شناسهٔ خبر: 41804556 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فرونشست زمین، معضلی که هر روز حاد تر می شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان گفت: اگر پدیده فرونشست زمین جدی گرفته نشود، شاهد فاجعه‌ای جبران ناپذیر در اصفهان خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  عسکری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان گفت: شاید به نظر برسد که  خشک شدن زاینده رود و افزایش برداشت ها از سفره های زیرزمینی فقط مشکلات اقتصادی برای کشاورزان و مشکل تامین آب شرب را به همراه دارد،  اما موضوع مهم اینجاست که یکی از بزرگ ترین نتایج منفی این امر فرونشست زمین است که می تواند خطرات جبران ناپذیر و فاجعه باری به همراه داشته باشد.
 
بیشتر بخوانید


او تاکید کرد:با توجه به عبور چندین خط لوله گاز از اصفهان، اگر پدیده فرونشست زمین جدی گرفته نشود با وقوع آن و آسیب به خطوط گاز، شاهد فاجعه‌ای جبران ناپذیر در اصفهان خواهیم بود.
 
او با اشاره به باز و بسته شدن مداوم آب زاینده رود و افزایش برداشت آب از سفره های زیر زمین گفت: افزایش برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی  نه تنها ساختمان‌های قدیمی، بلکه ساختمان‌های تازه احداث را هم دچار فرونشست کرده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان افزود:  هنوز کار اساسی برای مقابله با پدیده فرونشست زمین نشده است و در این راستا نیازمند جریان دائمی زاینده رود و همچنین جلوگیری از برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی هستیم.متاسفانه فرونشست زمین به ورزشگاه نقش جهان رسیده و چمن این ورزشگاه نیز درگیر تبعات این پدیده شده است.


عسکری با بیان اینکه پدیده فرونشست زمین در برخی مناطق اصفهان همچون دشت دامنه با تخریب مناطق مسکونی پیش رفته است، گفت: البته در برخی مناطق حساس مطالعات و کار اجرایی در زمینه فرونشست زمین انجام شده است و استانداری و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیگیر طرح‌هایی برای مقابله با این پدیده هستند.


او با تاکید بر اینکه  پدیده فرونشست زمین در شمال و شمال شرق اصفهان جدی است  گفت: در بحث ساختمان نیز نظام مهندسی در مناطقی که احتمال وقوع پدیده فرونشست وجود دارد، به طور قطع مهندسان باید در طراحی‌های خود تجدیدنظر کنند و از ساخت ساختمان‌های سنگین خودداری کنند.
 
انتهای پیام/ی

نظر شما