان قلب‌های مردم ایران را با مردم داغ دیده لبنان همراه و هم درد توصیف کرد و گفت: دلهای همه ما در حادثه مصیبت بار دیشب در بندر بیروت در لبنان سرشار از غم و اندوه شد.  

علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم در صفحه توییتر خود حادثه شب گذشته بیروت را به مردم، دولت، پارلمان و حسن نصرالله تسلیت گفت.

وی اظهارداشت: حادثه بسیار تلخی رقم خورده است؛ مردم مقاوم، دولت و پارلمان لبنان، برادر عزیزم سیدحسن نصرالله و مجاهدان حزب اللهی، ما را در اندوه از دست داد عزیزانتان شریک دانسته و تسلیت ما را پذیرا باشید؛ مردم نوع دوست ایران هم چون همیشه در کنارتان هستند.

سفیر ایران در فرانسه: جهان در کنار مردم لبنان خواهد ایستاد

بهرام قاسمی سفیر ایران در پاریس هم در حساب کاربری سفارت ایران در فرانسه در توییتر نوشت: در پی انفجار بیروت که به کشته و زخمی شدن شماری از مردم لبنان منجر شد، با لبنانی‌های مقیم فرانسه، ملت و دولت این کشور همدردی می‌کنم.

وی افزود: برای مردم لبنان و خانواده قربانیان صبر و آرامش و برای مجروحان بهبودی کامل آرزومندم. در این لحظات سخت، تمامی جهان در کنار مردم لبنان خواهد ایستاد.

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه: ملت لبنان طوفان سهمگین را پشت سر خواهد گذاشت

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه هم در اطلاعیه ای با دولت و ملت لبنان ابراز همدردی کرد.

 در اطلاعیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه‌آمده است: حادثه  انفجار تلخ و اندوهبار بیروت که منجر به فقدان و جراحت گروه کثیری از مردم عزیز لبنان و خسارت های بی‌شماری به این سرزمین مقاومت و مجاهدت شد، ابر متراکمی از غم و اندوه را بر دل‌هایمان نشاند.  به نمایندگی از ائمه محترم جمعه جمهوری اسلامی ایران، این مصیبت بزرگ را به ملت استوار لبنان عزیز و دولت محترم، خصوصاً مجاهدان سرافراز مقاومت اسلامی و حزب الله، بویژه سید مقاومت، برادر عزیز و مجاهد، حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای سید حسن نصرالله(دامت برکاته) تسلیت و تعزیت می گوییم.

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یادآورشد: اطمینان داریم این ملت آزموده و هوشمند، طوفان سهمگین حادثه را علی رغم میل بدخواهان و مستکبران، با اتحاد و همدلی مثال زدنی پشت سر خواهد گذاشت.  با تمام وجود در کنار ملت لبنان هستیم و برای کاهش آلام و جبران خسارت‌ها و آرامش مردم صبور کشور دوست و برادر، بر درگاه خداوند علیم و غدیر دست دعا برمی‌داریم.

 لبنان از این تندباد عبور خواهد کرد

سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور هم  ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت لبنان اظهار داشت: حادثه بیروت بسیار تلخ بود. به ملت بزرگ لبنان به ویژه برادر عزیزمان سید حسن نصرالله عرض تسلیت داریم. قطعا لبنان مقاوم همچون سرو که نماد این کشور است از این تندباد که احتمال عامدانه بودن وقوع آن از سوی دشمنان جبهه مقاومت می‌رود، عبور خواهد کرد. البته این احتمال از تحلیل تبعات به دست می‌آید و برای اظهار نظر قطعی باید منتظر بررسی‌های جامع و تخصصی دولت لبنان بود.

جلالی خاطر نشان کرد: این حادثه برای همه دنیا از منظر پدافند غیرعامل، نیز می‌تواند عبرت باشد. چه در حوزه جانمایی و چه پروتکل‌های نگهداری از مواد شیمیایی و چه نحوه واکنش برابر بلایایی که می‌تواند در یک روز تمام نظامات یک جامعه را بر هم بریزد.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد تا موضوع پدافند شیمیایی و خروج تاسیسات پرخطر از شهرها که از بندهای مهم سیاست‌های نظام در امور پدافند غیرعامل است بیشتر از گذشته در دستور کار قرار گیرد.

جلالی تاکید کرد: سازمان پدافند غیرعامل کشور به طور جدی پیگیر این موضوع است اما اجرایی کردن آن به یک عزم ملی نیاز دارد و در مرحله نخست نیز دولت باید برای تحقق آن کمر همت ببندد.


دبیرکل مجمع جهانی تقریب 

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری با صدور پیامی درباره حادثه دلخراش انفجار بندر بیروت گفت که با اندوه فراوان واقعه تاسف بار و غم انگیز انفجار در بندر شهر بیروت که کشته و زخمی شدن جمعی از مردم آن منطقه را به دنبال داشت، به ملت ودولت لبنان تسلیت می گویم.
 وی افزود: قطعا ملت قهرمان، مقاوم ومومن لبنان همچون گذشته با هم بستگی، اتحاد، تدبیر، دوراندیشی و تلاش ضمن بازسازی خسارتهای ناشی از این انفجارمهیب راه را بر هر گونه اقدام دشمنان قسم خورده مسلمین خواهند بست ودراین راه مسلمانان سراسرعالم یاری گر آنهابوده و آنهارا تنها نخواهند گذاشت.
وی ادامه داد: از خدای بزرگ می خواهم به بازماندگان این حادثه صبر وبه مجروحین ومصدومین عافیت وسلامت عنایت بفرماید.

نظر شما