شناسهٔ خبر: 41805948 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ورزش و جوانان | لینک خبر

در گفتگو با دبیر سمن زیست محیطی آرامان زنگان

طرح تفکیک زباله از مبدأ در گرو همکاری مسئولین

این جوان کارآفرین اظهارداشت: اجرای این طرح علاوه بر اینکه نتایج اجتماعی و فرهنگی بسیار مطلوبی دارد به لحاظ اقتصادی و ایجاد اشتغال نیز بسیار حائز اهمیت است ولی متاسفانه حمایت های جدی از این بخش صورت نمی گیرد و سنگ اندازی ها برای کار ما بسیار بوده است.

صاحب‌خبر -
زباله به مجموعه موادی گفته می شود که پس از مصرف یا استفاده، دیگرکارآیی ندارند و دور ریخته می شوند. شاید هیچ پدیده ی دیگری غیر از زباله، نتواند درست ترین تعریف را از تمدن امروزی نشان دهد. این روزها بشر ردپایی جز زباله از خودش به جا نمی گذارد و این نتیجه ی عطش سیری ناپذیرش برای مصرف بیشتراست. اما این ردپا خیلی متنوع است و به یکی از مهم ترین مشکلات زیست محیطی در شهرها و روستاها تبدیل شده است و طبیعتا هزینه های زیادی را هم باید برای مدیریت این پسماند ها پرداخت.
کشورهای پیشرفته برای مدیریت این پسماندها صنعت گسترده ای را برای تفکیک زباله و بازیافت آن راه اندازی کرده اند تا جایی که امروز از زباله به نام طلای کثیف یاد می شود و در ایران نیز اقدامات کوچکی در این مورد انجام شده که باید روز به روز گسترده تر شده و به جایی برسد که دیگر نیاز به دفع و از بین بردن زباله وجود نداشته باشد و این مهم همکاری جهادی مردم و مسئولین را می طلبد.
در این راستا کارشناس روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان گفتگویی دوستانه با یکی از جوانان فعال در این عرصه داشته است.
سینا دواجّی دبیر سازمان مردم نهاد آرامان زنگان که یک مؤسسه فعال در عرصه محیط زیست است و کمپین تفکیک زباله از مبدأ را برای اولین بار در این شهر راه اندازی کرده با بیان اینکه خلاء تفکیک زباله از مبدا در سطح شهر کاملا محسوس است، تصریح کرد: شهروندانی که زباله‌های خود را از مبدا تفکیک کرده و با مؤسسه همکاری می‌کنند، علاوه بر حفظ سلامت محیط زیست بنوعی در انجام امور عام‌المنفعه هم شریک می‌شوند.
وی از بکارگیری زندانیان جرایم غیر عمد در کارگاه پردازش این مؤسسه خبر داد و افزود: امروز و پس از 4 سال فعالیت25000 شهروند زنجانی در این طرح مشارکت دارند که با آموزش چهره به چهره و جلب مشارکت شهروندان به صورت روز افزون سعی در افزایش تعداد شرکت کنندگان در این طرح داریم و هم اکنون با سه غرفه بازیافت در سطح شهر در حال فعالیت هستیم که این غرفه ها در سه محل بلوار مهدوی شهرک کارمندان، میدان شورا و روبروی پمپ گاز گلشهر قرار دارند.
دبیر آرامان زنگان یادآور شد: خوشبختانه مردم به سطحی از آگاهی رسیده‌اند که به لزوم حفظ محیط زیست پی برده‌اند و همین جای خوشحالی دارد. البته فرهنگ‌سازی نقش مهمی در پیشبرد اهداف موسسه دارد و باید به جایی برسیم که همه شهروندان زباله‌های خود را از مبدا تفکیک کنند. آموزش جمع‌آوری، دپو و فشرده‌سازی زباله‌های بازیافتی نیز مقوله‌ای است که باید جدی گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه این مؤسسه با تعداد 14 کارگر مشغول به کار است افزود: با بکارگیری زندانیان جرایم غیر عمد به این تعداد افزوده خواهد شد.
دوّاجی این جوان کارآفرین اظهارداشت: ارائه و سرمایه گذاری روی این طرح علاوه بر اینکه نتایج اجتماعی و فرهنگی بسیار مطلوبی دارد به لحاظ اقتصادی و ایجاد اشتغال نیز بسیار حائز اهمیت است ولی متاسفانه حمایت های جدی از این بخش صورت نمی گیرد و سنگ اندازی ها برای کار ما بسیار بوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه در طی این مسیر 4 ساله با فراز و نشیب های بسیاری روبرو بوده و هستیم تصریح کرد: این طرح با چالش های متعددی از سوی شهرداری دست و پنجه نرم کرده است و این در حالی است که انتظار می رود این سازمان از بحث تفکیک زباله حمایت و پشتیبانی کند.
سینا دواجّی قوانین جدید مربوط به افزایش حقوق کارگران را نیز یادآور شد و افزود: ما مخالف افزایش حقوق کارگران نیستیم و باید اینگونه باشد ولی در این راستا باید از کارفرمایان و کارآفرینان نیز حمایت شود تا توانایی پرداخت حقوق کارگران را داشته باشند و این درحالی است که تنها 720 هزار تومان حق بیمه تامین اجتماعی برای هر کارگر است و از سویی حمایت های کرونایی نیز شامل حال مؤسسه ما نشده و ماهانه 7 تا 8 میلیون تومان اقساط وام صندوق کارآفرینی را که به زحمت موفق به دریافت آن شدیم را باید پرداخت کنیم ولی با این همه ما در این ایام حتی یک کارگر اخراج نکرده ایم.
دوّاجی خاطر نشان کرد: مؤسسه آرامان زنگان تنها مؤسسه تفکیک زباله از مبدأ در زنجان است و یک بخش ورودی ماده اولیه واحدهای بازیافتی شهرستان را تولید می کند و بخش های دیگر به صورت غیر اصولی و از طریق ضایعاتی ها تأمین می شود.
دبیر جوان مؤسسه آرامان زنگان که یکی از ارزشمندترین کارهای ممکن را در زنجان کلید زده است و می خواهد همه ما را از شر زباله های شهری رها کند دغدغه های بسیاری دارد و گلایه نیز هم، او تنها از مسئولین گلایه نداشت در ادامه این گفتگو او به تعداد زیاد جوانان بیکار در استان اشاره کرد و افزود: متاسفانه جوانان بیکار به معنای واقعی کلمه جویای کار نیستند و تنها تفکر پشت میز نشینی دارند واز کار فراریند بارها شده که جذب نیروی جوان داشته ایم ولی پس از مدتی تنها به علت اینکه این کار را کسر شأن دانسته به کارش ادامه نداده است و ما مشکل نیروی کار کاری نیز داریم.اگر این طرز تفکر اصلاح نشود به کجا خواهیم رسید.
متقاضیان و دوست‌داران محیط زیست جهت شرکت در طرح تفکیک زباله از مبدأ می‌توانند آدرس خود را به شماره تلفن 09198429649 ارسال کنند و سهم بزرگی در کاهش آلودگی محیط زیست داشته باشند.
آدرس دفتر آرامان زنگان: چهار راه امیر کبیر، ساختمان امیر کبیر. واحد 109
محل کارگاه درشهرک صنعتی کیلومتر اول جاده بیجار است.

نظر شما