شناسهٔ خبر: 41798530 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی در گفت‌وگو با رسا:

ترکیبی از متخصصان دینی و پزشکی درباره عزاداری محرم تصمیم گیری کنند

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین پیشنهاد کرد که ترکیبی از متخصصان دینی و پزشکی با بررسی همه جوانب و مسائل لازم درباره نحوه برگزاری عزاداری محروم تصمیم گیری کنند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با بیان این که اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا مسؤولیت بسیار مهم و سنگینی بر عهده دارند، اظهار داشت: اعضای این ستاد هم از ملت ایران و شیعه بوده و هم با این ویروس و سلامت مردم مواجه هستند و سنت محرم و تأکیداتی که بر بزرگداشت محرم شده، نصب العین آنها است.

وی بر واقف بودن اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به اهمیت برپایی مراسمات محرم تأکید کرد و گفت: اقامه عزای سید الشهدا(ع) و خیر و برکت دنیوی و اخروی عزاداری برای شیعه اهمیت دارد.

تأکید و تبعیت رهبر انقلاب و مراجع نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان این که فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم بسیار مهم و راهگشا بود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا ضابطه ای است که باید در عزاداری محرم به آن عمل شود و هر قاعده و ضابطه ای که این ستاد داشته باشند، به آن عمل می کنم؛ مراجع هم از ابتدای شیوع ویروس کرونا مردم را دعوت کردند تا به سخن و تصمیمات این ستاد عمل کنید.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با اشاره به این که اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا وظیفه سنگینی دارند، اظهار داشت: در تصمیم گیری های این ستاد باید اجرای مراسمات معنوی و اقامه عزای حضرت اباعبدالله(ع) و حفظ جان مردم، لحاظ شود.

ستاد ملی مقابله با کرونا باید ترکیبی از متخصصان فقهی و پزشکی باشد

وی گفت: باید کسانی در این ستاد حضور یابند که از اهمیت روضه و مراسمات مذهبی اطلاع داشته باشند و ترکیبی از انسان های متخصص در مسائل فقهی و قرآنی و پزشکی باشند و بین خود و خدا و به دور از سلایق سیاسی و شخصی و بدون ذره ای حب و بغض درباره این مسأله فکر کنند که اگر در یک جایی مراسم عزاداری را تعطیل و یا برپا کردند، بتوانند شب اول قبر پاسخ دهند که به اتکای علم و تخصص خود این طور تشخیص داده ایم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که یک آزمون و میدان بزرگ آزمایش پیش روی ستاد ملی مقابله با کرونا است و محل رجوع 80 میلیون نفر جمعیت هستند، تصریح کرد: اعضای این ستاد مانند قاضی هستند و اگر قاضی حکم کجی صادر کند، نه تنها فردی را بدبخت خواهد کرد، بلکه خود نیز جهنمی می شود.

ضرورت تدوین پروتکل های جامع الاطراف برای عزاداری های محرم

وی ضمن بیان توصیه ای به اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: باید پروتکلی جامع الاطراف که منجر به اقامه صحیح و سالم عزاداری اعم از زمان، مکان، پذیرایی و غیره شود را سنجیده و نباید دیر هنگام اعلام کنند؛ چه بسا اعمال و اجرای سخت گیرانه پروتکل های بهداشتی در روزهای باقی مانده تا ماه محرم بتواند راهگشای برپایی بهتر و نزدیک شدن به ریشه کنی کرونا و یا قطع زنجیره این ویروس شود.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با اشاره به اهمیت تبعیت از ولایت اظهار داشت: تمام بلایی که به جان تشیع افتاده و خسارتی که در اسلام خورده ایم، به خاطر عدم تمکین در ولایت در غدیر بوده است.

عضو مجمع نمایندگان طلاب استان قم بر ضرورت همکاری بیش از پیش مردم در مبارزه با ویروس کرونا تأکید و تصریح کرد: شرع مقدس و عقل حکم می کند که از جان خود محافظت کنیم و ملت نباید تعصب داشته باشند؛ باید مثل زمان جنگ، امروز نیز بیشترین همکاری را در این مسأله داشته باشیم.

وی با بیان این که نباید چیزی را که دشمن می خواهد، انجام دهیم، افزود: دشمن می خواهد که ما بر اعصاب خود مسلط نباشیم و روحیه خود را ببازیم و تضعیف روحیه مردم، در دستور کار دشمنان است.

اقامه عزا منحصر در تجمع نیست

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با اشاره به اهمیت برگزاری مراسمات محرم به دور از تجمعات اظهار داشت: برپایی عزاداری برای اباعبدالله(ع) با تجمع 100 هزار نفری چه الزامی دارد؟ اگر شرایط برپایی مراسمات همراه با جمعیت زیاد فراهم بود، مشکلی نبود، اما وقتی که شرایط برپایی مراسم عزاداری در اجتماعات فراهم نیست، نباید نسبت به برپایی مراسم در تجمعات پافشاری کرد.

امام جمعه مشهد اردهال با بیان این که اقامه عزا منحصر در تجمع نیست، گفت: امروز باید از دو ابزار صدا و سیما و فضای مجازی برای اقامه عزا استفاده کنیم؛ ستاد ملی مقابله با کرونا باید هوای تابستان را در نظر داشته باشند و برپایی مراسمات عزاداری در خیابان ها و فضاهایی که محل رفت و آمد نیست و مزاحمتی ندارد، منافاتی با پروتکل های مصوب ندارد./822/ت301/ق

نظر شما